3263
Sök

Polo GTI 97 Kamremsbyte

3 Inlägg
27 juni 2012
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder tänkte jag byta min kamrem undrar lite om intervallerna och om det e något jag bör tänka på när jag byter den.

Senaste bytet var vid ca 7000mil och nu har min lilla gokart dragit sig till 15600, bör jag byta den direkt innan jag fortsätter köra eller håller den ett tag till?

Har köpt kamrem och Kamremspännare. Fick även rådet att Vattenpumpen borde bytas samtidigt är detta nödvändigt?

Tackar på förhand för svar wink

242 Inlägg
28 juni 2012
#2
Finns inget angivet bytesintervall på den bilen, den ska kontrolleras var 3000e mil och bytas vid behov.
Vattenpumpen drivs av kamremmen så det är bara dumt att inte byta den!

Lycka till! smile


Customiserare
1 212 Inlägg
20 februari 2014
#3
har köpt mig en polo 6n -99a 1,4gti med toppras.
alltså fick bilen utan topp.
har skaffat mig en ny topp samt en Haynes bok till polo dock visar dem inte hur man nollställer toppen i denna bok och undrar om någon som vet detta?
vw verkstäderna vill inte släppa uppgifterna då dem hellre vil göra jobbet själva

raggen går

1 562 Inlägg
20 februari 2014
#4
Vid byte av kamremmen kan du låsa kamdreven med 2st 8mm borrar. Det finns ett litet hål 8mm i varje drev och dom ska stå mitt för varandra.
På vevaxeldrevet är en kugg nerslipad, det finns 2 markeringar på bröstkåpan ovanför drevet som det står 2v och 4v. Den nerslipade kuggen ska stå mot 4v märket.

Customiserare
1 212 Inlägg
20 februari 2014
#5
mange_240 skrev:
Vid byte av kamremmen kan du låsa kamdreven med 2st 8mm borrar. Det finns ett litet hål 8mm i varje drev och dom ska stå mitt för varandra.
På vevaxeldrevet är en kugg nerslipad, det finns 2 markeringar på bröstkåpan ovanför drevet som det står 2v och 4v. Den nerslipade kuggen ska stå mot 4v märket.

tackar big_smile

raggen går


Sök