2697
Sök

Hur hög position måste halvljuset vara?

Trummis
404 Inlägg
15 juni 2012
Trådstartare
#1
Tjenare. Fick anmärkning på att halvljuset var för lågt riktat på förra besiktningen, men fick godkänt ändå. Tror att det berodde på att besiktningsmannen inte visste om att det var nivåreglering inne på instrumentbrädan.

Men i alla fall, jag tänkte kolla nu inför nästa besiktning om ljusen är i rätt position nu. Finns det något sätt att mäta så att ljuset har rätt höjd?

MVH

Jag gjorde en liten hest!
2 100 Inlägg
15 juni 2012
#2
Verkstäder har prylar för sådant. Liknar den dem har på bilprovningen. En annan grej man kan göra är att köra upp en bil med korrekt ljusinställning mot en vägg/mur och rita av konturerna. Kör upp din bil på samma ställe och justera in så den stämmer överens. Har fungerat på alla bilar vi haft i familjen smile

Tja!

1 436 Inlägg
15 juni 2012
#3
Jag kollade upp det där någon gång. Ställde bilen tio meter framför garageporten, mätte höjden till mitten av strålkastaren och satte upp ett tejpat streck på garageporten 10 eller 15 cm lägre (kommer ej ihåg vilket mått) för att få rätt fall. Sedan ställde jag in båda lyktorna och åkte till besiktningen. smile Bonnmek.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

Lowlife
809 Inlägg
15 juni 2012
#4
bilprovningen brukar rätta till felinställda lampor om dem inte är helt åt h*lvete.. smile

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

* Voff voff *
10 423 Inlägg
15 juni 2012
#5
Dennis_999 skrev:
Verkstäder har prylar för sådant. Liknar den dem har på bilprovningen. En annan grej man kan göra är att köra upp en bil med korrekt ljusinställning mot en vägg/mur och rita av konturerna. Kör upp din bil på samma ställe och justera in så den stämmer överens. Har fungerat på alla bilar vi haft i familjen smile
Njae... Blir det verkligen rätt om bilarna inte är identiska? Ljuset ska ju falla en viss % per meter. Och om dom olika bilarna då har strålkastarna olika högt borde väl resultatet bli missvisande? Eller?

Exempel: En bil har sina halvljus 1 meter från marken och ljuset ska falla 1,2%, dvs 1,2 cm per meter. Efter 3 meter är ljusets höjd 96,3 cm över marken. Hade bilen haft sina halvljus 80 cm över marken hade du ju inte kunnat ställa enligt samma linje eftersom dom då skulle lyst kraftigt uppåt (80 cm -> 96,3 cm).

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (15 juni 2012)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 356 Inlägg
15 juni 2012
#6
Brådhis skrev:
Dennis_999 skrev:
Verkstäder har prylar för sådant. Liknar den dem har på bilprovningen. En annan grej man kan göra är att köra upp en bil med korrekt ljusinställning mot en vägg/mur och rita av konturerna. Kör upp din bil på samma ställe och justera in så den stämmer överens. Har fungerat på alla bilar vi haft i familjen smile
Njae... Blir det verkligen rätt om bilarna inte är identiska? Ljuset ska ju falla en viss % per meter. Och om dom olika bilarna då har strålkastarna olika högt borde väl resultatet bli missvisande? Eller?

Exempel: En bil har sina halvljus 1 meter från marken och ljuset ska falla 1,2%, dvs 1,2 cm per meter. Efter 3 meter är ljusets höjd 96,3 cm över marken. Hade bilen haft sina halvljus 80 cm över marken hade du ju inte kunnat ställa enligt samma linje eftersom dom då skulle lyst kraftigt uppåt (80 cm -> 96,3 cm).

//Brådhis
hehe precis min tanke,,

men sen beror det ju lite på,, ex en kompis fick en 2 på vä lyse,, då var det ju bara å ställa sig å justera mot porten, för då hade man ju hö lyse som referens smile


Jag gjorde en liten hest!
2 100 Inlägg
15 juni 2012
#7
Brådhis skrev:
Dennis_999 skrev:
Verkstäder har prylar för sådant. Liknar den dem har på bilprovningen. En annan grej man kan göra är att köra upp en bil med korrekt ljusinställning mot en vägg/mur och rita av konturerna. Kör upp din bil på samma ställe och justera in så den stämmer överens. Har fungerat på alla bilar vi haft i familjen smile
Njae... Blir det verkligen rätt om bilarna inte är identiska? Ljuset ska ju falla en viss % per meter. Och om dom olika bilarna då har strålkastarna olika högt borde väl resultatet bli missvisande? Eller?

Exempel: En bil har sina halvljus 1 meter från marken och ljuset ska falla 1,2%, dvs 1,2 cm per meter. Efter 3 meter är ljusets höjd 96,3 cm över marken. Hade bilen haft sina halvljus 80 cm över marken hade du ju inte kunnat ställa enligt samma linje eftersom dom då skulle lyst kraftigt uppåt (80 cm -> 96,3 cm).

//Brådhis
Visst har du helt rätt i det du säger! Jag satt dock på Iphone och skrev ihop mitt svar lite snabbt. Så orkade inte skriva en halv bok tongue Har du en Hummer H2 som referens och ska mäta in dig med en Mini Cooper så är det självklart att minins ljus kommer stå väldans högt upp! Men det trodde jag var självklart...

Bilarna måste givetvis ha ungefär likadan höjd på lyktorna. Då har man i alla fall fått ett ungefärligt mått, oftast rättar Bilprovningen till mindre ljusavvikelser som ConXraid sa tidigare.

Tja!

Trummis
404 Inlägg
15 juni 2012
Trådstartare
#8
Tack för svaren.

Jo, han pillade lite på ljusen vid förra besiktningen, men de rörde sig inte. Men tror inte att han visste att den har nivåreglering.

ELLER så är det det klassiska felet på E39 med att höjdjusterings-pinnarna inne i strålkastarna gått sönder. Lite segare problem i så fall hmm

Men det vore ju gött om jag kunde kolla så att de är på rätt nivå hemma, så jag slipper ombesiktning.

Trummis
404 Inlägg
15 juni 2012
Trådstartare
#9
Dennis_999 skrev:
Verkstäder har prylar för sådant. Liknar den dem har på bilprovningen. En annan grej man kan göra är att köra upp en bil med korrekt ljusinställning mot en vägg/mur och rita av konturerna. Kör upp din bil på samma ställe och justera in så den stämmer överens. Har fungerat på alla bilar vi haft i familjen smile
Har ju faktiskt en V70 -01 hemma också. Har E39 och V70 liknande ljusinställning?

* Voff voff *
10 423 Inlägg
15 juni 2012
#10
Naikon skrev:
Dennis_999 skrev:
Verkstäder har prylar för sådant. Liknar den dem har på bilprovningen. En annan grej man kan göra är att köra upp en bil med korrekt ljusinställning mot en vägg/mur och rita av konturerna. Kör upp din bil på samma ställe och justera in så den stämmer överens. Har fungerat på alla bilar vi haft i familjen smile
Har ju faktiskt en V70 -01 hemma också. Har E39 och V70 liknande ljusinställning?
Det är ju bara att mäta... Äger du ett måttband eller en tumstock så kan du ju enkelt kolla själv hur dom står. Mät till mitten av strålkastarna, läs hur mycket ljuset ska falla per meter och ställ dig t.ex. 2 meter från en vägg. Se´n är det bara att mäta och räkna så vet du.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök