3600
Sök

Volvo 740 GL/TIC- handbromsbekymmer!

50 Inlägg
12 juni 2012
Trådstartare
Hej !

Nu har jag en återstående sak att åtgärda innan jag kan besikta sommarbilen ! Det är att få handbromsen fungerande!

Den tar inte ett bleck! fick byggga ihop handbromsen själv med backar och den korta wiren, har smort upp armarna som skickar upp/ner bromsbackarna, dessa rör sig mycket fint. Ny rörklämma med wirefästen på bakaxeln som rör sig fint när jag drar i wiren för hand. Men det vill sig inte riktigt med handtaget, höger bromsbackar rör sig knappt någonting, medans vänster fungerar något bättre ! Något jag tänkte på, var att en plastmutter (inte den stora svarta i mittkonsollen) Utan en mindre modell, låg i bakluckan. Tittade på min andra 16v och det ser likadant ut vid mittkonsollen, tänkte om de var nån låsmutter. Har denna någon betydelse om ni vet vad jag menar??

Vad kan möjligen strula när handbromsen inte får något motstånd ? Vajjern har vi spänt så mycket det går..
Backarna är nya med fjädrar, armar och leder rör sig som de ska..

Simon

474 Inlägg
12 juni 2012
Biltema backar?

Pim_Pim
12 juni 2012
Hur ser skivorna ut ?

50 Inlägg
12 juni 2012
Trådstartare
backarna är ej från biltema.
Hur bör skivorna se ut inntill då? Dem ser inte onormalt slitna ut på utsidan iaf.

Tack

474 Inlägg
12 juni 2012
FMX skrev:
backarna är ej från biltema.
Hur bör skivorna se ut inntill då? Dem ser inte onormalt slitna ut på utsidan iaf.

Tack

Kolla insidan hur dom ser ut smile

Pim_Pim
12 juni 2012
Bojjann skrev:
Biltema backar?

Som att det hade varit problemet. wink

1 230 Inlägg
12 juni 2012
Pim_Pim skrev:
Bojjann skrev:
Biltema backar?

jag kör biltema backar och skivor och besiktningsmannen sa att han inte hade vart med om en bättre handbroms på en äldre volvo på flera månader wink dock var vajrar och allt nytt smile

Pim_Pim
12 juni 2012
manne_940 skrev:
Pim_Pim skrev:
Bojjann skrev:
Biltema backar?

jag kör biltema backar och skivor och besiktningsmannen sa att han inte hade vart med om en bättre handbroms på en äldre volvo på flera månader wink dock var vajrar och allt nytt smile

Jo.. lite det jag ville komma till, min handbroms nitar som fan och allting är från Biltema..
hehe

Pim_Pim
12 juni 2012
Men som sagt.. kolla insidan på skivorna hur dom ser ut, är den långa vajern bytt ?
Kan ju vara så att den har blivit slapp med åren så att du helt enkelt inte kan spänna upp den tillräckligt.

1 230 Inlägg
12 juni 2012
min tog lite dåligt med nya backarna först men tog ett sandpapper och ruggade upp både backar och skivor så nitar den fint sen smile prova det smile

474 Inlägg
13 juni 2012
Pim_Pim skrev:
manne_940 skrev:
Pim_Pim skrev:

Jo.. lite det jag ville komma till, min handbroms nitar som fan och allting är från Biltema..
hehe

Jag kör alltid biltema funkar skitbra! Men har sett flera här inne som säger arr backarna är för små ? :p
Därför jag undra smile

Sök