Khalid skrev:
Rquired skrev:
Khalid skrev:
Jag håller med dig där, har varit och testkört ett par diesel bilar men det är inte samma känsla som i en bensinmotor. Just därför så har jag valt att utesluta en diesel bil.
Men om man skulle nöja sig med en 2.0 TFSI då? Kollade på hemsidan och det verkar inte skilja så mycket åt mellan en 2.0 och 3.0 liters motor. Kan det verkligen stämma?
Jag är inte riktigt förtjust i 2.0TFSI, har kört många olika A6 som hyrbil med denna maskin och även om det inte är några som helst fel på motorn i sig så tycker jag att den skär sig gentemot modellen. En liten sportig turbofyra ger inte rätt känsla i en stor och tillbakalutad A6, den klär A3 och kanske även A4 bättre.
Snittförbrukningen för 2.0TFSI, åter igen enligt Spritmonitor.de , är 9.8L/100km. Så någon enorm skillnad mot sexan blir det faktiskt inte, och det är nog inte så konstigt eftersom en liten motor som behöver stressas, dessutom i kombination med turbo som dricker ordentligt när den används, brukar kunna bli en relativt törstig kombination medan en stor sexa kan rulla mer avslappnat och därmed inte sluka några mängder med bränsle i praktiken.
Skulle du rekommendera någon annan bil i den prisklassen. Det ska vara en komfortabel bil men samtidigt sportig om man så önska.
Min favorit är helt klart BMW´s 5-serie E6x, det är svårt att påstå att Audi A6 är sämre men BMWn faller bättre i min smak. Det är några punkter som jag minns:
-Jag upplever 5-serie (Och Mercedes E-klass) som en lyxbil på ett annat sätt, Audi lyckas inte fånga den där speciella känslan i mina ögon utan är lika välbyggd men saknar karaktär.
-BMW´s komfortstolar är i en klass för sig, annars är BMW´s standard och sportstol att likna med Audi.
-Komforten är lik mellan bilarna, men jag upplever 5-serie som märkbart (Men inte mycket) tystare än motsvarande A6/E-klass.
-Körglädjen i BMW är verkligen modellens triumfkort, den har en balans framtunga A6 saknar men är samtidigt inte "nervös" på samma vis mindre BMW kan vara. Den lutar sig tillbaka och blir en glidare till vardags, men hornen växer så fort man ber om det. Märks olika tydligt beroende på utrustning, med "rätt" tillval är det en upplevelse att trycka på Sport-knappen och känna att gasrespons, växellåda, styrning, chassi med mera ändrar sig och plötsligt kör man en annan bil...
En 530i, med en rak treliterssexa på 272hk dricker 9.9L/100km enligt användarna på Spritmonitor.de. Får anses vara godkänt med den prestandan i alla fall.