3927
Sök

Köpråd Renault Megane vs Clio

4 637 Inlägg
31 maj 2012
#21
Richtenb skrev:
Det finns inga felfria franska bilar punkt. Är inte instrumentbrädan som ett flipperspel redan när du köper bilen så kommer det garanterat komma efter några mil. hastighetsmätare som snurrar runt, blinkers som blinkar vänster när du trycker höger. Det finns som andra sagt en anledning till att andrahandsvärdet är värdelöst, inte en jävel vill betala för skiten för man måste ha budget till att reparera bilen.

Köp en mazda 323 från 02 istället. Körglad, bensinsnål och går aldrig sönder. DU kör cirklar runt clio:n, du slipper spendera en krona på verkstasbesök och du får bra betalt när du vill sälja bilen. Dessutom vet du när du ska tanka för tankmätaren har inte gått sönder och du slipper få fortkörningsböter eftersom hastighetsmätaren faktiskt fungerar. Win-Win säger jag!

exempelbild

http://www.blocket.se/lund/Mazda_323_F_ … 11&w=3
Instämmer. Dessutom diggar jag designen på dessa.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
31 maj 2012
#22
Richtenb skrev:
Det finns inga felfria franska bilar punkt. Är inte instrumentbrädan som ett flipperspel redan när du köper bilen så kommer det garanterat komma efter några mil. hastighetsmätare som snurrar runt, blinkers som blinkar vänster när du trycker höger. Det finns som andra sagt en anledning till att andrahandsvärdet är värdelöst, inte en jävel vill betala för skiten för man måste ha budget till att reparera bilen.

Köp en mazda 323 från 02 istället. Körglad, bensinsnål och går aldrig sönder. DU kör cirklar runt clio:n, du slipper spendera en krona på verkstasbesök och du får bra betalt när du vill sälja bilen. Dessutom vet du när du ska tanka för tankmätaren har inte gått sönder och du slipper få fortkörningsböter eftersom hastighetsmätaren faktiskt fungerar. Win-Win säger jag!

exempelbild

http://www.blocket.se/lund/Mazda_323_F_ … 11&w=3
Till att börja med existerar inga felfria bilar över huvud taget.

Driftsäkerheten är generellt sett inte optimal, men franska bilar har andra kvalitéer än kvalitén. Fjädringskomfort är en detalj där fransmännen alltid har legat i framkant. Inköpspriset är en annan. För 30 - 40 000 kr kan du hitta relativt färska modeller och konstruktioner med allt vad det inkluderar (säkerhetsutrustning, komfortdetaljer osv).

Jag tycker ts ska satsa franskt wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

One Man Clan
4 287 Inlägg
1 juni 2012
#23
VinDisel skrev:
Är personlig servicetekniker på volvo och renault , kommer lika mkt volvosar in me diverse fel som renault , samma sak på audi... alla bilar har sina negativa och positiva sidor ..
då får du gärna lägga upp lite prisinformation också vad de kostar att serva en volvo vs en renault.
vill gärna ha din personliga åsikt också om hur vanligt de är med rost, kamremshaverier, tändspole fel de är på volvo vs renault,. grejer som kostar jävligt med flis och som är väldigt vanligt på renault.

renault har förbannat dyra priser på sina delar, förbannat krångligt när man skaffar reservdelar pga av 200 olika varianter av samma komponent å man kan få vänta länge på att få dom.

tror inte fransmännen gör mer än dricker vin på sina konstruktions/utvecklingsmöten..


Team Pro5
313 Inlägg
1 juni 2012
#24
Navkapsel skrev:
Richtenb skrev:
Det finns inga felfria franska bilar punkt. Är inte instrumentbrädan som ett flipperspel redan när du köper bilen så kommer det garanterat komma efter några mil. hastighetsmätare som snurrar runt, blinkers som blinkar vänster när du trycker höger. Det finns som andra sagt en anledning till att andrahandsvärdet är värdelöst, inte en jävel vill betala för skiten för man måste ha budget till att reparera bilen.

Köp en mazda 323 från 02 istället. Körglad, bensinsnål och går aldrig sönder. DU kör cirklar runt clio:n, du slipper spendera en krona på verkstasbesök och du får bra betalt när du vill sälja bilen. Dessutom vet du när du ska tanka för tankmätaren har inte gått sönder och du slipper få fortkörningsböter eftersom hastighetsmätaren faktiskt fungerar. Win-Win säger jag!

exempelbild

http://www.blocket.se/lund/Mazda_323_F_ … 11&w=3
Instämmer. Dessutom diggar jag designen på dessa.
323F med tilläggsbeteckning Sport är INTE bränslesnåla. Min är välskött och välservad. Snittar runt litern milen blandad körning med lite tyngre högerfot än medelsvensson. I övrigt den absolut bästa och roligaste bil jag ägt. Stabil som få i kurvorna och en design som sticke ut i mängden.

Med vänliga hälsningar / Best regards
Daniel Kronvall-Pedersen
Webmaster @ Team-Overdrive.tk
http://www.team-overdrive.tk

4 637 Inlägg
1 juni 2012
#25
Bommen skrev:
Navkapsel skrev:
Richtenb skrev:
Det finns inga felfria franska bilar punkt. Är inte instrumentbrädan som ett flipperspel redan när du köper bilen så kommer det garanterat komma efter några mil. hastighetsmätare som snurrar runt, blinkers som blinkar vänster när du trycker höger. Det finns som andra sagt en anledning till att andrahandsvärdet är värdelöst, inte en jävel vill betala för skiten för man måste ha budget till att reparera bilen.

Köp en mazda 323 från 02 istället. Körglad, bensinsnål och går aldrig sönder. DU kör cirklar runt clio:n, du slipper spendera en krona på verkstasbesök och du får bra betalt när du vill sälja bilen. Dessutom vet du när du ska tanka för tankmätaren har inte gått sönder och du slipper få fortkörningsböter eftersom hastighetsmätaren faktiskt fungerar. Win-Win säger jag!

exempelbild

http://www.blocket.se/lund/Mazda_323_F_ … 11&w=3
Instämmer. Dessutom diggar jag designen på dessa.
323F med tilläggsbeteckning Sport är INTE bränslesnåla. Min är välskött och välservad. Snittar runt litern milen blandad körning med lite tyngre högerfot än medelsvensson. I övrigt den absolut bästa och roligaste bil jag ägt. Stabil som få i kurvorna och en design som sticke ut i mängden.
Oj, tänkte inte på att han skrev bensinsnål. Enligt statistik ska de ta 0,88l/mil blandad körning. (Vilket är samma som Volvo 740 med den vanligaste motorn...)

40 Inlägg
1 juni 2012
#26
Dieselsmurfen skrev:
Nej. De har inte skärpt sig på senare år. Megane är mycket svårsåld. Clio går och sälja. Scenic är mittemellan. Vill du få mest bil för pengarna är det Megane som gäller. Handlarna har problem att bli av med dessa! Har själv en kompis som är bilhandlare och köper mycket av Volvo. Han får franska bilar upp till modell -08 och ibland nyare! Volvo vill inte sälja dessa själva...

Gör lite smygreklam och bifogar en länk på en bil som han är "skitsugen" på att bli av med. Där får du en liten hint om hur svåra de är att bli av med... Annonsen är förnyad men ser du att det ligger snö på bilderna :-) Antagligen går det att pruta en del på det priset.

http://www.blocket.se/goteborg/Renault_ … 15&w=1

Om bilen har gått ca 10T mil ska kamrem vara bytt! Svindyrt! Bättre att köpa en som går 2000 längre! Byter man rem byter man vattenpump... Kolla kvitton! Inga handskrivna utan en med referens till en "ArbetsOrder" duger!

Många bilar har ingen nyckel utan ett "kreditkort" som sätts in i ett fack och du trycker på en start/stopp knapp. Har även bilen elektrisk handbroms har du mycket roligt att se fram emot till vintern. Din lokala verkstads ägare kommer att beställa en ny fin svimmingpool på tomten när han inser att du köpt en Renault...
Där har du fel! De senaste åren med te x megane tre har Renault totalt vänt kvaliten i sina bilar.
Tänker inte sitta här och försvara dom gamla bilarna för dom har alla sina småfel, vissa stora.
Men du kan inte säga att dom inte är bra på senare år, då dom toppar kvalitets listor. Volvo å andra sidan som man får byta toppackning på efter 50 mil och slavcylindrar efter 500 haha!

1 365 Inlägg
1 juni 2012
#27
bra tillägg även om jag inte pratade specifikt om F utan om hela serien. F är dock snyggast och därför tog jag en exempelbild på den. Har själv en 323 1.8 och den går på luft känns det som. En tank räcker hur länge som hellst. 


Bommen skrev:
Navkapsel skrev:
Richtenb skrev:
Det finns inga felfria franska bilar punkt. Är inte instrumentbrädan som ett flipperspel redan när du köper bilen så kommer det garanterat komma efter några mil. hastighetsmätare som snurrar runt, blinkers som blinkar vänster när du trycker höger. Det finns som andra sagt en anledning till att andrahandsvärdet är värdelöst, inte en jävel vill betala för skiten för man måste ha budget till att reparera bilen.

Köp en mazda 323 från 02 istället. Körglad, bensinsnål och går aldrig sönder. DU kör cirklar runt clio:n, du slipper spendera en krona på verkstasbesök och du får bra betalt när du vill sälja bilen. Dessutom vet du när du ska tanka för tankmätaren har inte gått sönder och du slipper få fortkörningsböter eftersom hastighetsmätaren faktiskt fungerar. Win-Win säger jag!

exempelbild

http://www.blocket.se/lund/Mazda_323_F_ … 11&w=3
Instämmer. Dessutom diggar jag designen på dessa.
323F med tilläggsbeteckning Sport är INTE bränslesnåla. Min är välskött och välservad. Snittar runt litern milen blandad körning med lite tyngre högerfot än medelsvensson. I övrigt den absolut bästa och roligaste bil jag ägt. Stabil som få i kurvorna och en design som sticke ut i mängden.


1 224 Inlägg
1 juni 2012
#28
Dieselsmurfen skrev:
Osz skrev:
Vad skulle ni satsa på för bil istället då som passar in på de kriterier som jag angav?
De fel och brister ni radar upp på megane, finns de på clion med eller är det en bättre bil ur driftsäkerhetssynpunkt?
Clio är nog något bättre (men osäker) Vet bara att de går att sälja...

Valfri japsburk? Hyundai, de är väl inte helt ok för de penagna men billiga och typ ett helt universum mer pålitliga än franskrostat.
Hyundai är Koreanskt, inte japanskt -.-

i-vtec Do you?

Aldrig nöjd
804 Inlägg
1 juni 2012
#29
Kollar du på Megane och Clio kan jag rekommendera Nissan Micra. Har haft 5 på rad nu i familjen och de bara går och går. De är dessutom väldigt lättsålda (kanske just för detta) och fruktansvärt billiga i drift.

Vår senaste Micra (köptes fabriksny) gick nästan 27k mil innan den byttes till en dieselmicra, inte ett enda verkstadsbesök (utom vanlig service då) och trots att den aldrig var tvättad fanns där ingen rost. Handlaren som köpte den fick sedan sålt den inom en vecka. Trevlig att köra och enligt mig rätt snygg. De har dessutom kamkedja så du slipper oroa dig över kamremsbyte och annat otyg.

http://www.blocket.se/lund/Nissan_Micra … 11&w=3

Jag hade även kollat på Fiat Punto och Panda i och med att jag gillar utseende och karaktären på dessa bilar, men så har jag också högre förtroende i märket än de flesta andra sedan jag själv ägde Fiat.

http://www.blocket.se/helsingborg/Fiat_ … 11&w=3
Senast redigerat av Masquerade (1 juni 2012)

Livet är för kort för att äga Volvo.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
2 juni 2012
#30
Xuri skrev:
VinDisel skrev:
Är personlig servicetekniker på volvo och renault , kommer lika mkt volvosar in me diverse fel som renault , samma sak på audi... alla bilar har sina negativa och positiva sidor ..
då får du gärna lägga upp lite prisinformation också vad de kostar att serva en volvo vs en renault.
vill gärna ha din personliga åsikt också om hur vanligt de är med rost, kamremshaverier, tändspole fel de är på volvo vs renault,. grejer som kostar jävligt med flis och som är väldigt vanligt på renault.

renault har förbannat dyra priser på sina delar, förbannat krångligt när man skaffar reservdelar pga av 200 olika varianter av samma komponent å man kan få vänta länge på att få dom.

tror inte fransmännen gör mer än dricker vin på sina konstruktions/utvecklingsmöten..
Vänta på grejor får man ju vänja sig vid om man åker fransk, vet att Peugeot inte är mycket bättre.
Vi har en del franskt som servicebilar på min arbetsplats och det kan ta lååång tid att få vissa komponenter, tråkigt när det är t.ex en startmotor.
Angående vinet på möten, de äter sniglar & röker inomhus också. wink

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Evildan
2 juni 2012
#31
Av de två exemplen skulle jag tveklöst satsa på en Clio med så lite lulllull som möjligt, det som inte finns kan inte krångla.
Punto är som det skrivs i tråden en trevlig bil med bra driftsäkerhet och låga kostnader i övrigt, inte riktigt lika mjuk att åka i som en Clio men med minst lika mkt sydeuropeiskcharm.

Laguna skulle jag promt avstå ifrån trots att dom är sköna att åka i, som en tidigare och snart nybliven och mkt kunnig bilhandlare på tjörn brukar utrycka sig om de vagnarna "elfelens moderskepp"

Corolla är väl ngt av det driftsäkraste som existerar annars, finns -03/-04 för din tilltänkta budget.

Ingen himmel är så blå som min
2 975 Inlägg
2 juni 2012
#32
Fast dom flesta grejer behöver man ju inte köpa på Renault-handlaren. Mekonomen o co har ofta motsvarande delar till bättre priser och med snabb leveranstid.
Det enda jag bytt utöver slitdelar är generator (ca 1200kr), vevaxellägesgivare (ca 250kr) och bakre ljuddämpare (ca 1000kr) på min Renault Megane -01, snart 24000 mil. Inget av det har jag väntat mer än en dag på.

Så fransoserna som byggde min bil skippade nog vin, sniglar och cigg den dagen iaf smile

/Mattias

Evildan
2 juni 2012
#33
matteeee skrev:
Fast dom flesta grejer behöver man ju inte köpa på Renault-handlaren. Mekonomen o co har ofta motsvarande delar till bättre priser och med snabb leveranstid.
Det enda jag bytt utöver slitdelar är generator (ca 1200kr), vevaxellägesgivare (ca 250kr) och bakre ljuddämpare (ca 1000kr) på min Renault Megane -01, snart 24000 mil. Inget av det har jag väntat mer än en dag på.

Så fransoserna som byggde min bil skippade nog vin, sniglar och cigg den dagen iaf smile
haha, din är antagligen byggd på förmiddagen innan lunchvinet inmundigas smile
franska bilar har ett enligt mig ganska oförtjänt dåligt rykte, klart det finns sämre och bättre modeller av Brännafullt oxå.
tex Volvo, SAAB, BMW mfl har väl aldrig byggt en "billigare" bil med liknande underhållsbehov som den franska genomsnittsbilen?roll

Ingen himmel är så blå som min
2 975 Inlägg
2 juni 2012
#34
Haha, ja jag har väl haft tur för en gångs skull smile
Jag håller med, ryktet som tidigare skrämt mig känns oförtjänt. Nu har jag visserligen bara erfarenhet av två, samt att svärfar hade en Laguna (men där var det glapp i "nyckelkortet" så ibland ville den inte starta på första försöket - men det var ju inte standard heller så man kan ju undvika såna lull-lull som kan galoppera)

Kan även tillägga att jag jobbar mitt emot infarten till Peugeot och BMW. Där åker ner minst lika många (om inte fler) BMW som Peugeot på bärgare. Dock har jag inte exakt koll på anledningen till bärgar-turen såklart. Vissa är väl lätt krockade och andra har andra fel, men generellt borde sånt jämna ut sig kan jag känna. Statistiken haltar ju också lite eftersom det kanske finns fler av den ena än den andra osv. Men känslan är att Peugeot inte är sämre än BMW vad gäller bärgar-åkning iaf.

/Mattias

1 365 Inlägg
3 juni 2012
#35
Bilprovningen brukar inte ha fel..... 9 franska bilar på topplistan av de sämsta modellerna och 1 tysk

Tyvärr från 2010 innan skiten blev privat men tror knappast något har ändrats, iofs ingen Peugeot men det är väl också det bästa franska märket enligt mig.

http://www.teknikensvarld.se/2011/05/27 … ngen-2010/

En biltur genom Frankrike spädde på ryktet för min del, Inte någonstans i Europa stod det så mycket bilar trasiga efter vägarna. Alltså inga vrak utan bilar som gått sönder och de var alla av fransk modell eftersom fransmän bara köper franska bilar på samma sätt som tyskar köper tyska bilar.


Evildan
3 juni 2012
#36
Richtenb skrev:
Bilprovningen brukar inte ha fel..... 9 franska bilar på topplistan av de sämsta modellerna och 1 tysk

Tyvärr från 2010 innan skiten blev privat men tror knappast något har ändrats, iofs ingen Peugeot men det är väl också det bästa franska märket enligt mig.

http://www.teknikensvarld.se/2011/05/27 … ngen-2010/

En biltur genom Frankrike spädde på ryktet för min del, Inte någonstans i Europa stod det så mycket bilar trasiga efter vägarna. Alltså inga vrak utan bilar som gått sönder och de var alla av fransk modell eftersom fransmän bara köper franska bilar på samma sätt som tyskar köper tyska bilar.
bilprovningens statistik kan man läsa på två vis, procentuella fel i förhållande till sålda bilar eller siffrorna rakt av.
om det säljs låt oss säga för enkelhetens skull 100Peugeoter och 2 har nedslag eller 10BMW och 1 har nedslag då är BMW bättre om man läser statistiken/nedslag men betydligt sämre om man tar i förhållande till sålda bilar.
(nu är försäljningsförhållanden annorlunda än i exemplet utan det var som sagt bara ett exempel och hade kunnat vara andra märken)
dessutom, hur många av dessa fel är ägarerelaterade? såsom, trasiga glödlampor, torkarblad osv?
köparen av en fransk bil skiljer sig antagligen i förhållningssättet till sin bil jämfört med den genomsnittliga
BMW-köparen som oftast mera medvetet köper sig just en BMW till stor del av ett annorlunda bilintresse än franska köparen som oftast vill åka A-B i en billig bekväm bil som är skön att köra.

jag har mkt erfarenhet av franska bilar och vågar påstå att med den skötsel och handhavande som anges i serviceboken/instruktionsboken fungerar dom oftast inte annorlunda än andra bilmärken för samma pengar, självklart finns det bilar som skiljer sig kvalitetsmässigt från mängden men det gör det hos alla märken.

Ingen himmel är så blå som min
2 975 Inlägg
3 juni 2012
#37
Tack Evildan, du skrev ungefär precis det jag tänkte skriva. Nu sparade jag massor av tid smile

/Mattias

Evildan
3 juni 2012
#38
matteeee skrev:
Tack Evildan, du skrev ungefär precis det jag tänkte skriva. Nu sparade jag massor av tid smile
big_smile
de nada.
kul att det finns fler ikke trångsynta på detta premiumshipstinna forum.

1 365 Inlägg
3 juni 2012
#39
Till att börja med så står antalet i statistiken, dvs det är en procentuell andel av SAMTLIGA bilar som sålts 2007. Och ALLA bilar måste besiktas. Som du ser är BMW 5 serie kombi många fler än Renault för att de sålt bättre.

Torkarblad, lampor osv får man inte 2:or på

Jag har mycket erfarenhet av Franska bilar också för att alla i min bekantskapskrets tycks brinna för franska bilar och jag får laga dem. Jag har även erfarenhet av BMW och jag skulle dessvärre vilja säga att de oftast inte sköts lika bra med exempelvis oljebyte osv för att de har så gott rykte. (efter garantitiden)

Att påstå att en Renault megane är lika bra som en Mazda 3 är skrattretande, där är renault till och med dyrare. dvs jämförbara. Vill man köpa en Fransk bil så bör man få reda på fakta och det är att ingen fransk bil är på topplistan över de mest tillförlitliga bilarna efter 3 års användning och det är Fakta och ingen spekulation

Evildan skrev:
Richtenb skrev:
Bilprovningen brukar inte ha fel..... 9 franska bilar på topplistan av de sämsta modellerna och 1 tysk

Tyvärr från 2010 innan skiten blev privat men tror knappast något har ändrats, iofs ingen Peugeot men det är väl också det bästa franska märket enligt mig.

http://www.teknikensvarld.se/2011/05/27 … ngen-2010/

En biltur genom Frankrike spädde på ryktet för min del, Inte någonstans i Europa stod det så mycket bilar trasiga efter vägarna. Alltså inga vrak utan bilar som gått sönder och de var alla av fransk modell eftersom fransmän bara köper franska bilar på samma sätt som tyskar köper tyska bilar.
bilprovningens statistik kan man läsa på två vis, procentuella fel i förhållande till sålda bilar eller siffrorna rakt av.
om det säljs låt oss säga för enkelhetens skull 100Peugeoter och 2 har nedslag eller 10BMW och 1 har nedslag då är BMW bättre om man läser statistiken/nedslag men betydligt sämre om man tar i förhållande till sålda bilar.
(nu är försäljningsförhållanden annorlunda än i exemplet utan det var som sagt bara ett exempel och hade kunnat vara andra märken)
dessutom, hur många av dessa fel är ägarerelaterade? såsom, trasiga glödlampor, torkarblad osv?
köparen av en fransk bil skiljer sig antagligen i förhållningssättet till sin bil jämfört med den genomsnittliga
BMW-köparen som oftast mera medvetet köper sig just en BMW till stor del av ett annorlunda bilintresse än franska köparen som oftast vill åka A-B i en billig bekväm bil som är skön att köra.

jag har mkt erfarenhet av franska bilar och vågar påstå att med den skötsel och handhavande som anges i serviceboken/instruktionsboken fungerar dom oftast inte annorlunda än andra bilmärken för samma pengar, självklart finns det bilar som skiljer sig kvalitetsmässigt från mängden men det gör det hos alla märken.


Evildan
5 juni 2012
#40
Ingen får 2or sedan dryga tio år tillbaka, detta gamla begrepp vet jag ej var du får ifrån att vi diskuterar ens.
Numera finns det "anmärkning" eller "bra att veta" som de vanliga "nedslagen" vid en kontrollbesiktning.
Om en glödlampa inte fungerar i till exempel bromsljus eller en strålkastare får du just en "anmärkning" som jag anser är en ägarerelaterad sådan.
Har du fler än 5 sådana smågrejor vill dom att du kommer och visar upp bilen igen annars är det en "ägaransvarsanmärkning" och du behöver inte återkomma, men det är likväl en registrerad anmärkning från SBP.

Om du hade läst mitt exempel nogrannare hade du sett att BMW som märke bara var taget ur luften
(nu är försäljningsförhållanden annorlunda än i exemplet utan det var som sagt bara ett exempel och hade kunnat vara andra märken)
och har således inte med just BMW som märke att göra, jag hade lika gärna kunnat använt Jaguar/Lexus som exempel då dessa oxå företrädesvis köps av ngn som har mer ett överstigande intresse av fordonet än enbart transport A-B.
Jag har ingenstans skrivit att en Megane är bättre än en Mazda3, Megane har jag inte ens nämt i tråden innan.

Dessa fakta baserar du alltså på bilprovningens godtyckliga statistik över anmärkningar, den boken är inte ens värd att torka ändalykten med anser jag då en dylik statistik väldigt mycket bygger på som jag skrev innan, ägarens, brukarens handhavande och intresse av sitt fordon och inte den specifika kvaliten hos en specifik modell.
Att missköta oljeservice eller övrig skötsel på en BMW motor skulle jag snarare påstå är rent idiotiskt då dom är känsliga för misskötsel, delvis pga höga effektuttag i förhållande till volym och små toleranser rent motortekniskt konstruerat med snäva spel i lager och dylikt.

Nog om detta nu från mig då det blir helt offtopic annars.

Hoppas att trådskaparen hittar en trevlig bil som passar honom och uppdaterar med vad det blev för ngt.


Sök