3081
Sök

Lyse i bagaget

Forummoderator
26 339 Inlägg
28 juni 2012
enblabil skrev:
Kanske ett bättre alternativ än neonrör http://merljus.se/diodlampor/30cm-diodslinga.

Jag har dessa i mitt bagage och eftersom de är så tunna så syns inte själva ljusskällan och de lyser förvånansvärt bra smile Skönt med dubbelhäftande tejp också istället för att behöva skruva fast något.

Jag orkade inte koppla den så att de tänds när luckan öppnas utan de är igång hela tiden tändningen är på, ledlampor drar endå så lite ström och har så löjligt lång livslängd så det gör nog inget smile

Ursäkta, men för det första så skulle jag rekommendera att skruva fast den belysning man än väljer att införskaffa.
Dels därför att limmet med tiden släpper, men också dels därför att slingan en lampan eller vad man nu väljer, utsätts för mer än vad man tror.
Vibrationer från karossen med mera, med mera, och man vill verkligen inte att det släpper den dagen man slänger in nåt stort och tungt som råkar dra med sig anordningen bara för att den satt dittejpad..

Och för det andra så skulle i alla fall inte jag vilja ha en lampa i skuffen som lyser konstant - oavsett hur lite ström den drar.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 712 Inlägg
29 juni 2012
Trådstartare
Mack skrev:
enblabil skrev:
Kanske ett bättre alternativ än neonrör http://merljus.se/diodlampor/30cm-diodslinga.

Jag har dessa i mitt bagage och eftersom de är så tunna så syns inte själva ljusskällan och de lyser förvånansvärt bra smile Skönt med dubbelhäftande tejp också istället för att behöva skruva fast något.

Jag orkade inte koppla den så att de tänds när luckan öppnas utan de är igång hela tiden tändningen är på, ledlampor drar endå så lite ström och har så löjligt lång livslängd så det gör nog inget smile

Ursäkta, men för det första så skulle jag rekommendera att skruva fast den belysning man än väljer att införskaffa.
Dels därför att limmet med tiden släpper, men också dels därför att slingan en lampan eller vad man nu väljer, utsätts för mer än vad man tror.
Vibrationer från karossen med mera, med mera, och man vill verkligen inte att det släpper den dagen man slänger in nåt stort och tungt som råkar dra med sig anordningen bara för att den satt dittejpad..

Och för det andra så skulle i alla fall inte jag vilja ha en lampa i skuffen som lyser konstant - oavsett hur lite ström den drar.

Måste hålla med  där, dessutom vill man väl kunna öppna luckan utan att behöva ha tändningen igång?

Plötsliga stoppet är det som dödar..

Forummoderator
26 339 Inlägg
29 juni 2012
amoreex skrev:
Mack skrev:
enblabil skrev:

Måste hålla med  där, dessutom vill man väl kunna öppna luckan utan att behöva ha tändningen igång?

Jo.

93 Inlägg
29 juni 2012
Mack skrev:
enblabil skrev:

Varför skruva fast en ledslinga? Jag har använt mig utav dem länge utan att någon har släppt, har haft en i huset i snart 2 år utan några tendenser till att det ska släppa, och då är det klistrat på grovslipat trä.

(bild på den i huset)
http://img513.imageshack.us/img513/2005/ledslinga.jpg

Sen har jag haft i bilen i över 8 månader utan några tendenser till att det ska släppa, det är riktigt bra klister.

Att råka dra med sig anordningen anser jag inte vara någon risk, de sitter somsagt väldigt bra med klistret på baksidan och är typ 3mm tjocka? Sen vet jag inte hur ofta man släpar saker mot taket i bagaget i en sedan?
Större risk att du bryter av ett neonrör då som är fastskruvat då det säkert är ca 15-40mm tjocka.

Att den lyser hela tiden gör väll inget? Gör ungefär lika mycket som att de på många bilar lyser i handsfacket hela tiden.

amoreex skrev:
Mack skrev:
enblabil skrev:

Det där kan jag köpa, har jag inte ens tänkt på tongue Brukar mest behöva belysningen när jag skruvar i slutstegen osv och då har jag tändningen och musik igång smile
Senast redigerat av enblabil (29 juni 2012)

Forummoderator
26 339 Inlägg
29 juni 2012
Hur mycket rör sig ett hus? Vibrerar? Klart det sitter fast när det inte utsätts för kyla på vintern och snabba uppvärmningar, och extrem värme, som det blir i en bil på sommaren.

Och i vilken bil lyser en lampa konstant i handskfacket?

2 712 Inlägg
29 juni 2012
Trådstartare
I värsta fall kan man väl helt enkelt koppla så när man öppnar någon dörr så lyser det?

Men jag har funderat jag har ju 2 kablar som hänger i bagaget. eller en kontakt är det..

Men när jag mäter på kablen så är det ingen ström i den :s
Har dock ej testat att ta loss kontakten så jag har lösa kablar har endast testat försöka mäta på kablarna..

http://forumbilder.se/images/b99201214012P67fa.jpg

93 Inlägg
29 juni 2012
Mack skrev:
Hur mycket rör sig ett hus? Vibrerar? Klart det sitter fast när det inte utsätts för kyla på vintern och snabba uppvärmningar, och extrem värme, som det blir i en bil på sommaren.

Ignorerade du eller missade du bara att jag även skrev att jag haft det på bilen i över 8 månader? det inkluderar då även vintern och sommaren.

Jag förstår inte grejjen, bevisligen fungerar det ju bra i ett bagage, har även en kompis med 2 slingor som DRL's framtil på sin bil och det har då suttit där med enbart klistret sen han köpte bilen.

Det finns massa olika modeller av klister, och vissa är bra, andra är dåliga. Min registreringsplåt sitter med dubbelhäftande tejp och har suttit där i snart 1.5 år, och den är betydligt tyngre än en ledslinga.

Kan inte säga någon speciell modell, vet bara att vissa har kopplat in angeleyes mot lampan i handsfacket för att få dem att börja lysa när man öppnar bilen med fjärrlåset för den fortsätter även lysa när övrig belysning slocknar.

Vore jag du Amorex hade jag iallafall använt en ledslinga eller två som jag sen kopplat mot tex innerbelysningen om du har någon lättilgänglig typ vid C stolpen. Då kan du om bilen har fjärrlås låsa upp bilen med nyckeln för att sedan öppna bagaget, för när bilen öppnas med nyckeln så tänds innerbelysningen på de flesta bilar.

Alternativt kopplat på valfri strömkälla för att sen sätta in en knapp lättillgängligt i bagaget.

2 712 Inlägg
29 juni 2012
Trådstartare
enblabil skrev:
Mack skrev:

Ignorerade du eller missade du bara att jag även skrev att jag haft det på bilen i över 8 månader? det inkluderar då även vintern och sommaren.

Jag förstår inte grejjen, bevisligen fungerar det ju bra i ett bagage, har även en kompis med 2 slingor som DRL's framtil på sin bil och det har då suttit där med enbart klistret sen han köpte bilen.

Det finns massa olika modeller av klister, och vissa är bra, andra är dåliga. Min registreringsplåt sitter med dubbelhäftande tejp och har suttit där i snart 1.5 år, och den är betydligt tyngre än en ledslinga.

Kan inte säga någon speciell modell, vet bara att vissa har kopplat in angeleyes mot lampan i handsfacket för att få dem att börja lysa när man öppnar bilen med fjärrlåset för den fortsätter även lysa när övrig belysning slocknar.

Vore jag du Amorex hade jag iallafall använt en ledslinga eller två som jag sen kopplat mot tex innerbelysningen om du har någon lättilgänglig typ vid C stolpen. Då kan du om bilen har fjärrlås låsa upp bilen med nyckeln för att sedan öppna bagaget, för när bilen öppnas med nyckeln så tänds innerbelysningen på de flesta bilar.

Alternativt kopplat på valfri strömkälla för att sen sätta in en knapp lättillgängligt i bagaget.

Nej jag har ej fjärrlås. jag måste öppna förar dörren för att dra i en spak för att få upp bagage luckan, och någon knapp ska det ej vara det ska vara riktigt gjort. annars glömmer man knappen på ifall de ligger konstant ström och vips du har inget batteri.

Elektriker
718 Inlägg
2 juli 2012
amoreex skrev:
I värsta fall kan man väl helt enkelt koppla så när man öppnar någon dörr så lyser det?

Men jag har funderat jag har ju 2 kablar som hänger i bagaget. eller en kontakt är det..

Men när jag mäter på kablen så är det ingen ström i den :s
Har dock ej testat att ta loss kontakten så jag har lösa kablar har endast testat försöka mäta på kablarna..

Mätt PÅ kabeln?? Hur menar du nu? Kabeln har ju ett isolerande hölje?...

Iaf, röstar fortfarande på microbrytare. Och att limma/klistra dit saker som microbrytare och LED slingor är inget problem i dagens läge så länge du gör det på ett korrekt sätt.

För kan man limma ihop aluminium på snöskotrar och flygplan (!!) så äre klart man kan klistra dit lite små skit i bilen.

Dock när det gäller LED slingor så kan ju klistret vara sisådär på vissa märken.

Som att kasta vatten i sjön.

Sök