3728
Sök

Oljekvalitet efter service är 42%? Saab 9-3 BioPower 2,0t -08

246 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
Jag köpte en saab 9-3 2,0t BioPower -08 för snart en månad sen och är helnöjd men har en fråga..

Jag fick den servad innan jag hämtade ut den och dels hade de glömt skriva i serviceboken (de har skrivet nu!) och sen så i SID så står det att oljekvaliten är på 42%.. I Instruktionsboken så står det att 100% motsvarar ny olja!

Det var en mellanservice som skulle göras men frågan är om de gjort den eller bara släckt lampan? Har inte kollat oljestickan men ja..

Tänkte jag skulle fråga här först så jag får lite kött på benen innan jag frågar Bilparken!
Senast redigerat av TernFis (28 juni 2012)

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
28 juni 2012
Vi gjorde en mellan service på våran 9-3 2,0t -08 igår. Den visar 100% på oljan, så nåt skumt är de.
Hur många mil har du kört sedan oljan byttes?
Är de bara några få mil sedan borde du se på olje Stickan att de är ny fräsch olja.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

246 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
Har kört 1,5 tank! Får gå ner och titta direkt smile

537 Inlägg
28 juni 2012
kan ju  hända att dom glömt nollställa också smile

246 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
Men då borde ju servicelampan fortfarande lysa? tongue

Har precis varit nere och tittat och oljan var verkligen gyllenbrun så den är ju ny! tongue

537 Inlägg
28 juni 2012
TernFis skrev:
Men då borde ju servicelampan fortfarande lysa? tongue

Har precis varit nere och tittat och oljan var verkligen gyllenbrun så den är ju ny! tongue

ja det har du ju rätt i :S jag som inte har vaknat riktigt tongue

246 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
Men alltså känner den av med hjälp av sensorer hur kvaliten är eller den räknar fram det? För då kan de ju ha gjort en "fittsläckning" genom att typ ta bort pluskablen i några minuter? Förstår inte vad de gjort! yikes

305 Inlägg
28 juni 2012
Är det märkesvärkstad som gjort det?
Låter som dom glömt att nollställa det där, och jag vet inte om det finns flera varianter på din tyvär. Men min går iaf ta bort servismedelandet genom siden men jag har ingen oljekvalietets mätare häller.
Den går för övrigt på mil och tid ingen sensor som känner av oljan.

Hemmainstruktör
641 Inlägg
28 juni 2012
Sitter ingen givare till oljekvaliten. Oljekvaliten räknas ut via en algoritm som känner efter kallstarter, motorvarv, dagar osv.
100% står det inte alltid efter nollställning, om nästa huvudservice är närmare än nästa mellanservice tex så kommer inte % antalet gå upp till 100 eftersom algoritmen känner att det är mindre än 720 dagar till nästa service.

Eftersom lampan lös innan service har indikatorn blivit återställd. Kolla bara att du har rätt datum i radion, dumt nog använder den radions datum istället för en ensamstående dagräknare så det kan också orsaka att det diffar mer än det borde i service indikatorn.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

246 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
Ne Bilparken i Svedala..

Jo men de har ju nollställt servicen för lampan är ju släkt yikes Står också att nästa service är en huvudservice! Jo man kan nollställa själv i SID, om det är dax för service! Nu kan jag inget göra utan bara när lampan lyser..

"100% står det inte alltid efter nollställning, om nästa huvudservice är närmare än nästa mellanservice tex så kommer inte % antalet gå upp till 100 eftersom algoritmen känner att det är mindre än 720 dagar till nästa service." hmmm va? tongue Alltså räknar den inte efter att en service är gjord? Alltså om SID säger att nu får du allt serva och du ändå kör 100 mil så räknar den väl från datumet du servar den och inte sen SID ville att den skulle servas? Hoppas du förstår vad jag menar!

Det ska jag faktiskt kolla upp! Lixom tycker det är konstigt att den 3 veckor efter service är 42% på kvaliten..

246 Inlägg
29 juni 2012
Trådstartare
Radions datum och tid stämmer! yikes

Sök