2926
Sök

Volvo 940 Turbo: mek, fix och trim

Mekar och fixar med min gamla härk, en Volvo 940 Turbo! Försöker beskriva så att andra kan hänga med och göra likadant på sina bilar. Det som ligger på just nu är mera trimm för det får man aldrig nog av! :)

Turbobonde
217 344 Visningar
Uppdaterades senast 22 december 2020
Turbobonde
277 Inlägg
5 mars 2013
Trådstartare
#201
Kul att den uppskattas, bara fråga om det är något du undrar! smile
Bilen tas fram i April, kommer inte hände så mycket här tills dess.

In rust we trust!

24 Inlägg
5 mars 2013
#202
Trevligt, trevligt, ja min 945a behöver pysslas om ganska mkt innan ja börjar trimma den lite i stil med din, Men de är mkt trevlig läsning alltid kul med bra förklarningar och bilder på de som händer smile Jag ramlade in på tråden för att mitt avgassystem gick av i dag på vägen hem, precis efter katten... så ja sökte på "katalysator 940" så hamnade jag här smile
Senast redigerat av Denta (5 mars 2013)

Turbobonde
277 Inlägg
5 mars 2013
Trådstartare
#203
Denta skrev:
Trevligt, trevligt, ja min 945a behöver pysslas om ganska mkt innan ja börjar trimma den lite i stil med din, Men de är mkt trevlig läsning alltid kul med bra förklarningar och bilder på de som händer smile Jag ramlade in på tråden för att mitt avgassystem gick av i dag på vägen hem, precis efter katten... så ja sökte på "katalysator 940" så hamnade jag här smile

Låter bra det, en trimmad bil i bra skick är väl trevligare än en trimmad i dåligt antar jag? wink

Så vad blir det för system nu? Reparation eller något annat kul?
Jo, det kan hjälpas att söka men jag har bara hållit på med en racekatt här.. hoppas du fick någon info du sökte efter! cool

In rust we trust!

Turbobonde
277 Inlägg
31 mars 2013
Trådstartare
#204
Första April imorgon, vilket innebär att sommarsäsongen börjar för kärran (inget skämt)! tongue
Tog och körde en tvätt och slängde in instrumentpanelen provisoriskt, ska dra vacuumslang till nya varvräknaren. smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-03a2ace778f72bcb401479ffc91bd546.jpg
Fick bli en tvätt på nya sommarhjulen, dock lite för skitiga i fälgbanan eller vad det heter?
Tips på något medel som biter lite mot smutsen? cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-6d9649185edecd2735eb0d8c33198b1f.jpg
En snabbtvätt och sen hjulbyte! Blir nog vettigt detta!
(Ganska så väldigt hög fram om man jämför med bak, trötta fjädrar? Får se om det blir något nytt på den om det!)

Hoppas någon kommer ihåg denna tråd bland alla här på Garaget, trevlig påsk! smile


/ Loppan
Senast redigerat av Lopphunden (31 mars 2013)

In rust we trust!

48 Inlägg
31 mars 2013
#205
Så fräscht och fint med lite vårtvätt!

Ganska standard att bilen "hjulhusen lutar bakåt" tycker jag.. Bilen är ju rak, men just i hjulhusen blir det konstigt med originalhöjd.. Kapa lite fjädrar fram? smile

Turbobonde
277 Inlägg
31 mars 2013
Trådstartare
#206
Alltid gutt med vårtvätt! Får väl hålla efter nudå! smile

Golvet där är ju helt rakt, har inte lagt en större tanke på det innan men här var det rätt så tydligt. Blir inget kapa på den här bilen, blir andra fjädrar isåfall! wink

In rust we trust!

40 Inlägg
1 april 2013
#207
Vackert! smile

Sätt dit sänkfjädrar fram, kan bli lite väl lågt med sänkfjädrar bak. Vart det iaf på min ;P

Inte funderat på att kasta på toning? smile


Pilot och utbildad Däcksparkare
1 659 Inlägg
1 april 2013
#208
Fan vad trevligt med Polaris smile

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Turbobonde
277 Inlägg
1 april 2013
Trådstartare
#209
Toning ligger väl på-att-göra-listan! Det blir bakdörrar och bakruta. Funderar på en medelmörk variant men vet inte riktigt vad som skulle vara bra..
Funderar på något kit runtom från lmr med dämpare och fjädrar, osäker där också! Vill inte ha en för stötig bil men samtidigt lite hårdare kanske.. Körde en bekants Subaru Sti eller vad det är för någon, den är väldigt stöddig så vill ha något mjukare.

Ja Polaris är göttans! "Synd" att de har mycket mönster kvar, ville ju prova lite brehäng! Men har ju fjolårets halvdassiga däck och fälg som man kan slänga på! smile

In rust we trust!

Turbobonde
277 Inlägg
7 april 2013
Trådstartare
#210
Godmorgon, lite tråkig text för tillfället bara.. roll

Bilen går för snålt! Japp, bilen har pinats i helgen och bredbandslambdan visar att med högre varvtal så går den snålare och snålare.. Har känts även som den inte är lika stark som den ska vara med detta recept och det är nog en orsak till det med soppan.
Kör man på halv gas ungefär så skjuter det på fint och med full gas ingen större skillnad även fast laddet är högre i insuget... Så nu ska man väl ta det lite lugnt med kärran skulle jag tro innan det är fixat. hmm

Funderar på att uppgradera soppapumpen, om det är den som inte hänger med längre. Är väl vettigast kanske för att få det hållbart i längden. En Walbro skulle kanske sitta fint i tanken? smile

Tips och idéer tas gärna emot ifall det är något jag missar eller kan förbättra! smile

In rust we trust!

40 Inlägg
7 april 2013
#211
Ska du ändå lös med pumpen så sätt dit en Walbro GSS 341 smile Fick dock kapa lite i plasthållaren för att min skulle passa :p


Turbobonde
277 Inlägg
7 april 2013
Trådstartare
#212
Spanade faktiskt på ditt motorrecept tidigare, och verkar ju vara klart bra för mitt effektmål. smile
Kollade på den pumpen, finns ju en annan som heter GSS 342 på KL som de säger passar 940, är det samma grejjer då eller? Kollar på lite bilder på andra sidor så verkar det skilja lite på sugsidan av pumparna..

Får klura på det imorgon hur jag ska göra, ingen aning varför jag är uppe så sent då man är helt slut i huvudet efter högskoleprovet! tongue

In rust we trust!

Turbobonde
277 Inlägg
28 april 2013
Trådstartare
#213
Hej och hå, här vare dött.. cool

Har inte grejjat så mycket med bilen på sistone, men nu skare hända saker igen! Har lagat min andra pärlas motor, slit 740in så mekat har man väl gjort! smile

Iallafall, det som har hänt senast var att man har sköljt värmepaket i hopp om bättre värme och så ett pumpbyte!

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-6c6b49c409378e76abb00ee0e764e136.jpg

Så här gjorde man, man har en sån där pump som man fäster på en borrmaskin, hett vatten och några diskmaskinstabletter. Sen bara pumpa runt, tror det vart lite bättre värme, men men det är ändå sommarbilen! smile
Använd skyddsglasögon, då det kan stänka lite hej vilt! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-7242185414259b7f3399454449592e79.jpg

Sen vare dags att krypa in och börja rota i detta hål..

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-d39f76d6473dd4fcd15ee4e11873e207.jpg

Anslutningarna borta. Det som är att tänka på är att matarslangen (det silvriga röret) är inte fastsatt med slangklämma, utan något som liknar en sån där koppling på luftslangar till trycksluft! Så man ska dra av den efter man drar det svarta bakåt. Ni förstår när ni ligger där sen! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-08a9220eb58cd0e65922e89b695a472e.jpg

Att få ur den var inte så jobbigt, men satt fast lite i gummipackningen, bara att lirka och dra ut försiktigt men gäller att vara bestämd.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-812828899a20d5a4884b9e1295479acc.jpg

Gamla och nya pumpen. Vart en Walbro från KL, en GSS 342 tror jag den hette, för 940 stod det iallafall på deras hemsida.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-e01c92b117b861ad2563406b1b9216bc.jpg

Pumpen passade INTE rakt ner, man var tvungen att ta fram filen och köra på "piggar" eller vad det kallas som sticker ut från insidan av hållaren. Klart på några minuter, men men.. borde ju KL skrivit.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-b43b77e7a2358e511a6e0870ab81759a.jpg

Sen in igen då, och den där baljan inne i tanken drygade till det, då det gäller att få hela armaturen på insidan. Pumpen fastna en gång på kanten så den hoppas loss från metallhållaren, bara ur med den igen då..
Sen bara koppla tillbaka allt och be om att det fungerar! Och det gjorde det, känns som bilen går renare vid gaspådrag, men lite mer hållbart i vilket fall då den gamla pumpen suttit där i 17 år troligtvis.. smile
Kul att ligga där inne, är nog enklare på en kombi. Man fick ju hjälp av 5 polare med, tack för att ni lyste med 2 ficklampor! big_smile

Letar och ska fixa en ny kam nu också, då registret är åt skogen. Har ingen kraft när man växlar till 2:an från 1:an, då man måste varva och sen skjuter det på igen..

Ha det! wink

In rust we trust!

230 Inlägg
28 april 2013
#214
kul med uppdate! de e ett rent helvete att få ur den jävla amaturen och få den igen... vad blir de för kan? smile


Turbobonde
277 Inlägg
28 april 2013
Trådstartare
#215
volvo-nissen skrev:
kul med uppdate! de e ett rent helvete att få ur den jävla amaturen och få den igen... vad blir de för kan? smile

Gött att det uppskattas, får väl slänga på ett kol och göra det oftare! smile
Just nu lutar det år en V-kam, men det är inte bestämt. Ska höra med han jag köpte den förra av, då det är en riktig volvo-nisse (hehe, såg ditt namn nu.. tongue). Men tanken är att det ska dra från 3k varv! wink

In rust we trust!

230 Inlägg
29 april 2013
#216
Lopphunden skrev:
volvo-nissen skrev:
kul med uppdate! de e ett rent helvete att få ur den jävla amaturen och få den igen... vad blir de för kan? smile

Gött att det uppskattas, får väl slänga på ett kol och göra det oftare! smile
Just nu lutar det år en V-kam, men det är inte bestämt. Ska höra med han jag köpte den förra av, då det är en riktig volvo-nisse (hehe, såg ditt namn nu.. tongue). Men tanken är att det ska dra från 3k varv! wink

ja jag gillar din uppdate då du har mycket bilder och förklarar bra har lärt mig mycket!! annars är väl VX också rätt bra har jag för mig men inte helt säker smile hahahaha lite ironi tongue e v kammen en högvarvig? hade för mig att den ska vara jävligt bra på hela registret? smile


Turbobonde
277 Inlägg
29 april 2013
Trådstartare
#217
volvo-nissen skrev:
Lopphunden skrev:
volvo-nissen skrev:
kul med uppdate! de e ett rent helvete att få ur den jävla amaturen och få den igen... vad blir de för kan? smile

Gött att det uppskattas, får väl slänga på ett kol och göra det oftare! smile
Just nu lutar det år en V-kam, men det är inte bestämt. Ska höra med han jag köpte den förra av, då det är en riktig volvo-nisse (hehe, såg ditt namn nu.. tongue). Men tanken är att det ska dra från 3k varv! wink

ja jag gillar din uppdate då du har mycket bilder och förklarar bra har lärt mig mycket!! annars är väl VX också rätt bra har jag för mig men inte helt säker smile hahahaha lite ironi tongue e v kammen en högvarvig? hade för mig att den ska vara jävligt bra på hela registret? smile

Då har man väl lyckas att förmedla någon form av kunskap/tips då! smile
Jadu, detta men kammar är ju rena rama djungeln om vad som är bra hit och dit.. Har hört från en säker källa att V-kammen ska dra på lite tidigare än VX3 men ändå hålla kvar långt upp i registret! smile

In rust we trust!

230 Inlägg
29 april 2013
#218
Lopphunden skrev:
volvo-nissen skrev:
Lopphunden skrev:

Gött att det uppskattas, får väl slänga på ett kol och göra det oftare! smile
Just nu lutar det år en V-kam, men det är inte bestämt. Ska höra med han jag köpte den förra av, då det är en riktig volvo-nisse (hehe, såg ditt namn nu.. tongue). Men tanken är att det ska dra från 3k varv! wink

ja jag gillar din uppdate då du har mycket bilder och förklarar bra har lärt mig mycket!! annars är väl VX också rätt bra har jag för mig men inte helt säker smile hahahaha lite ironi tongue e v kammen en högvarvig? hade för mig att den ska vara jävligt bra på hela registret? smile

Då har man väl lyckas att förmedla någon form av kunskap/tips då! smile
Jadu, detta men kammar är ju rena rama djungeln om vad som är bra hit och dit.. Har hört från en säker källa att V-kammen ska dra på lite tidigare än VX3 men ändå hålla kvar långt upp i registret! smile

ja de har du värkligen gjort bara som när du monterade diffen tex riktigt bra beskrivet!! smile
ja jo de kan man lungt säga... tongue ja de har jag också hört att de e en av volvos bästa orginal kammar annars får man gå över till trim/eftermarknads kammar med då börjar de springa iväg med priserna sad vx3 är ganska värdelös till turbo men riktigt bra på sug smile


1 146 Inlägg
198 Inlägg
29 april 2013
#220
Håller med Volvo-nissen. Dina uppdates är speciella än dom andra är.. tongue Fräck lösning du gjorde när du sköljde paketet wink

Turbo är ett måste!


Sök