2816
Sök

Volvo 940 Turbo: mek, fix och trim

Mekar och fixar med min gamla härk, en Volvo 940 Turbo! Försöker beskriva så att andra kan hänga med och göra likadant på sina bilar. Det som ligger på just nu är mera trimm för det får man aldrig nog av! :)

Turbobonde
217 350 Visningar
Uppdaterades senast 22 december 2020
169 Inlägg
30 december 2012
Alltid lika sköjj o kolla vad för updates du har gjort med bilen ! big_smile

[<->] Dedron [<->] Volvo Marknaden Västra Götaland [<->]

Pilot och utbildad Däcksparkare
1 659 Inlägg
31 december 2012
Vad letar du för grejer? smile

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Turbobonde
277 Inlägg
31 december 2012
Trådstartare
Streeetkadett skrev:
blir bra de här:)
började på samma spår innan allt spårade ur;)

Haha jo det är väl lite beroendeframkallande detta.. men är ju kul som attan! tongue
Trevlig kärra den där röda!

Dedron skrev:

Dedron min trofaste trådföljeslagare! big_smile
Kommer mer grejjer som sagt, lite småprylar nu i vinter! wink

Robban_89 skrev:

Tänkte få tag i ett ambulansstag, sägs bli stabilare så varför inte? Tror det låg på ca 1 lax på Volvo. cool

Är det någon som kör med stumt svänghjul och med ett fjädrat lamellcentrum? Är ju så tråkiga missljud när man kör med M90 lådan.. Tänkte om fjädrat centrum kanske hjälper något?

In rust we trust!

329 Inlägg
31 december 2012
ambulansstaget, var är det de sitter? är ett per bil och sitter mellan bakre länkarmsinfästning fram? om det är det som jag tänker på, så skulle jag byggt ett eget, eller, jag tänker göra det, sen skall det även funka som bakre infästning för ett skrapskydd i alu, som kommer gå ifrån ett främre stag somm intercoolern kommer stå på smile

sen finns det  väl andra stag som går från framvagnsbalke till drämre länkarmsfäste, 2 per bil? smile

Länk till min projekttråd, Volvo 940polis turbobygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 25&p=1
Tack Till:
klracing.se

1 659 Inlägg
31 december 2012
Lopphunden skrev:
Streeetkadett skrev:
blir bra de här:)
började på samma spår innan allt spårade ur;)

Haha jo det är väl lite beroendeframkallande detta.. men är ju kul som attan! tongue
Trevlig kärra den där röda!

Dedron skrev:

Dedron min trofaste trådföljeslagare! big_smile
Kommer mer grejjer som sagt, lite småprylar nu i vinter! wink

Robban_89 skrev:

Tänkte få tag i ett ambulansstag, sägs bli stabilare så varför inte? Tror det låg på ca 1 lax på Volvo. cool

Är det någon som kör med stumt svänghjul och med ett fjädrat lamellcentrum? Är ju så tråkiga missljud när man kör med M90 lådan.. Tänkte om fjädrat centrum kanske hjälper något?

Ja jag har köpt nytt från Volvo, 800något gick det på smile

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

4 Inlägg
1 januari 2013
Gött projekt!  Hur tycker du chippen från KL funkar? smile

Turbobonde
277 Inlägg
1 januari 2013
Trådstartare
Ambulansstaget är den som går från ena sidan till den andra. Sen finns det "960-stag" som man sätter dit på varsin sida, alltså går åt 2st.
Här kan man läsa om dessa grejjer: http://forum.7900klubben.se/viewtopic.p … ass+mycket
Hittade länken på Magistern s projekttråd, tack för den! smile

800kr verkar vara det man får ge. Blir en sån så får hede_racing visa sina hemmabyggda sen! wink

Booijen skrev:

Jadu, de fungerar helt felfritt (när jag satte de åt rätt håll då.. cool). Har inte provat något annat chip men det sägs att man inte behöver ett tändchip kring 300hk, vilket han på Vikingchip menade.

In rust we trust!

4 Inlägg
1 januari 2013
Lopphunden skrev:
Ambulansstaget är den som går från ena sidan till den andra. Sen finns det "960-stag" som man sätter dit på varsin sida, alltså går åt 2st.
Här kan man läsa om dessa grejjer: http://forum.7900klubben.se/viewtopic.p … ass+mycket
Hittade länken på Magistern s projekttråd, tack för den! smile

800kr verkar vara det man får ge. Blir en sån så får hede_racing visa sina hemmabyggda sen! wink

Booijen skrev:

Jadu, de fungerar helt felfritt (när jag satte de åt rätt håll då.. cool). Har inte provat något annat chip men det sägs att man inte behöver ett tändchip kring 300hk, vilket han på Vikingchip menade.

Okeey Tack för info! big_smile

Västra Wärmland
236 Inlägg
2 januari 2013
riktigt bra projekt med bra beskrivningar. gillar bilen med:P hur lär man sig hur det funkar med lambdan som du har o hur de ska vara för att de ska va rätt??

Turbobonde
277 Inlägg
2 januari 2013
Trådstartare
N!cke skrev:
riktigt bra projekt med bra beskrivningar. gillar bilen med:P hur lär man sig hur det funkar med lambdan som du har o hur de ska vara för att de ska va rätt??

Ja man försöker själv att lära sig och läsa intressanta saker i andras projekt och trådar så jag bjuder på det jag kan så mycket som möjligt. Brukar bli mest göttans då! smile Men ska försöka förklara lite mer nu när våren kommer!

Den är plättlätt, den visar blandningsförhållandet luft/bränsle. Den optimala förbränningen ligger på 14.7, alltså 14.7 delar luft och 1 del bensin, viktmässigt då! Men när man matar på med turbon vill man ha lite fetare så runt 12 är lagom. Tror att det gav mest effekt också.. men att det motverkar spikningar är ju viktigast! smile
(sen så ser man när bilen motorbromsar också.. stryper soppan helt)

Åkte förbi bilen idag och tittade hur det såg ut under, var lite kluven på om downpipen var i vägen för ett ambulansstag.. Haha, var ju tvärlugnt, men bäst att vara säker från början! tongue

In rust we trust!

Västra Wärmland
236 Inlägg
2 januari 2013
okie då fattar ja:P hur ställer man på mer soppa då? med btr en?

1 146 Inlägg
2 januari 2013
ställer upp den?
om du har en ställbar?
vanliga original btr det vet jag inte

Turbobonde
277 Inlägg
2 januari 2013
Trådstartare
N!cke skrev:
okie då fattar ja:P hur ställer man på mer soppa då? med btr en?

Soppan som spridarna sputar in regleras av lambdasonden vid tomgång och lätt belastning vid typ konstant fart. Det var därför jag hade i princip samma lambdavärde mellan 3 bar och 3.8 bar vid tomgång och lätt belastning.
Man ställer upp trycket på bränsletrycksregulatorn på en skruv/mutter till det önskade trycket, och då är det bra med bredbandslambdan så man ser hur mycket sås motorn får! smile
Kolla på sida 6 så är det lite bilder på den!

(vet inte hur det är med eftermarknadssprut, ifall det är programmerat från början eller ej)

aqulio skrev:
ställer upp den?
om du har en ställbar?
vanliga original btr det vet jag inte

Finns vissa som "klämmer ihop" original btr, men vet inte hur det går till och luktar ordentligt med bondetrim.. roll
Senast redigerat av Lopphunden (2 januari 2013)

In rust we trust!

Västra Wärmland
236 Inlägg
2 januari 2013
okey=) har du en sond till mätarn och en orginal? så de är ställbar btr som gäller då

672 Inlägg
2 januari 2013
https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152211/152211-2dead3db7fded4b8c7132e3ef9099d61.jpg
hoppsan.. här är en bonnig teckning på en redneck btr, hoppas principen framgår! körde på etanol en sommar och ibland tankade jag bensin och då var det nödvändigt att kunna justera trycket

"Väx inte upp! det är en fälla"

Turbobonde
277 Inlägg
2 januari 2013
Trådstartare
N!cke skrev:
okey=) har du en sond till mätarn och en orginal? så de är ställbar btr som gäller då

Japp, denna bredbandslambda är helt separat från bilen, förutom att den hoppar igång när tändningen är igång då så den får ström! smile

Power-krille skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/153/152211/152211-2dead3db7fded4b8c7132e3ef9099d61.jpg
hoppsan.. här är en bonnig teckning på en redneck btr, hoppas principen framgår! körde på etanol en sommar och ibland tankade jag bensin och då var det nödvändigt att kunna justera trycket

Nämen titta, tack för den! Såg ju inte så avancerat ut.. bra med skruven! Hade föreställt mig att man stoppat den i ett skruvstäd och klämt den stackarn! tongue

In rust we trust!

Turbobonde
277 Inlägg
5 januari 2013
Trådstartare
Var på Volvo igår efter jobbet och pratade med tösen bakom disken om detta ambulansstag eller vad det nu heter. Det var slut i hela stockholmsregionen men hon beställde hit en från Göteborg med de tillhörande skruvarna! Så ska hämta den nästa vecka någon gång, onsdag eller senare var det som hon sa. smile

Sen funderar jag på stänkskydd, tycker det ser bra ut faktiskt med original stänkisar. Sen att de fyller en vettig funktion är ju inte alls pjåkigt.
Eller vad tycker ni? tongue

In rust we trust!

40 Inlägg
5 januari 2013
Skaffa stänkskydd imo, blir förjävla fint smile

Båtmek
720 Inlägg
5 januari 2013
Stänkskydd for the win!

1 659 Inlägg
5 januari 2013
Klart du ska ha stänkskydd, även de finns att köpa nya på Volvo smile

(\_/)
(O.o)

Sök