4200
Sök

Dripp dropp från förgasaren? 50cc mini cross

E.T phone home...
212 Inlägg
10 juni 2012
Trådstartare
Skaffade en minifross till lill grabben häromdagen..
satte ihop den nu, va lite skit i soppa kranen..
men nu rinner soppan på som bara den..

det går en slang ut på sidan på förgasaren och ner under.. sån typ av dränering ser det ju ut att vara men ska de droppa ut soppa så fort man öppnar kranen.. känns ju lite oekonomiskt??

normalt eller nåt fel? inställning?

1 319 Inlägg
10 juni 2012
Fel på flottören/Nålen? droppa ska den ju inte iaf..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

113 Inlägg
10 juni 2012
Testa att knacka lite på förgsarn med tex en gummiklubba eller handtaget på en skruvmejsel ifall flotören hängt sig lite kan de räcka, funkar det inte av med förgasarn vänd upp och ner och skruva lös undre delen oftast 3-4 skruv gör rent och kolla så flotören går fritt smile

766 Inlägg
10 juni 2012
brukar sitta en gummi pigg på flottörnålen som kan bli gammal och rutten, eller så har flottören hängt sig i upphängningen som den sitter fast i. hade en honda mt5 som grabb som gummit ruttnat på så ja svarvade en ny pigg i stål på skolan och satte i då funka det prima sen:) gammla goa tider det:P

E.T phone home...
212 Inlägg
10 juni 2012
Trådstartare
ok..
gav den ett par lätta smällar med gummiklubban och vred sedan på kranen.. och det droppade inte mer.. smile

då e den ready to run imorn.. håller tummarna för att den ska starta nu bara.. o skulle det bli mer problem så vet jag ju att flottören kanske behöver en översyn..

thx

E.T phone home...
212 Inlägg
10 juni 2012
Trådstartare
drog igång den nu...
och den började droppa som en sate.. nästan på gränsen till att rinna.. e de fortfarande flåttören som man ska kolla på eller??

766 Inlägg
10 juni 2012
Teljemo skrev:
drog igång den nu...
och den började droppa som en sate.. nästan på gränsen till att rinna.. e de fortfarande flåttören som man ska kolla på eller??

ja det är det de tömmer ju förgasarn på lite bensin när den är igång så att flottören åker ner så det kan rinna in ny bensin och då kan den fastna i det läget igen

E.T phone home...
212 Inlägg
10 juni 2012
Trådstartare
hmm.. hade isär flottören o kollade..
ingen skit nånstans.. men rengjorde iallafall...
men samma sak.. de rinner soppa ur slangen..
testade att täppa igen slangen men då rinner de ur luftfiltret i stället.. tongue

jäla skit???

612 Inlägg
10 juni 2012
Rengör flottörnålen och nålsätet noga, inte titta och tro att det är rent utan faktiskt gno av grejerna. Kolla att flottören och flottörnålen kan röra sig lätt utan att fastna mot t.ex. en instickande packning, och kolla så flottören sitter som den ska så ingen bytt sprinten mot en ståltråd eller nått sånt.

När du har satt ihop förgasaren kan du testa om grejerna rör sig som dom ska genom att vända den uppochner, när den är rättvänd ska den vara öppen och uppochner stängs den. Testa genom att sätta en soppaslang på förgasaren och blåsa i den.

766 Inlägg
10 juni 2012
ja det är skit noga med att det är rent annars läcker det in och rinner över:P kolla noga så nålen eller sätet inte är skadat oxå. och speciellt om en förgasare stått med bensin i så kan de bli som vitt klet eller beläggning som måste tas bort

KHRacing
10 juni 2012
KINA -  kvantitet. inte kvalitet
rekommenderar dig att köpa en till förgasare & meka på.
har bytt 3-4 st på kort tid. tror de kostar runt 150-175kr/st ny

bla www.motorhandel.se i HBG har hemma, ring dem, mejla inte

E.T phone home...
212 Inlägg
12 juni 2012
Trådstartare
kanske skulle ta o skaffa mig en ny sån då... ;P

248 Inlägg
12 juni 2012
Är allt rengjort och tätt så kolla flottörnivån och justera vid behov.
Böj den lilla metallbiten som trycker på nålen.

Du kan ta loss flottören och testa så den flyter i en klunk bensin.
Sen kan det ju vara bra med ett litet bensinfilter. Köp ett riktigt för jag har varit med om ett par originalmonterade kinesfilter som inte tål bensin utan luddar och grisar ner förgasaren.

Biltema har små billiga filter med metallnät som funkat bra för mig iaf. Säljs i trepack.

You can´t write fun with a straight line.

E.T phone home...
212 Inlägg
15 juni 2012
Trådstartare
ok.. kolla flottörnivån och justera?..
hur ska de va då tongue

KHRacing
15 juni 2012
Teljemo skrev:
hur ska de va då tongue

Enklare & köpa en ny kan jag ju säga igen - KINA.... säger jag bara cool

248 Inlägg
15 juni 2012
Teljemo skrev:
hur ska de va då tongue

Jag brukar fylla koppen med soppa och sen stänga kranen. Har du lång slang och stort filter är det lika bra att ta bort soppaslangen från förgasaren och sedan öppna upp flottörhuset utan att spilla ut soppan.
Lite grovt ska nivån ligga 5-10mm från koppens topp kanske mer om du har stora flottörer.

En del kinesgasare jag kollat på där drar packningen ihop sig om den står torr länge.

Har du blåst med munnen i soppaslangen och vänt uppochner på gasaren ( töm ut soppan först ) så du vet att nålen tätar som den ska?
Det är ju steg ett.

You can´t write fun with a straight line.

612 Inlägg
17 juni 2012
KHRacing skrev:
Enklare & köpa en ny kan jag ju säga igen - KINA.... säger jag bara cool

Må vara enklare att köpa nytt, men även nytt skräp är skräp så man ska inte bli förvånad när helt nya kinagrejer behöver fixas innan det fungerar som det ska. Bättre att försöka få ordnign på grejerna man redan har, för nytt behöver inte vara bättre... roll

Sök