Har nu funderat på att bygga en egen baslåda då bagageutrymmet på bilen är grymt litet. Bashögtalarna jag har är 2 st 8" från kicker.
Har aldrig byggt egen tidigare så har inte så stor koll på vad som funkar och inte, kommer det att gå och bygga som jag ritat upp det eller blir det fel?
Bas högtalarna är 23cm hög och 23cm bred
Så här är måtten i bakluckan (vill ha den längst in i så man får plats med annat)
du kan ju bygga hur du vill, själv gick jag bara loss, men det är inget att rekomendera, eftersom baslådan måste vara i rätt antal liter osv så att basen blir som bäst och "håller längst"
Basarnas yttermått är 22,4 cm enligt manualen, då får de precis plats stående iaf. Frågan är hur ljudet ska komma in i kupen på ett bra sätt, finns det ingen skidlucka så får väl basarna monteras liggande upp mot hatthyllan (tätt mellan baffel och hatthylla i så fall) eller i en bandpasslåda.
De heter Solobaric L7 4 ohm DVC och sen är det 8" versionen du har. Skulle tro att de är från 2002-2004 eller där omkring. Hade själv en 15"are "back in the days" rätt trevliga basar om man gillar djupbas.
Basarnas yttermått är 22,4 cm enligt manualen, då får de precis plats stående iaf. Frågan är hur ljudet ska komma in i kupen på ett bra sätt, finns det ingen skidlucka så får väl basarna monteras liggande upp mot hatthyllan (tätt mellan baffel och hatthylla i så fall) eller i en bandpasslåda.
Okej Men det ska gå att göra en låta som jag tänkt då eller ska jag göra den med några speciella mått?
ExtraKim skrev:
De heter Solobaric L7 4 ohm DVC och sen är det 8" versionen du har. Skulle tro att de är från 2002-2004 eller där omkring. Hade själv en 15"are "back in the days" rätt trevliga basar om man gillar djupbas.
Måste säga att jag gillade dom grymt mycket i förra bilen , därför jag vill behålla dom
Om du gör lådan uppåt 80-86 cm bred (lång) så borde det gå att sätta lådan där. Bandpasslåda blir knepigt eftersom basarna antagligen måste monteras liggande, då är basreflexlåda ett bättre alternativ ur monteringssynpunkt. Bäst ljudkvalitet ger dock sluten låda, men här får du nog skriva vilken typ av ljud du är ute efter (tex djupare bas eller mest dunk eller så).
Ännu en som "kämpar" med baslåda i s14. Kul. Eftersom jag inte är taxi så håller jag på med ett nytt ryggstöd så att säga. Gjort en mall av gamla, sen har jag 2 st 8" basar och låda som går in i det lilla hålet som du visar.
Jag har en bit kvar att göra, men ska snart köpa lite fyllning och "fuskskinn" och klä den. Planerar att iaf testspela den "nakna" lådan på tisdag(man e ju ledig).
Det går som sagt att klämma in högtalare där, men där är tajt det ska gudarna veta. Och golvet är ju inte jämt, plus det som jag antar är bensinpump är där på golvet.
Om du gör lådan uppåt 80-86 cm bred (lång) så borde det gå att sätta lådan där. Bandpasslåda blir knepigt eftersom basarna antagligen måste monteras liggande, då är basreflexlåda ett bättre alternativ ur monteringssynpunkt. Bäst ljudkvalitet ger dock sluten låda, men här får du nog skriva vilken typ av ljud du är ute efter (tex djupare bas eller mest dunk eller så).
Hmm vad är en basreflexlåda, vad är det för skillnad på sluten? Kan inget
Jag lyssnar ju mycket på rock, typ Metallica osv. Men även Dubstep där det är grymma basgångar i låtarna. Så vet inte vad man ska sikta på
Men om jag gör en låda som är: 24 CM hög, 86CM lång och 50 CM djup. Skulle det funka ok ändå? Ska jag ha delade kammare eller vad man säger åt basarna?
Nån som vet var man kan hitta info om hur mycket utrymme basarna behöver ? Heter Kicker Solo Barig, 8L7 Dual 4 ohm Voice Coils
EDIT: Jag hittade det här :
The Kicker Solo-Baric L7 8-inch model, like its name, has a square size of 8 inches by 8 inches. It has a mounting depth of 4 3/4 inches and requires a mounting cutout of 7 1/4 inches square. If placed in a sealed mounting box, the box should have an interior volume of 0.33 to 0.75 cubic feet. If the box is vented the necessary volume range increases to 0.66 to 1.0 cubic feet.
Men är så sjukt dålig på att räkna ut, nån som har en aning hur det ska vara ?