3285
Sök

Saab 9-5 2.0t -98, ryker vitt.... hjälp !

32 Inlägg
26 juni 2012
Trådstartare
hej skulle behöver hjälp ifrån någon som kan lite , är inte lönt ni skriver skrota bilen osv , för jag kommer ändå inte göra det !. jag har en saab 9-5 2,0t -98 , körde när där va ganska lite olja i den , och turbon börja vissla ungefär , sen fyllde jag på olja och då lät den fortfarande , skulle köra till verkstaden men då kom där ganska mycket vit rök , jag vet om att turbon har gått har köpt ny , men vet någon om det kan vara något annat på den ? och såfall hur mycket kostar det att byta? , tack på förhand !

Redigerade rubriken
mvh jonTe/moderator

32 Inlägg
26 juni 2012
Trådstartare
måste också säga att när den står på tomgång och varv upp till ungefär 2,5tusen låter den som vanligt !..

318 Inlägg
26 juni 2012
Din turbo är vattenkyld och vit rök= vatten så antagligen har något hänt med den:( ganska vanligt att man får byta turbo på dem tyvärr... kollat på biltema? vet att de har turbo aggregat till en del bilar, vet inget om eventuellt kvalite men.

du har inget vatten i oljan? eller drar den olja?

32 Inlägg
27 juni 2012
Trådstartare
ja jag har köpt en turbo för 2000kr som har gått 1000mil , den dricker lite olja ja ..

KHRacing
27 juni 2012
Vit rök = vatten ja - men det brukar sällan ha med att turboaggregatet är trasigt. snarare toppen.

går utmärkt att köra med lite olja okså sålänge som man vet vad man kör körningsvis.

32 Inlägg
27 juni 2012
Trådstartare
ja , eller ja lite olja kanske är fel att säga , det va inte jag som körde när den gick isönder men när jag kollade oljan så va där ingenting kvar , vet inte hur mycket där har varit innan .

513 Inlägg
27 juni 2012
KHRacing skrev:
Vit rök = vatten ja - men det brukar sällan ha med att turboaggregatet är trasigt. snarare toppen.

går utmärkt att köra med lite olja okså sålänge som man vet vad man kör körningsvis.

Vit rök= vatten. Fel kan vara olja.
Olja som går via förbrännings rummet och förbränns där i en explosion blir blå.
Olja som går direkt ut i ett varmt avgasystem blir kritvit.

Byt turbo och ge fan i att köra med lite olja i motorn. En av anledningarna att gt17 agget dör så ofta på saabar är att smörjsystemet är för dåligt, saab ville fixa det men GM sa skit i det. Ja typ så.

5 710 Inlägg
27 juni 2012
Vill bara instämma på röken. Vit rök är inte alls säkert att det är vatten. Mycket olja rakt ut i avgassystemet t.ex vid turbohaverie som är ENORMT vanligt på gamla 9-5:or ger vit rök.

MVH Jonas
..............

513 Inlägg
27 juni 2012
Något som jag skulle vilja rekomendera så är det att byta upp sig till en aero turbo med slangar och allt vad det innebär. en mycket bättre konstalation.

32 Inlägg
27 juni 2012
Trådstartare
okej , är väldigt tacksam för era svar , den är inne på verkstad just nu så får se senare hur det blir , tack igen iallafall ..

Sök