3789
Sök

Kompressions tryck för dubbel turbo konvertering på B234f

108 Inlägg
17 juni 2012
Trådstartare
Hejsan jag har en liten fundering. Det är som såhär att jag har ett B234f block liggandes i min källare som jag skulle vilja bygga dubbelturbo på. och jag har lite setup ideer men jag skulle vilja få bekräftat på vad man borde ha för komp. då jag även har ett toyota supra twinturbo paket liggandes som jag skulle vilja använda på den motorn. så jag tänkte ha supra turbos portad topp och dubbla avgaskammar och lite sånt. är inte ute efter några mega hästar men runt 250-300hk iaf vore ju trevligt med skapligt ladd tryck och båda turbosarna ska komma igång lika mycket och ge lika mycket. hade varit väldigt tacksam om någon kanske kan ge svar på vad man borde ha för komp? då jag tänkte ladda runt 0,8bar per turbo och givetvis extraktor. MVH tack på förhand smile

Jävel
2 018 Inlägg
17 juni 2012
Vore bra om du kunde få tag på ett nyare ft eller ett fk-block så att du får oljekyl på kolvarna om du ändå ska bygga så seriöst smile

You got to risk it, to get the biscuit :)

108 Inlägg
17 juni 2012
Trådstartare
det är ju iof sant. men vad borde man ha för komp då tro? för jag tror knappast att ett sånt block originalt orkar med så mycket ladd?

Jävel
2 018 Inlägg
17 juni 2012
Tyvärr är jag inte så insatt i komp. Men jag har byggt min motor på firma för ca 450-500 hk. Jag kör orginal kompförhållande. Det är en b230ft med 16v-topp.
H-profil och Smidda kolvar. Lite toppdeckat och o-ringat.

You got to risk it, to get the biscuit :)

8 250 Inlägg
17 juni 2012
Dubbelturbo för 300hk..? Mycket jobb, men ser ju fränt ut om inte annat. Porta toppen och dubbla avgaskammar är också mycket jobb för ingenting.  Vad gäller kompressionen så kan du köra på original.

108 Inlägg
18 juni 2012
Trådstartare
tack för svaren smile men vad gäller volvos 8v motorer då? kan man köra original komp på dom med?? med dubbelturbo??

8 250 Inlägg
18 juni 2012
Samma sak med 8V också. Det är andra saker än hur många turbos man har som styr vad man ska sikta på i kompression.

Sök