2998
Sök

Svag på låga varv B230E

12 Inlägg
5 juni 2012
Trådstartare
#1
Tja, jag har ett litet problem och förstår inte vad som kan vara problemet..

jag har en volvo 240 GLT med B230E motor, och den har som blivit svag på låga varv när man ska köra iväg och dylikt, man måste varva skiten ut bilen för att den ska orka få upp farten, den lilla kraft som finns kvar kommer runt 2500 varv , men den går ju rent, dvs att den misständer inte och går bra efter motorvägen, men som sagt, kommer det en uppförsbacke så orkar den inte och saktar ner ganska mycket, och ligger man på 100 km/h och gasar så händer det absolut ingenting...

Har bytt tändstift, fördelarlock, rotor, tändkablar och kabeln mellan tändspolen och fördelarlocket..

Och det känns som att den har börjat dricka lite mer soppa för jag ställer tripmätaren efter varje tank och det har börjat skilja mer kilometer än vad hur man många liter man tankar..

Tacksam för svar !


21 761 Inlägg
5 juni 2012
#2
Kom felet helt plötsligt utan förvarning?

292 Inlägg
5 juni 2012
#3
kollat så du inte har ett igensatt luftfilter?


12 Inlägg
5 juni 2012
Trådstartare
#4
Det hände som efter att jag hade monterat mina andra fälgar typ. inte pga av dom men i samma tidpunkt !

Jag har testat köra utan luftfilter och går lika dålig,, jag har testat ligga på 3ans växel i 50-60 och tryckt fullt men händer då inget..


21 761 Inlägg
5 juni 2012
#5
Bränslefiltret, är det bytt?

På min 240 med B230E blev huvudpumpen dålig och då orkade den inte varva upp om jag gasade mycket, men trampade jag ner gasen långsamt så orkade den bättre. Jag minns inte om den började dricka mer soppa, men den blev som sagt väldigt svag.

Jag trodde att en pump antingen fungerade eller inte, men tydligen kan den bli "halvdålig". smile

12 Inlägg
5 juni 2012
Trådstartare
#6
nä det har jag inte bytt..

ja okej, men bränslepumpen har jag bytt och det fungerar då klockrent, bilen startar direkt så pumpen måste ju fungera och göra sitt jobb smile och man hör den pumpa om man bara vrider på tändningen smile


huh?
10 427 Inlägg
5 juni 2012
#7
Kanske är lönt att köpa/låna en tryckklocka och kompressionstryckstesta cylindrarna.

Hur långt har bilen/motorn rullat? smile


12 Inlägg
5 juni 2012
Trådstartare
#8
Kan ju alltid vara värt att kolla upp !

Bilen har rullat 32 tusen mil smile


629 Inlägg
6 juni 2012
#9
Testa att byta soppafiltret för att utesluta det, inte så  bökigt på 240 med b230e heller, sitter ju i motorrummet på dom smile

Mröh

1 114 Inlägg
6 juni 2012
#10
Kolla så inte kamremmen har kugga om sig som de hände på joppins 740 den blev ju slö efter de men gick fortfarande bra smile


12 Inlägg
6 juni 2012
Trådstartare
#11
tror jag har hittat felet.. nedersta kugghjulet var trasigt..

http://www.garaget.org/?car=215728&image=2785505


12 Inlägg
6 juni 2012
Trådstartare
#12
Men vad heter det nedersta kugghjulet precis ? försöker hitta ett nytt på mekonomen, laitis, skruvat men hittar inget.. ?


21 761 Inlägg
6 juni 2012
#13
Testa med "vevaxeldrev B230".

Är det själva drevet eller är det metallkilen som har pajjat?
Senast redigerat av Drönirettab (6 juni 2012)

12 Inlägg
6 juni 2012
Trådstartare
#14
Det är metallkilen som har gått av...
hittar ingenstans att kunna köpa en ny sad


huh?
10 427 Inlägg
6 juni 2012
#15
JonasLindstrom skrev:
Det är metallkilen som har gått av...
hittar ingenstans att kunna köpa en ny sad

Du borde väl ha minst en "fysisk" Volvohandlare inom 10mil? wink


21 761 Inlägg
6 juni 2012
#16
Forslunds ska ju finnas i Skellefteå, hör med dem. smile

12 Inlägg
6 juni 2012
Trådstartare
#17
Jo det gör dom smile

Men hittade en sida tillslut där dom säljer drev och dom skulle ha 1600 för vevaxeldrevet.. vilket skämt.. så jag beställde ett begagnat från en bilskrot för 200 kronor smile



Sök