2627
Sök

Oljenivåmätare/givare Seat Leon 2.0TFSI 185 hk -06

12 Inlägg
22 juni 2012
Trådstartare
Hej!

Någon som har koll på om det sitter någon oljenivåmätare/givare i denna bilen? När jag trimmade den på Vtech sa dom att det fanns ett uttag för det men att själva givaren inte satt där. (Förmodligen för att Audi/VW som använder samma motor har givare, men tydligen inte Seat). Svenstigs (min VAG-verkstad) säger att det ska sitta en givare och vill ju självklart byta eftersom det kommer upp en felkod att givaren inte fungerar.

När originalprogramvara låg i bilen och Svenstigs felsökte den (ca 1-2 månader sen) fanns inga felkoder. När Vtech trimmade den la de i Octavia RS programvara (alltså står det i datan att det är en Skoda) och möjligheten finns ju att det larmar felkoder p.g.a. att Skoda har givaren i sina bilar men inte Seat..

Vem ska jag lita på? Jonatan på Vtech verkade väldigt seriös och verkade veta vad han pratade om och varför skulle han ljuga om det..

Tacksam för svar!

grön aktivist
846 Inlägg
22 juni 2012
Om bilen varnar för felkod så är det bästa att faktiskt se till att det sitter en fungerande där.
Sitter det inte en där så sätter man alltså dit den, sitter den där och är trasig så byter man ut den.

Sedan så kan man ifrågasätta varför mjukvaruleverantören inte laddar i korrekt mjukvara utan tar en mjukvara som inte är helt 100% anpassad för bilen!
Det tar inte många minuter att programmera bort den, SEAT har ju lyckats programmera bort den!

Sedan så borde det inte stå att det är en Skoda i mjukvaran, isåfall så är det någon som tabbat sig ORDENTLIGT!
Jag tänker bara på besiktningen om dom får för sig att koppla upp datorn mot bilen, om det nu står att det är en Skoda Octavia vRS så vet jag inte riktigt hur dom skulle reagera...

Jag vet av erfarenhet att Jonathan är svår att få tag på, men jag skulle ändå göra ett försök till att få dom att ta bort givaren ur programvaran.
Klarar dom inte av det så hade jag nog returnerat mjukvaran och kört på något annat.

12 Inlägg
22 juni 2012
Trådstartare
Tål att tänkas på! Dock återstår frågan, om bilen har en givare eller inte?

grön aktivist
846 Inlägg
22 juni 2012
Av det jag finner på nätet så har Seat Leon INTE någon sensor!
Mitt tips som sagt : be om en mjukvara anpassad för din bil eller returnera den!
Senast redigerat av Confide (22 juni 2012)

12 Inlägg
23 juni 2012
Trådstartare
Okej, tack för svar! Ska ta kontakt med Vtech!

Sök