3299
Sök

Dodge Magnum/Chrysler 300

54 Inlägg
14 juni 2012
Trådstartare
Grymt sugen och köpa en dodge magnum el chrysler 300. Är det en bra bil att ha? För och nackdelar?

Jag vet att dom är törstiga, vill mer veta om dom är nåt att ha så dom inte går sönder direkt el liknande

Tacksam över svar smile

228 Inlägg
14 juni 2012
Bara kört en Magnum srt-8 men riktigt skön bil att åka och köra. Soppaförbrukning beror på hur nära golvet du är med foten smile. Hade satsat på en Magnum då dom har skystare front o mindre krom än vad Chryslern har.
2.7 liters sexan verkar ju inte dra så mycket om man läser denna annons. http://www.blocket.se/stockholm/Dodge_M … 14&w=3

54 Inlägg
14 juni 2012
Trådstartare
Jo det var så jag tänkte smile Vore nyfiken och veta om dom kan ha problem med motorn eller om det är dyra reservdelar eller service kostnader el likknande smile

228 Inlägg
14 juni 2012
Motorerna kan jag inte tänka mig vara några problem med, v6:or o v8 har dom ju gjort i några år smile.  Reservdelar vet jag inget om. Några fler tändstift och lite mer olja, annars kan jag inte tänka mig att det skulle kosta mer än nån annan bil att serva.

886 Inlägg
14 juni 2012
I grunden är de väl en gammal Mercedes E-klass om jag inte är felunderrättad? Känns som ett väl beprövat och vinnande koncept rent mekaniskt. Enda jag skulle vara orolig för är elektroniken, som i alla hightech-bilar...

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
14 juni 2012
Magnum hade jag satsat på ! 300an börjar bli lite " vanlig " . Man ser den allt mer o mer. men dock tycker jag 300ans front o grill e bra mycket maffigare än magnum´.

C H E V R O L E T <3

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
Forummoderator
17 996 Inlägg
14 juni 2012
Har själv en 300C 2.7:a. Den drar ca 0.91 L/mil. normal körning. Har varit nere på låga 0.86 vid ren kärringkörning (sorry) men då får man tänka på sin körning. Dock är Magnum lite ovanligare och lite mer aggressiv i sin framtoning så varför inte satsa på en sån om ni har möjlighet?

Jag köpte min bil ny 2009-06-25 (Samma dag som Mickael Jackson lade tofflorna i vädret) och har fått bytt en ljusmodul på garantin. De fixade även till nya bromsskivor och ny sätesvärme i förarstolen samt uppgraderade nånting i motorn. Den går sjukt billigt!

Man ska tänka på att 2.7 är en liten maskin i en så stor bil. Den gillar att varva 4-6 tusen varv om man står på lite. Annars ligger den på 2000-2600 varv vid normal körning. Den går tyst och jag provade för några veckor sedan att ställa farthållaren på 200 Km/h. Det gick utmärkt.

En bil som rekommenderas oavsett om det står Dogde eller Chrysler i fronten. Den väcker mycket uppmärksamhet och du får vara beredd på att svara på lite frågor om bilen på ICA-parkeringen från random folk.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

54 Inlägg
14 juni 2012
Trådstartare
ok men du har aldrig haft nåt problem eller hört nån annan som haft problem med motorn eller problem som slutat med dyr historia?

Det är det jag undrar mest över. Och vad kostar reservdelar ?

310 Inlägg
14 juni 2012
Överlag, är dom lika bra som dom är snygga? Provkörde en och blev förälskad. Tror den hade en 6a. Vad drar dom ungefär?

490 Inlägg
14 juni 2012
300 är alldeles för tung för den klena framvagn som sitter på dom! brukar ha tendens till att låta väldigt illa! kolla även efter rost under/vid dörrhandtag där dom kan börja rosta lite smått! I övrigt väldigt maffiga och sköna bilar att åka!

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

Muttley
14 juni 2012
Reservdelar handlar man på ebay om man kan skruva någorlunda smile.

Köpte en 300m ju. Totalt omöjligt att köpa delar på chrysler men har aldrig haft problem med att beställa delarna själv vilket är 1/3 av svenska priser.  Men tror nästan på att magnumen eller 300c skulle vara billigare på delarna.

Men de ska väl vara i bra skick då de är så pass nya fortfarande.  En grym bil får du ju. Och sticker ut rätt mycket.

Forummoderator
17 996 Inlägg
14 juni 2012
LarssonSarah skrev:
ok men du har aldrig haft nåt problem eller hört nån annan som haft problem med motorn eller problem som slutat med dyr historia?

Reservdelar kostar vad jag vet inte mer än till vilken bil som helst. Fick ju fakturan som förvisso gick på garanti för de jobb de gjorde men hade det varit en MB Eller BMW då tror jag nog det hade kostat mer? Försäkringen är äckligt billig! De flesta ställer inte sin monsterjänke på en allmän parkering i storstan och därför blir de inte vandaliserade eller stulna. Då blir det billigt.

Motorn går tills du går lös på den med en yxa en förmiddag. Bekymra dig inte för det. Har inte hört något om lådorna heller. Jag vet inte hur de tidiga modellerna är men rekommenderar en som har ESP. Stänger jag av min ESP sprutar det grus åt alla håll och kanter på min väg hemma så fort man försöker dra på lite... Tung bil och FR.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

54 Inlägg
14 juni 2012
Trådstartare
Vad är ett vettigt pris för en magnum idag?

Forummoderator
17 996 Inlägg
14 juni 2012
LarssonSarah skrev:
Vad är ett vettigt pris för en magnum idag?

Vet ej men mötte en Magnum idag och trots att jag har en 300C så vinkade han glatt :-) Vi som har dessa gör det.

25 Inlägg
14 juni 2012
Vilken motor är du ute efter för det första? 3.0diesel? 2,7 3,5 4,7 eller 6,1 Bensin? motor och v-låda har inte varit några större problem med men som sonaxvax skriver så är dom lite för tunga för framvagnen vilken brukar slita på div stag och en annan svag grej på dom här tunga bilarna är bromsarna käkar skivor och klossar fram. bara fråga på om det är nått du undrar över.

54 Inlägg
14 juni 2012
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:
LarssonSarah skrev:

Reservdelar kostar vad jag vet inte mer än till vilken bil som helst. Fick ju fakturan som förvisso gick på garanti för de jobb de gjorde men hade det varit en MB Eller BMW då tror jag nog det hade kostat mer? Försäkringen är äckligt billig! De flesta ställer inte sin monsterjänke på en allmän parkering i storstan och därför blir de inte vandaliserade eller stulna. Då blir det billigt.

Motorn går tills du går lös på den med en yxa en förmiddag. Bekymra dig inte för det. Har inte hört något om lådorna heller. Jag vet inte hur de tidiga modellerna är men rekommenderar en som har ESP. Stänger jag av min ESP sprutar det grus åt alla håll och kanter på min väg hemma så fort man försöker dra på lite... Tung bil och FR.

ok vad ligger försäkringen på ungefär?

Något annat man bör veta smile

54 Inlägg
14 juni 2012
Trådstartare
josko skrev:
Vilken motor är du ute efter för det första? 3.0diesel? 2,7 3,5 4,7 eller 6,1 Bensin? motor och v-låda har inte varit några större problem med men som sonaxvax skriver så är dom lite för tunga för framvagnen vilken brukar slita på div stag och en annan svag grej på dom här tunga bilarna är bromsarna käkar skivor och klossar fram. bara fråga på om det är nått du undrar över.

är ute efter en 2,7. Magnum har väl bara bensinare vad jag vet? Det räcker åt lilla mig smile huvudsaken jag får min drömbil känner jag smile

Muttley
14 juni 2012
Oljebyten är viktiga, får inte missas.  Inte på växellådan heller, folk skiter i princip i växellådsolja men de är viktigt smile

54 Inlägg
14 juni 2012
Trådstartare
hur är det med rost generellt?

Sök