2910
Sök

Volvo 940 1991 motorbyte till b230ft

37 Inlägg
13 juni 2012
Trådstartare
#1
Hej jag har dragit igång ett projekt nu under sommaren på min VOLVO. Jag har läst runt en hel del på nätet angående byta motor i min 940 till turbo och ska ge mig in på de nu.smile

Det sitter en fbmotor med automatlåda i bilen just nu och jag har precis införskaffat mig en komplett b230ft motor från en 98:a som gått 17000mil med grenrör och insprut(inkl. org spridare) ,. Vill bara få fram dom viktigaste sakerna att tänka på och vad jag kommer att får modifiera så som flytt av bla, LMM.

hur löser jag problemen med SPRIDARMOTSTÅNDEN ?

STYRBOXAR ?, kan jag bara köpa ett par org-boxar från en ft och montera?

Bra saker att tänka på vid besiktningen och vad som gäller?

Uppskattar om ni orkar ta er tid och hjälpa mig.smile

MVH Pontus


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
13 juni 2012
#2
Frassevolvo skrev:
Hej jag har dragit igång ett projekt nu under sommaren på min VOLVO. Jag har läst runt en hel del på nätet angående byta motor i min 940 till turbo och ska ge mig in på de nu.smile

Det sitter en fbmotor med automatlåda i bilen just nu och jag har precis införskaffat mig en komplett b230ft motor från en 98:a som gått 17000mil med grenrör och insprut(inkl. org spridare) ,. Vill bara få fram dom viktigaste sakerna att tänka på och vad jag kommer att får modifiera så som flytt av bla, LMM.

hur löser jag problemen med SPRIDARMOTSTÅNDEN ?

STYRBOXAR ?, kan jag bara köpa ett par org-boxar från en ft och montera?

Bra saker att tänka på vid besiktningen och vad som gäller?

Uppskattar om ni orkar ta er tid och hjälpa mig.smile

MVH Pontus

spridarmotstånden löder du bara in i serie med spridarna.

styrboxarna är det bara att köpa ett par original ft boxar, dok så ska dom va från mellan 91-94 annars måste du chippa dom för att få bort startspärren.

på spb ska allt va original så som en äkta turbo ser ut eller snarlikt

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

37 Inlägg
13 juni 2012
Trådstartare
#3
jaha okej, men jag kika men jag fattade inte riktigt vart spridarmotståndet sitter i min bil, kikade på bild som säger att de ska sitta på höger framskärm framifrån sett ?, men kan jag ta bort det motståndet bara och åka på turbospridarna ?
har tänkt att montera allting orginal förutom downpipe och turbo då jag fick bra pris på en 16t med färdig 3" downpipe och det är väl inget jättemärkvärt.
tack för svar.....


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
13 juni 2012
#4
Frassevolvo skrev:
jaha okej, men jag kika men jag fattade inte riktigt vart spridarmotståndet sitter i min bil, kikade på bild som säger att de ska sitta på höger framskärm framifrån sett ?, men kan jag ta bort det motståndet bara och åka på turbospridarna ?
har tänkt att montera allting orginal förutom downpipe och turbo då jag fick bra pris på en 16t med färdig 3" downpipe och det är väl inget jättemärkvärt.
tack för svar.....

din bil är ju sugmotor från början så du har inge spridarmotstånd...
du du måste löda dit några för att kunna köra på original turbospridare (annars bränner du boxarna)

turbo och downpipe bör du har original  när du reggar bilen , men du kan byta efter

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

37 Inlägg
13 juni 2012
Trådstartare
#5
Jaha jag trodde det var tvärt om gällande spridarmotståndet, jaja okej då är jag med.
men tror du inte att dom släpper igenom den , det är ju ingen värsting snurra. Sen gällande automatlådan, ungefär hur många hästar tål den ? vet kompisen kört på 1.2 1.3 i ladd på sin och då slirade lådan. dock hade den bilen gått 31.xxx min låda har gått knappt 24.6xx ?.


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
13 juni 2012
#6
Frassevolvo skrev:
Jaha jag trodde det var tvärt om gällande spridarmotståndet, jaja okej då är jag med.
men tror du inte att dom släpper igenom den , det är ju ingen värsting snurra. Sen gällande automatlådan, ungefär hur många hästar tål den ? vet kompisen kört på 1.2 1.3 i ladd på sin och då slirade lådan. dock hade den bilen gått 31.xxx min låda har gått knappt 24.6xx ?.

om du ska regga den så kommer din 16t inte gå igenom, om du inte hittar en blind besiktningsgubbe.
automatlådan klarar väl ca 250 hk om den är frisk

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

37 Inlägg
13 juni 2012
Trådstartare
#7
okej ,aa de var gott att höra.  haha ja man vet aldrig nä men snällt att du orkar ta dig tid och hjälpa mig.  Är det lättast att köpa ett begagnat spridarmotstånd eller finns det en smartare lösning ?. läste på nått forum att man kan skarva på motstånd på vardera pluskabel till spridarna ? för detta känns som det största problemet just nu som jag försöker finna svar på.


6 Inlägg
14 juni 2012
#8
Annars kan du ju bara ta och sätta i några höghomiga spridare  t.ex  (BOSCH 0 280 155 830 BLÅ) från s60 t5 m.m.
dom ger 347cc /min 3 bar och original ger 337cc/min 3 bar.
Så slipper du lödda på spridermotstånden smile


490 Inlägg
15 juni 2012
#9
Varför reggar du inte om den med manuell låda när du endå håller på ? den gränsen går ju vid -94 om jag inte miss minner mig!

hade nyare automat lådan i min 940 turbo körde ca 1.2 i ladd i några veckor sen vare sopslut med den! iofs så körde jag väl inte lungt men har fan kört värre med m46an!

Och ja juste sitter det abs på din bil? har nämligen en lika dan men utan abs och 2 kolvs Ok fram, på turbon sitter det 1 kolvs ok med abs, vet inte om det är nått problem kanske?  BTW så har jag nyss slaktat en 940 turbo så hojta  om du behöver delar!

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

513 Inlägg
15 juni 2012
#10
sonaxvax skrev:
Varför reggar du inte om den med manuell låda när du endå håller på ? den gränsen går ju vid -94 om jag inte miss minner mig!

hade nyare automat lådan i min 940 turbo körde ca 1.2 i ladd i några veckor sen vare sopslut med den! iofs så körde jag väl inte lungt men har fan kört värre med m46an!

Och ja juste sitter det abs på din bil? har nämligen en lika dan men utan abs och 2 kolvs Ok fram, på turbon sitter det 1 kolvs ok med abs, vet inte om det är nått problem kanske?  BTW så har jag nyss slaktat en 940 turbo så hojta  om du behöver delar!

Gränsen för lådbyte går vid 88 men man kan byta mellan aut och man.

490 Inlägg
15 juni 2012
#11
Gränsen för lådbyte går vid 88 MEN (MEN) man kan byta mellan aut och man? nu får du förklara hur du menar där tongue

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

37 Inlägg
15 juni 2012
Trådstartare
#12
Tack för alla svar och kommentarer som rullar in. Anledningen till att jag ska ha automatlådan är för jag tycker det är så gött och bara åka med men till en början med så blir det inga 250hk direkt utan nu ska jag bara ha den reggad med bytt motor sen får vi se var de blir för planer, har ej abs på mig smile. tror de sitter två kolvsok på den med ventilerade skivor.smile precis köpt ett förkopplingsmotstånd från 940 turbo så de ska väl bara vara att koppla in sen?.


513 Inlägg
16 juni 2012
#13
sonaxvax skrev:
Gränsen för lådbyte går vid 88 MEN (MEN) man kan byta mellan aut och man? nu får du förklara hur du menar där tongue

Direkt taget ur sfro lathund för motor/växelådsbyte



Från och med 1989 års modell kan man säga att växellådan och bilens utväxling ”ingår i” avgascertifikatet, alltså att växellådan påverkar avgasreningen. Speciellt viktigt är det med byte mellan manuell låda och automatlåda eller vice versa.

I ombyggt fordon ska det alltid vara OK att byta växellåda.

I bil som inte är ombyggt fordon, är det OK att byta från manuell till automat eller vice versa, om bilen är registrerad före 1/1 1993. Från och med 1993 krävs avgasintyg från tillverkaren (svårt att få!).


Hoppas du förstår nu.

490 Inlägg
16 juni 2012
#14
Alltså får man byta till manuell låda på bilar som är tillverkade innan 1/1 - 93 ?

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

513 Inlägg
16 juni 2012
#15
sonaxvax skrev:
Alltså får man byta till manuell låda på bilar som är tillverkade innan 1/1 - 93 ?

Både ja och nej. Du får tex ta och byta till en m47, m90 på din 940 om den är en aut och reggad innan 1/1 -93.
Då dom finns orginal på Volvo 940, men du får inte hänga dit en getreg fån en BMW då den inte är avgascertad
Till Volvon.
Ska du ha dit en BMW låda måste bilen vara en -88 eller innan, alt att du regga den via SFRO.
Senast redigerat av Melin82 (16 juni 2012)

490 Inlägg
17 juni 2012
#16
Ja jo självklart volvoväxellåda! då är det glasklart!

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

513 Inlägg
17 juni 2012
#17
sonaxvax skrev:
Ja jo självklart volvoväxellåda! då är det glasklart!

Sen är det ju problemet med att byta låda, inte bara hänga av och hänga dit, men det är ju inget byrokratiskt problem.

490 Inlägg
18 juni 2012
#18
Ääh så jobbigt är det inte... byta pedalställ svänghjul sopa dit svänghjuls lager byta låda kardan koppla förbi startspärren från automat lådan dit med en "kopplingcylinder i torpeden och dra rör till slaven sen äre klart! (självklart lamell tryckplatta mm)

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

513 Inlägg
18 juni 2012
#19
Klart på en kvart.

490 Inlägg
18 juni 2012
#20
absolut inte, men 1-2 arbetsdagar om man kan sin sak. Nog om det back to topic!

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.


Sök