3385
Sök

Motorbyte Saab 9-5

45 Inlägg
23 juni 2012
Trådstartare
Hejhej !
Nu är det ju så att saaben har valt att rasa och jag tycker att det är en riktigt fin bil samt att den är skön att köra så de som känner för att säga att saab är skit och att det bara är att skrota aset kan vända sig till någon som orkar lyssna.
Så där ja nu när isen är bruten så lättar jag mitt hjärta och säger det jag undrar och hoppas på lite hjälp på traven så det inte blir tokerier smile

Jag har ju som sagt en saab 9-5 2,3t -00 som har en rasad motor och jag ska utföra ett motorbyte nu i veckan om planer går i lås.
Men ! (det finns alltid men) nu är det ju så att motorn som jag ska stoppa i är en 2,0t och jag undrar nu om det är något jag måste tänka på och om det är något som måste ändras eller om det bara är att stoppa i och tuta å köra smile
Sen är det ju det med att det är en 2,0t så då måste jag väl regga om den eller nått ?
Hur fungerar det ?
hoppas att nån vill hjälpa mig ! smile

32 Inlägg
23 juni 2012
Du kommer att behöva mappa om databoxen till motorn för att det ska fungera. sen skulle jag ta insuget med kabelhärva från gammla motorn. det kan skilja sig små saker som någon givare som sitter på insuget.
Nej du behöver inte regga om bilen.

45 Inlägg
24 juni 2012
Trådstartare
Okej så det kommer inte gå alls att köra med den mappningen som finns ? Motorn jag köper kommer utan insug, grenrör, turbo, gen, startmotor osv osv så det blir ju att flytta över det mesta smile men om man ber om boxen till motorn om man kan komma över den för en billig peng? Vill bara få min kära 9-5a att rulla smile

43 Inlägg
25 juni 2012
Du kan använda samma box men byta mjukvaran i den. Boxen i sig är samma.

SAAB = Saab Automobile Absolut Bäst

45 Inlägg
25 juni 2012
Trådstartare
okej tack smile har dock inte något diagnosverktyg till saab så då får man väl åka till någon verkstad eller kan man göra detta privat med vilket diagnosverktyg som helst men med saabkompatibelt program ?

342 Inlägg
25 juni 2012
Kan tipsa dig om saabturboclub, finns VÄLDIGT mycket kunnigt folk där.

Ett saabkompatibelt diagnosverktyg kommer du inte kunna byta programvara med. Jag tycker du borde kunna vända dig till t.ex. Maptun eller Nordic UHR och få antingen ett originalprogram eller ett effektoptimerat program inlagt i boxen.

SAAB kan ju säkert även dom utföra samma arbete med sin Tech 2:a men det kommer ju troligtvis bli dubbelt så dyrt :S

45 Inlägg
25 juni 2012
Trådstartare
Okej jo det lär ju vara säkrast liksom, tänkte bara höra också om det är omöjligt att få i en 3,0t i min Saab utan vidare modifieringar osv ? Lär ju behöva ändra mjukvaran sen är ju insuget lite annorlunda men när man söker på laga.se så kommer denna upp... började bara spekulera lite smile

1 498 Inlägg
26 juni 2012
Sahlstrom skrev:
Okej jo det lär ju vara säkrast liksom, tänkte bara höra också om det är omöjligt att få i en 3,0t i min Saab utan vidare modifieringar osv ? Lär ju behöva ändra mjukvaran sen är ju insuget lite annorlunda men när man söker på laga.se så kommer denna upp... började bara spekulera lite smile

3.0an är en V6a och då måste du byta väldigt mycket på din 2.3a. Rekommenderar att du slänger i en 2.3a igen.

45 Inlägg
26 juni 2012
Trådstartare
Okej jo misstänkte det smile men jag har hittat en 2,0t med t5 block och ny kamkedja, nya packningar, ny balansaxelkedja osvosv till ett bra pris, har hört att de har mindre risk för att råka ut för oilsludge och är i allmänhet lite mer pålitliga (rätta mig om jag har fel) så det är väl ditåt det lutar i nuläget. smile

342 Inlägg
26 juni 2012
Inte lite mer pålitliga, MYCKET mer pålitliga.

T7:an är ju en T5 motor som blivit ombyggt i stort sätt. Man sätte i mindre kolvar med klenare kolvringar, minskade ner på alla lagerytor för att få mindre friktion, klenare topp m.m

T5:an är näst intill outslitlig och pallar massor med hästar utan att ens lyfta toppen.

45 Inlägg
26 juni 2012
Trådstartare
Okej så det är alltså den motorn man ska satsa på? Har bara läst gott om den motorn som sagt smile

342 Inlägg
26 juni 2012
Absolut, tror dock inte går att sänka ner en sådan motor komplett med topp, insug, avgas etc men vet många som tagit bottendelen från T5:an och sedan kompletterat med toppen från T7.

Då har man ändå en motor som är befriad från allt vad oil sludge heter och tål mycket effekt om man nu gillar att trimma!

45 Inlägg
26 juni 2012
Trådstartare
Okej den jag ska köpa är utan grenrör, insug osvosv så det borde inte vara några problem och vet inte hur min t7a ser ut och vad det är som har hänt invändigt men vill bara kunna använda den nu smile

45 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
Juste måste fråga om man kan använda spridarna från 2,3an i 2,0an ?

45 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
eftersom ingen svarar så kan jag säga att jag fått hem motorn och det ser iallafall lovande ut, imorgon börjar motorbytet och jag ska ta med motorstyredonet till jobbet imorgon och byta det mot ett styrdon från en 2,0t smile

7 Inlägg
29 juni 2012
Har en 9-5 2.0t där jag rasade motorn förra året, blev en förstärkt utbytesmotor för 14.000:- i den. Vill du ha lite råd och tips kan jag rekomendera att du ringer Kith på svensk bilservice i växjö för han gör inte mycket annat än byter motorer i saab.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
29 juni 2012

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

45 Inlägg
29 juni 2012
Trådstartare
Money IS the problem liksom har redan en motor nu så det är löst nu. Nu är bara frågan... Tillväga gång sätt ? Någon som har tips ?

1 498 Inlägg
29 juni 2012
har du bytat styrdon?  för ditt "nya" styrdon kommer inte känna igen bilen så du måste ha giftemål mellan boxen och bilen.

45 Inlägg
30 juni 2012
Trådstartare
Joo jag vet smile en kille på jobbet ska hjälpa mig med det smile men är det enklast att släppa på lådan och ta den uppåt eller allt tillsammans och ta den neråt ?

Sök