3422
Sök

Första bil? Polo eller Golf?

49 Inlägg
18 juni 2012
Trådstartare
Hej! Visste inte vart jag skulle skriva och tänkte att garaget har ju MÅNGA kunniga personer.

Nyss fyllt 18 och ska köpa min första bil snart.
Jag har nästan helt bestämt mig för en VW (Polo lr Golf).
Men, tjej som jag är, så kan jag knappt någonting om bilar.

I och med att det är en första bil så är det ju lite meningen att jag ska köra sönder den,
så söker ju självklart begagnat.

Så till mina frågor då.
Miltal? - är 20000 + waay to much, eller kan den hålla i iallafall 3-4 år ändå?
Vad ska jag kolla efter när det gäller VW (Polo lr Golf) från 96-01? - något speciellt dem brukar vara "kända" för, i problem väg.

Självklart ska bilen gått så lite som möjligt och vara så ny som möjligt, men det är lite svårt med dagens budget tongue

Övriga tips på bilar tar jag gärna emot! budgeten ligger på ca 15.000 och helst en småbil så den inte drar så
mycket. Inte så kul att ha en bil om man inte har råd att köra den wink

Sorry om jag är jätte "noob" på ett hajpat ställe som här men men, finns kanske nån trevlig själ där ute som kan hjälpa en vilsen tjej big_smile
Senast redigerat av Dieselsmurfen (22 juni 2012)

310 Inlägg
18 juni 2012
Jag vet ju inte om jag bara hade tur men jag hade en 96a VW Vento (Golf med baklucka) som jag körde i 3 år och den var ju jävligt hållbar och praktisk på alla sätt. Den kostade inte många spänn att hålla rullande. Venton brukar väl till och med vara billigare än Golf och har ett bagage i Volvo 740 klass. För 15000 kan ju hitta riktigt fina ex av dom.

49 Inlägg
19 juni 2012
Trådstartare
Jag tycker dock det är ganska fult med baklucka tongue Min konstiga syn på saker och ting tongue så vill helst ha den "platt" eller vad man ska säga

Sen kom jag på en till fråga!
Kamkedja/kamrem. skillnad? kamrem måste man ju byta men kamkedjan måste ju slitas också? Känns som det skulle bli dyrare att byta en kamkedja?
eller är jag helt ute och snurrar?

http://www.blocket.se/goteborg/Fin_VW_G … 15&w=1

Har kollat på denna liten parkeringsskada och ytte pytte rost, ska få fler bilder skickade på onsdag. hoppas hoppas att det inte är för stor parkeringsskada på den för då fortsätter sökandet
Senast redigerat av Bejbymoose (19 juni 2012)

310 Inlägg
19 juni 2012
Bejbymoose skrev:
Jag tycker dock det är ganska fult med baklucka tongue Min konstiga syn på saker och ting tongue så vill helst ha den "platt" eller vad man ska säga

Sen kom jag på en till fråga!
Kamkedja/kamrem. skillnad? kamrem måste man ju byta men kamkedjan måste ju slitas också? Känns som det skulle bli dyrare att byta en kamkedja?
eller är jag helt ute och snurrar?

http://www.blocket.se/goteborg/Fin_VW_G … 15&w=1

Har kollat på denna liten parkeringsskada och ytte pytte rost, ska få fler bilder skickade på onsdag. hoppas hoppas att det inte är för stor parkeringsskada på den för då fortsätter sökandet

Är den lika bra som dom skriver är det en perfekt första bil!

49 Inlägg
19 juni 2012
Trådstartare
Hoppas att den är det då!
Finns det något spec. jag ska kolla efter när jag ska åka och kolla på bilen?

310 Inlägg
19 juni 2012
Bejbymoose skrev:
Hoppas att den är det då!
Finns det något spec. jag ska kolla efter när jag ska åka och kolla på bilen?

Känn på växelspaksknoppen och ratten om dom känns väldigt utnötta? Tycker det låter lite väl lite att den skulle gått bara runt 10 000 mil och sådant avslöjas bland annat av slitage på nämnda ställen. Kolla lite diskret efter kvitton som avslöjar om bilen var inne på verkstad och dom skrev i fler mil. Bilen behöver inte vara dålig bara för att den kanske gått mer mil än vad mätaren påstår men kan man ljuga om miltalen kan man ljuga om annat. Den kan ju gått så få mil men det normala för en 96a som rullat normalt är ju runt 30 000 mil. PÅ en så pass gammal bil är ju skicket viktigare än milen men kan man ljuga om en sak brukar man inte vara någon orgie i ärlighet i övrigt.

49 Inlägg
19 juni 2012
Trådstartare
okej, ska kolla efter det smile
Men för att återgå till min fråga i första inlägget, är det jätte illa om en VW har gått över 20000 mil?

310 Inlägg
19 juni 2012
Bejbymoose skrev:
okej, ska kolla efter det smile
Men för att återgå till min fråga i första inlägget, är det jätte illa om en VW har gått över 20000 mil?

Min Vento som var av samma årsmodell som Golfen du ska kolla på hade gått 29 000 mil och den kändes fortfarande väldigt bra. 20 000 mil är ju inte så långt. Det är ju bara som jag tänkte att om mätarn är fifflad så kan allt möjligt vara skumt. Hellre 30 000 ärliga mil och en säljare som berättar vad han vet än 10 000 påstådda. Lycka till med köpet.

49 Inlägg
19 juni 2012
Trådstartare
okej, för det finns ju en del fina golfar som gått runt 20000+, men har hört från folk att man helst inte ska köpa en som gått över 20.
Tack så mycket, känns som att det kommer ta en evighet innan det står nått nytt i garaget ;P

70 Inlägg
19 juni 2012
som sagt tidigare förök kolla på kvitton,servicebok och gamla besiktningspapper. och 20 000 mil behöver inte vara mycket så länge dom är välskötta. har en polare som kör ''streetrace'' på elitnivå (402m på 9,2 sek) och dom använder inte växellådor som gått under 20 000 mil gärna mer än 30 000 tillockmed men som sagt har man skött bilen med oljebyten som man ska (även i växellådan) så är inte 20 000 mkt. när du kollar på bilen så kolla iaf skärmkanter, runt handtag på dörrar och bagageluckan och dörr kanter efter rost. en liten bubble kan bli stor om man tar hand om bilen. jag tror att bagageluckan är extra utsatt på dom golfarna precis som passat'erna i samma årsmodell

49 Inlägg
19 juni 2012
Trådstartare
japp, ska kolla efter det!

Nu har jag hittat bil, typ min dröm bil för den summan!

http://www.blocket.se/goteborg/Peugeot_ … 15&w=2

Verkar lite för bra för att vara sann, varför har ingen köpt den !?

Åh, så förvirrad i bil djugeln...

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
19 juni 2012
Min allra första bil (övningskörningsbil) var en 240 som hade gått runt 28.000 mil, den var fin och höll länge. Sålde den och köpte golf som var min första bil som var min första bil med nytt körkort. Minns inte hur långt den hade gått, men den plågades ihjäl av mig. Golf är riktigt tåliga bilar.. Speciellt de äldre och där är det nog bara rosten som kan ta kål på dom.

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

456 Inlägg
19 juni 2012
Köp Honda civic ,crx ,prelude  du kommer INTE att ångra dig där har du en riktigt pigg,billig och pålitlig bil...

* Voff voff *
10 588 Inlägg
19 juni 2012
Bejbymoose skrev:

Sannolikt pga den verkar sakna AC... En så pass "ny" bil utan AC är extremt svårsåld idag.

Av dom två du länkar till hade jag personligen valt Golfen. Delvis pga AC´n, men även för att jag tror att Golfen är mer driftsäker - något som du verkar värdera högt.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

633 Inlägg
19 juni 2012
vem fan gå o säger att man inte ska köpa en bil som gått över 20k mil ?! :s hjärndöd isåfall en bil som gått 10k mil kan vara i sämre skick än 20k mil har själv haft Golf 3GT års 96 18k mil på mätaren den bilen har gått o gått aldrig haft några problem.

Min andra golf 3a CL som jag har på min sida samma med den bara gått o gått Aldrig haft några problem.

dock är de den kända rosten som är problemt på golfarna inget annat kan jag inte klaga över

49 Inlägg
19 juni 2012
Trådstartare
VinDisel skrev:
Köp Honda civic ,crx ,prelude  du kommer INTE att ångra dig där har du en riktigt pigg,billig och pålitlig bil...

Ska kolla efter dessa, får se om jag hittar något smile

49 Inlägg
19 juni 2012
Trådstartare
Brådhis skrev:
Bejbymoose skrev:

Sannolikt pga den verkar sakna AC... En så pass "ny" bil utan AC är extremt svårsåld idag.

Av dom två du länkar till hade jag personligen valt Golfen. Delvis pga AC´n, men även för att jag tror att Golfen är mer driftsäker - något som du verkar värdera högt.

//Brådhis

Åh, är du säker på att den inte har någon AC? hmm surt isåfall sad

49 Inlägg
19 juni 2012
Trådstartare
Vw-Andreas skrev:
vem fan gå o säger att man inte ska köpa en bil som gått över 20k mil ?! :s hjärndöd isåfall en bil som gått 10k mil kan vara i sämre skick än 20k mil har själv haft Golf 3GT års 96 18k mil på mätaren den bilen har gått o gått aldrig haft några problem.

Min andra golf 3a CL som jag har på min sida samma med den bara gått o gått Aldrig haft några problem.

dock är de den kända rosten som är problemt på golfarna inget annat kan jag inte klaga över

Förmodligen de som tror dem kan bilar smile men då vet jag att jag kan utöka sökandet då smile

Muttley
19 juni 2012
Jag skulle inte påstå att en prelude eller crx går och hitta i bra skick för 15.  Sen är du kanske runt 18-20 år? Då talar inte försäkring direkt för dig.

Civic kanske.  Golf kan du hitta delar till utan problem däremot.

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
19 juni 2012
en golf är inget dumt val smile billig att äga och hålla rullande

Sök