3411
Sök

Köpråd: Beslutsångest för förstbil, Volvo 940 ltt

33 Inlägg
30 maj 2012
Trådstartare
Hej det är såhär att jag har kollat på en Volvo 940 ltt -96 och ja allt är i bra skick förutom lite rost här och var. Det som syns är lite ytrost på skärmkanter men på vissa ställen har rosten gått igenom plåten också men det är ganska lite.

Jag är helt ny inom bilar och jag vill bara ha en fräsch bil som håller länge. Visst lite kan jag tänka mig att fixa själv men det jag undrar är om det är värt att ta risken och köpa en bil med rost skador? Det kan ju vara värre än det ser ut kanske? Kommer jag kunna fixa detta så att det inte kommer tillbaka på ett snyggt sätt utan att spendera allt för mycket pengar?

Säg gärna vad ni tycker och ge tips! Jag måste verkligen ha hjälp med detta beslut så att jag inte köper något jag ångrar.

Mvh Simon
Senast redigerat av Skarin (30 maj 2012)

460 Inlägg
30 maj 2012
Skarin skrev:
Hej det är såhär att jag har kollat på en Volvo 940 ltt -96 och ja allt är i bra skick förutom lite rost här och var. Det som syns är lite ytrost på skärmkanter men på vissa ställen har rosten gått igenom plåten också men det är ganska lite.

Jag är helt ny inom bilar och jag vill bara ha en fräsch bil som håller länge. Visst lite kan jag tänka mig att fixa själv men det jag undrar är om det är värt att ta risken och köpa en bil med rost skador? Det kan ju vara värre än det ser ut kanske? Kommer jag kunna fixa detta så att det inte kommer tillbaka på ett snyggt sätt utan att spendera allt för mycket pengar?

Säg gärna vad ni tycker och ge tips! Jag måste verkligen ha hjälp med detta beslut så att jag inte köper något jag ångrar.

Mvh Simon

Köpte själv min förstabil för 2veckor sedan, en 945 ltt -97.
den är rostfri och fin i lacken, den va dyrare än dom andra jag kollat på, men vilken skillnad! jag ångrar inte att jag lade till några tusen extra för att få den. Annars finns det otroligt mycket reservdelar till dom så det är billigt om går sönder någonting smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

2 452 Inlägg
30 maj 2012
finns hur mycket delar som helst till dom bilarna o framför allt så är dom lätta att trimma med om man vill

döden kommer tillbaka

Mr White
1 072 Inlägg
30 maj 2012
Känns de rätt så slå till..Köpte min i stort sätt över tel då den var org..Kolla i hjulhuset fram vid batterihyllan där brukar de kunna vara hål om de gått en bit å i balkar.

Annars så är de en bra bil som bara går och går!
Senast redigerat av vullen (30 maj 2012)

462 Inlägg
30 maj 2012
om det inte är värre än lite rost i skärmarna så skulle jag slå till om jag var du! smile Om man inte vill vara så seriös så kan man ju alltid slipa ner rosten och spakla igen hålen och sedan lackera wink

2 140 Inlägg
30 maj 2012
just rostskador och lackering är INTE billigt. Är dessutom alltför ofta värre än det ser ut också.. finns gott om volvos som inte är rostiga. smile

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

33 Inlägg
30 maj 2012
Trådstartare
Men om jag skulle få denna bilen till bra pris, kan man fixa rosten så att den försvinner för alltid då? Någon som har köpt rostig bil och vet om det funkar fixa det bra?

2 140 Inlägg
30 maj 2012
den kommer tillbaka.. kanske inte första året men de kommer..

33 Inlägg
30 maj 2012
Trådstartare
Okej, ingen ide att köpa då?

1 316 Inlägg
30 maj 2012
Ta med någon Bilkunnig som kan hjälpa dig och titta över bilen, Hetaste tipset!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

33 Inlägg
31 maj 2012
Trådstartare
Volvofarfar skrev:

Jag känner ingen bilkunnig hmm vad är viktigt att kolla när man ska gå igenom bilen?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
31 maj 2012
Rost är i princip alltid värre än vad det ser ut. Volvo 940 har ett jävligt bra rostskydd så om det har rostat igenom så kan man ju i princip säga att den är misskött. Då kan man fråga sig hur det ser ut med rostskydd under? Har olja & övrig service skötts?
En bil som ser misskött ut är ofta just det...

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

2 140 Inlägg
31 maj 2012
Skarin skrev:
Volvofarfar skrev:

Jag känner ingen bilkunnig hmm vad är viktigt att kolla när man ska gå igenom bilen?

kolla bromsar! oljan, kylarvätskan, den ska gå rakt om du släpper ratten, däck, höra efter oljud, kamrem, säkert glömt av nått viktigt.. känns inte bilen rätt så bör du vänta smile

33 Inlägg
31 maj 2012
Trådstartare
http://i.imgur.com/SjEUe.jpg

http://i.imgur.com/qQRYi.jpg

33 Inlägg
31 maj 2012
Trådstartare
Där har ni rosten hmm

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
31 maj 2012
Det där är ju noll & ingenting, trodde att du menade rosthål.

33 Inlägg
31 maj 2012
Trådstartare
RD_87 skrev:

Ursäkta fall jag vilse ledde dig då tongue så ser det ut iaf! Lätt åtgärdat?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
31 maj 2012
Skarin skrev:
RD_87 skrev:

Om du inte ska ställa ut så är det lätt, det jobbigaste är väl att demontera kofångaren för att komma åt.

33 Inlägg
31 maj 2012
Trådstartare
RD_87 skrev:
Skarin skrev:
RD_87 skrev:

Om du inte ska ställa ut så är det lätt, det jobbigaste är väl att demontera kofångaren för att komma åt.

Om vi säger såhär, jag ska ju inte ställa ut men den ska ju inte köras sönder heller så jag vill ju ha ett "normal" bil utseende på lacken fortfarande så det inte ser ut som man har rollat med färg där.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
31 maj 2012
Skarin skrev:
RD_87 skrev:
Skarin skrev:

Om vi säger såhär, jag ska ju inte ställa ut men den ska ju inte köras sönder heller så jag vill ju ha ett "normal" bil utseende på lacken fortfarande så det inte ser ut som man har rollat med färg där.

Riktig rostskyddsfärg på sprayburk, liten klick spackel & lite bättringsfärg så syns det inte på ett par meter. Det blir ju aldrig som nytt men det sticker ju inte i ögonen.

Sök