Är du nöjd med bilen du har idag men kör lite så varför inte byta den mot en likadan fast bensindriven? En 320i har 900:-/år i skatt och uppgiven förbrukning på 0.62L/mil blandad körning, vilket jag tror den är kapabel att komma i närheten av i praktiken eftersom min egen BMW med den motorn kommer i närheten av sin uppgivna förbrukning.
Säg att du åker på 0.7L/mil för 900:-/år i skatt (320i Touring 2007) istället och eventuellt även lägre försäkringskostnader(?). Den bensindrivna 20i är dessutom billigare i inköp än en 20d på grund av dieselmotorns populäritet på senare år, du kanske kan köpa en 320i och få en slant över?
Glöm inte att bensinbilen även blir billigare i underhåll, det finns mängder med punkter på en modern dieselbil som kräver djupare tag i plånboken men som inte existerar på en bensinmotor: Partikelfilter (Byts runt 20.000mil beroende på körstil/sträcka), glödstift (Kan hålla i allt från 10-30.000mil) och några till.
Jag tänker mest på att du dels slipper engagera dig i ett nytt bilköp och provköra en massa bilar utan att du vet vad du får eftersom du har en likadan bil idag, det kanske är mycket värt för någon som inte är bilintresserad? Sedan kan du visserligen köpa en liten småbil med markant sämre komfort och säkerhet, men annars håller jag med din far om att du har svårt att hitta mer bil/krona än vad du har idag: Det vore en bensindriven mellanklassmodell (Ex. 320i) i så fall!
Aygo bör dock vara en av dom absolut billigaste bilarna du kan hitta idag om man räknar med att en äldre bil istället kräver reparationer i en annan omfattning, men personligen tycker jag att man offrar väldigt mycket om man går från en E91 (Din nuvarande bil) till en Aygo även om denna Toyota säkert fungerar om man endast kör småsträckor i staden. Väldigt spartansk modell!
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.