3431
Sök

9-5 2.3t -00 etanolkonvertering m.m

17 Inlägg
31 maj 2012
Trådstartare
#1
Min första tråd på garaget smile

Har ganska nyligen skaffat mig min första bil, en 9.5 2.3t. I alla fall när jag köpte bilen så var den etanolkonverterad, vilket leder till frågan, ungefär hur många hästar har den nu?
Den har ju 170hk från början och säljaren sa att den låg runt 230 häst nu vilket jag tror är lite mycket.

Och till min andra fråga, vart och vilket avgasrör/ljuddämpare skulle ni rekommendera till mig som helst bara vill ha lite goare ljud och utseende där bak?tongue

Tack i förhand

320 Inlägg
31 maj 2012
#2
ErikAmgard skrev:
Min första tråd på garaget smile

Har ganska nyligen skaffat mig min första bil, en 9.5 2.3t. I alla fall när jag köpte bilen så var den etanolkonverterad, vilket leder till frågan, ungefär hur många hästar har den nu?
Den har ju 170hk från början och säljaren sa att den låg runt 230 häst nu vilket jag tror är lite mycket.

Och till min andra fråga, vart och vilket avgasrör/ljuddämpare skulle ni rekommendera till mig som helst bara vill ha lite goare ljud och utseende där bak?tongue

Tack i förhand

det hela beror på vart och hur han har gjort konverteringen.. vet att företag som nordic så är det 235hk med etanol och steg 1, men om det är privat gjort så kan det variera en hel del..

sen kör bara på valfritt 3tums system som detta
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 … 64-h1.html
Senast redigerat av Norrby89 (31 maj 2012)


17 Inlägg
31 maj 2012
Trådstartare
#3
Tack smile Han sa att det har gjort i verkstad men det finns inga papper på det. Så du menar att det är steg 1 trim i också?

320 Inlägg
31 maj 2012
#4
ErikAmgard skrev:
Tack smile Han sa att det har gjort i verkstad men det finns inga papper på det. Så du menar att det är steg 1 trim i också?

jaa jag tvivlar på att dom gör bara konvertering till etanol utan att lägga in steg ett.. finns inget med det på deras sida i alla fall och har inte lyckats hitta något annat företag som gör etanolkonvertering till saabs äldre bilar smile


17 Inlägg
31 maj 2012
Trådstartare
#5
Ok, en till fråga, vet du om det är fulltryck eller lättrycksturbo i min? Jag har kollat men inte hittat något svar..,

144 Inlägg
31 maj 2012
#6
Det är en lättryckare original i din bil. Är den etanolkonverterad så är det antagligen en steg 1 Biopower programvara som du har just nu. Brukar vara ca 230hk från dessa så det stämmer nog rätt bra.
Senast redigerat av werik (31 maj 2012)


320 Inlägg
31 maj 2012
#7
ErikAmgard skrev:
Ok, en till fråga, vet du om det är fulltryck eller lättrycksturbo i min? Jag har kollat men inte hittat något svar..,

det va lätt tryckare men om det är etanol och steg 1 så är det ingen skillnad på din och en fulltryckare.. så är det i alla fall med 9000 och tvivlar på att det är anorlunda med 9-5


17 Inlägg
31 maj 2012
Trådstartare
#8
Jag tycker att den är riktigt rolig att köra faktistkt, även fast jag inte har så mycket att jämföra med så tycker jag att den går ganska bra big_smile

144 Inlägg
31 maj 2012
#9
Norrby89 skrev:
ErikAmgard skrev:
Ok, en till fråga, vet du om det är fulltryck eller lättrycksturbo i min? Jag har kollat men inte hittat något svar..,

det va lätt tryckare men om det är etanol och steg 1 så är det ingen skillnad på din och en fulltryckare.. så är det i alla fall med 9000 och tvivlar på att det är anorlunda med 9-5

Tja, det är en annan turbo i fulltryckaren på 9-5. 2.0t/2.3t har GT17 och 2.3T/Aero har TD04


320 Inlägg
31 maj 2012
#10
werik skrev:
Norrby89 skrev:
ErikAmgard skrev:
Ok, en till fråga, vet du om det är fulltryck eller lättrycksturbo i min? Jag har kollat men inte hittat något svar..,

det va lätt tryckare men om det är etanol och steg 1 så är det ingen skillnad på din och en fulltryckare.. så är det i alla fall med 9000 och tvivlar på att det är anorlunda med 9-5

Tja, det är en annan turbo i fulltryckaren på 9-5. 2.0t/2.3t har GT17 och 2.3T/Aero har TD04

okej.. det va något nytt för mig då.. vet att det är samma i 2,3t och 2,3T på 9000 och aero bara som har en annan turbo och tänkte att det va samma på 9-5


513 Inlägg
31 maj 2012
#11
Steg 1, konverterad osv. Blir ärligt lite less.
När man pratar om olika steg som tex då steg1 så är det en trimmningsgrad som just det bolaget har lagt för sitt förata trimsteg, och det kan ju variera mellan dom olika. Så en konvertering kan ju höja effekten eller bibehålla den. Lite hur man vill ha det.
När det kommer till e85 så kräver det runt 30% mer bränsle och där ligger problemet, man kan få ur en härligt vrid men allteftersom varven går upp så måste man backa laddrycket för att se till så att bränslet hänger med. Så i min aero kan jag med org spridare ha ca 240 hk men ett jävla vrid. Så dra ner förväntan på hk när man etanolkonverterar, men man får bra effekt över registret. Hk är inte allt.
Skillnaden mellan saabs ltt och ftt är hur man styr trycket, i ltt sköter turbon sig själv medans i ftt pyser man den på ett sofistiserat sätt, ett måste om man ska höja effekten då man behöver öka trycket över glt.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
31 maj 2012
#12
Melin82 skrev:
Steg 1, konverterad osv. Blir ärligt lite less.
När man pratar om olika steg som tex då steg1 så är det en trimmningsgrad som just det bolaget har lagt för sitt förata trimsteg, och det kan ju variera mellan dom olika. Så en konvertering kan ju höja effekten eller bibehålla den. Lite hur man vill ha det.
När det kommer till e85 så kräver det runt 30% mer bränsle och där ligger problemet, man kan få ur en härligt vrid men allteftersom varven går upp så måste man backa laddrycket för att se till så att bränslet hänger med. Så i min aero kan jag med org spridare ha ca 240 hk men ett jävla vrid. Så dra ner förväntan på hk när man etanolkonverterar, men man får bra effekt över registret. Hk är inte allt.
Skillnaden mellan saabs ltt och ftt är hur man styr trycket, i ltt sköter turbon sig själv medans i ftt pyser man den på ett sofistiserat sätt, ett måste om man ska höja effekten då man behöver öka trycket över glt.

Eeehh va?

Sen är det olika turboagg på 9-5.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

513 Inlägg
3 juni 2012
#13
discokapten skrev:
Melin82 skrev:
Steg 1, konverterad osv. Blir ärligt lite less.
När man pratar om olika steg som tex då steg1 så är det en trimmningsgrad som just det bolaget har lagt för sitt förata trimsteg, och det kan ju variera mellan dom olika. Så en konvertering kan ju höja effekten eller bibehålla den. Lite hur man vill ha det.
När det kommer till e85 så kräver det runt 30% mer bränsle och där ligger problemet, man kan få ur en härligt vrid men allteftersom varven går upp så måste man backa laddrycket för att se till så att bränslet hänger med. Så i min aero kan jag med org spridare ha ca 240 hk men ett jävla vrid. Så dra ner förväntan på hk när man etanolkonverterar, men man får bra effekt över registret. Hk är inte allt.
Skillnaden mellan saabs ltt och ftt är hur man styr trycket, i ltt sköter turbon sig själv medans i ftt pyser man den på ett sofistiserat sätt, ett måste om man ska höja effekten då man behöver öka trycket över glt.

Eeehh va?

Sen är det olika turboagg på 9-5.

Vad förstår du inte?

Jupp saab har olika turboagg  jag vet.

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
3 juni 2012
#14
utveckla gärna hur en ltt sköter sig själv? smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

513 Inlägg
4 juni 2012
#15
Egentligen är det ju lite fel att säga lättrycksturbo då detta har blivigt ett begrepp för dom motorsvagare motorerna som laddar "lätt"
Finns ju en uppsjö av turbosystem och hur dom funkar. Som tex gamla lastbilar som inte har någon wastegate alls och var gjorda så turbon bottna ur vid max varv.
Så till vad jag mena med att saabs "lättryckare" klarar sig själv är mer en referens mot dom tidigare modeller som tex 9000, där skillnaden mellan 2.3t 170hk och 2.3T 200 hk är en magnetventil och programvara osv, men just det faktum att ltt styr wg med luft från kompressorn endast och ft styr wg med luft från kompressrodelen via en mv, som i sin tur "pyser" upp trycket.
Nu har 9-5an mw på även ltt modellerna men kallar dom lättryckare mer pågrund av effektsiffran.
Hoppas du förstår vad jag mena med att ltt sköter sig själv, styrsystemet sköter inte turbotrycket.
Fast nu är det ju många som har ett system där man kör med luft direkt från kompressorn och kallar det fulltryckare, tja är skillnaden då trycket och vart går då gränsen mellan full och lätt. Fråga inte mig. Det är väll bara ett sätt för bilfabrikanterna att marknadsföra, kalla dom klenare motoralternativen ltt eller som senare 9-3 så heter den klenare 1.8 när motorn är på 2 liter.


Sök