Ingen får 2or sedan dryga tio år tillbaka, detta gamla begrepp vet jag ej var du får ifrån att vi diskuterar ens.
Numera finns det "anmärkning" eller "bra att veta" som de vanliga "nedslagen" vid en kontrollbesiktning.
Om en glödlampa inte fungerar i till exempel bromsljus eller en strålkastare får du just en "anmärkning" som jag anser är en ägarerelaterad sådan.
Har du fler än 5 sådana smågrejor vill dom att du kommer och visar upp bilen igen annars är det en "ägaransvarsanmärkning" och du behöver inte återkomma, men det är likväl en registrerad anmärkning från SBP.
Om du hade läst mitt exempel nogrannare hade du sett att BMW som märke bara var taget ur luften
(nu är försäljningsförhållanden annorlunda än i exemplet utan det var som sagt bara ett exempel och hade kunnat vara andra märken)
och har således inte med just BMW som märke att göra, jag hade lika gärna kunnat använt Jaguar/Lexus som exempel då dessa oxå företrädesvis köps av ngn som har mer ett överstigande intresse av fordonet än enbart transport A-B.
Jag har ingenstans skrivit att en Megane är bättre än en Mazda3, Megane har jag inte ens nämt i tråden innan.
Dessa fakta baserar du alltså på bilprovningens godtyckliga statistik över anmärkningar, den boken är inte ens värd att torka ändalykten med anser jag då en dylik statistik väldigt mycket bygger på som jag skrev innan, ägarens, brukarens handhavande och intresse av sitt fordon och inte den specifika kvaliten hos en specifik modell.
Att missköta oljeservice eller övrig skötsel på en BMW motor skulle jag snarare påstå är rent idiotiskt då dom är känsliga för misskötsel, delvis pga höga effektuttag i förhållande till volym och små toleranser rent motortekniskt konstruerat med snäva spel i lager och dylikt.
Nog om detta nu från mig då det blir helt offtopic annars.
Hoppas att trådskaparen hittar en trevlig bil som passar honom och uppdaterar med vad det blev för ngt.