2690
Sök

Mercedes 400 cdi v8, passar den i en w210 kaross?

2 174 Inlägg
1 juli 2012
Trådstartare
#1
tjena, jag undrar om en mercedes 400 cdi v8 diesel passar i en w210 kaross?

ML 400 diesel (suv modellen) finns med e270 cdi motor likadan som jag har, men motorrummet kanske är snålt tilltaget på w210 karossen och större på en ML? kylare, IC mm går bygga om, det är mer motor och växellåda jag undrar om fästen m.m passar.

Tacksam för teorier och svar.


379 Inlägg
2 juli 2012
#2
E klassen W210 finns ju AMG med V8a iaf, så den borde gå att få i, att den passar rak i de tvivlar jag dock på tongue Motorfästen mm lät behöva byggas om.

583 Inlägg
2 juli 2012
#3
Allt passar med våld & villja. Allt beror på hur mycket du vill bygga om.

Antar det inte var svaret du ville ha tongue

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

5 127 Inlägg
2 juli 2012
#4
210an finns ju med raksexa  och v8 så nog får den plats allt. Tror just platsbiten är ditt minsta problem..

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

2 174 Inlägg
3 juli 2012
Trådstartare
#5
mb_pucken skrev:
210an finns ju med raksexa  och v8 så nog får den plats allt. Tror just platsbiten är ditt minsta problem..

kanon för svar grabbar, fan man skulle ha en sprängskiss på ett motorblock från 400 v8an och en 270 cdi och jämföra, för jag tror inte dom bygger om hela rambalkar och sånt i ML modellerna för den finns med 270 och 400 motorn, så det kanske  bara är motorfästena som skiljer och går flytta över.


TurboDieselIntercooler ftw =)
90 Inlägg
4 juli 2012
#6
det finns ju en E-klass som heter 420 CDI så, det borde gå och trycka i en 400..

Volvo 855 T5 2,5 Italiano =)

564 Inlägg
4 juli 2012
#7
Det går sannolikt att lösa rent tekniskt, allt går. Att besiktiga den kan bli lite svårare... Det finns en sticky tråd i Motorteknik (Grundläggande) om det.

184 Inlägg
4 juli 2012
#8
400cdi (om628 ) hade en efterföljare som kallades för 420cdi (om629).
De har smal vinkel mellan cylinderhalvorna.

Jag skulle sats på om629, då finns mera marginal till effekthöjning.

379 Inlägg
4 juli 2012
#9
L_R skrev:
400cdi (om628 ) hade en efterföljare som kallades för 420cdi (om629).
De har smal vinkel mellan cylinderhalvorna.

Jag skulle sats på om629, då finns mera marginal till effekthöjning.

Stämmer de, 75graders V8a.. Men är de verkligen en bra motor att satsa på?
Hur har dom löst vevstakslagren på vevaxeln? är de mysko vev, eller Oddfire?

De flesta V8or som inte är 90g (Och även V6or med udda vinkel) brukar de ju ha stora problem med just lagren pga offset lagerbanor och underliga vevaxlar ?

2 174 Inlägg
4 juli 2012
Trådstartare
#10
Webrex skrev:
L_R skrev:
400cdi (om628 ) hade en efterföljare som kallades för 420cdi (om629).
De har smal vinkel mellan cylinderhalvorna.

Jag skulle sats på om629, då finns mera marginal till effekthöjning.

Stämmer de, 75graders V8a.. Men är de verkligen en bra motor att satsa på?
Hur har dom löst vevstakslagren på vevaxeln? är de mysko vev, eller Oddfire?

De flesta V8or som inte är 90g (Och även V6or med udda vinkel) brukar de ju ha stora problem med just lagren pga offset lagerbanor och underliga vevaxlar ?

intressant! hoppas ni kommer fram till en v8 diesel man kan slänga i utan större modifikationer, en 400 cdi borde passa rakt i med motor låda och kadan då ML karossen kan man välja båda, tex som bmw e34 passar ju en bensin i en diesel, och alla olika motorval passar samma kaross.


379 Inlägg
4 juli 2012
#11
Behöver ju inte betyda att de passar utan vidare bara för att de e samma kaross... En BMW E34 är ett bra exempel, där sitter en 6a normalt, 525 tex, men 540i med V8an där har dom ändrat en helt del i motorummet, bromsservo är flyttat fram till strålkastaren tex, de är en ganska om fattande ombyggnation bara de. Finns säkert fler ändringar.

184 Inlägg
4 juli 2012
#12
Webrex skrev:
L_R skrev:
400cdi (om628 ) hade en efterföljare som kallades för 420cdi (om629).
De har smal vinkel mellan cylinderhalvorna.

Jag skulle sats på om629, då finns mera marginal till effekthöjning.

Stämmer de, 75graders V8a.. Men är de verkligen en bra motor att satsa på?
Hur har dom löst vevstakslagren på vevaxeln? är de mysko vev, eller Oddfire?

De flesta V8or som inte är 90g (Och även V6or med udda vinkel) brukar de ju ha stora problem med just lagren pga offset lagerbanor och underliga vevaxlar ?

Offsetspliapde vevtappar brukar man använda,alltså två vevtappar på samma vevsläng, men en är förskjuten.

men vet i sjutton om man grejar 15 grader.
edit: hittade en bild.
http://www.ret-monitor.com/articles/283 … rank-pins/
Senast redigerat av L_R (4 juli 2012)

379 Inlägg
5 juli 2012
#13
L_R skrev:
Webrex skrev:
L_R skrev:
400cdi (om628 ) hade en efterföljare som kallades för 420cdi (om629).
De har smal vinkel mellan cylinderhalvorna.

Jag skulle sats på om629, då finns mera marginal till effekthöjning.

Stämmer de, 75graders V8a.. Men är de verkligen en bra motor att satsa på?
Hur har dom löst vevstakslagren på vevaxeln? är de mysko vev, eller Oddfire?

De flesta V8or som inte är 90g (Och även V6or med udda vinkel) brukar de ju ha stora problem med just lagren pga offset lagerbanor och underliga vevaxlar ?

Offsetspliapde vevtappar brukar man använda,alltså två vevtappar på samma vevsläng, men en är förskjuten.

men vet i sjutton om man grejar 15 grader.
edit: hittade en bild.
http://www.ret-monitor.com/articles/283 … rank-pins/

Jo precis, å de är de som brukar bli problemet med felvinklade V motorer. Aningen måste man köra offsetslipade axlar, eller Odd-fire = ojämd gång, med vibrationer som följd.

Volvos PRV motor är ett bra exempel, (V6a i 90grader) den hade först offset slip, å de vart katastrof, de rasade efter några tusen mil, sen bytte dom till Odd-fire, å då funkade det bättre, men fick väl en massa andra problem pga de tongue

184 Inlägg
5 juli 2012
#14
FÖrsta ordnings fria masskrafter påverkas oavsett om det är jämn eller udda tändföljd. Tar för givet att de har balansaxel på den motorn.

2 174 Inlägg
5 juli 2012
Trådstartare
#15
Webrex skrev:
Behöver ju inte betyda att de passar utan vidare bara för att de e samma kaross... En BMW E34 är ett bra exempel, där sitter en 6a normalt, 525 tex, men 540i med V8an där har dom ändrat en helt del i motorummet, bromsservo är flyttat fram till strålkastaren tex, de är en ganska om fattande ombyggnation bara de. Finns säkert fler ändringar.

aa men e34 kan du slänga i vilken motor som helst från annan e34 motorfästen i rambalkarna är samma på alla motorer. diesel som bensin. .


TurboDieselIntercooler ftw =)
90 Inlägg
5 juli 2012
#16
L_R skrev:
400cdi (om628 ) hade en efterföljare som kallades för 420cdi (om629).
De har smal vinkel mellan cylinderhalvorna.

Jag skulle sats på om629, då finns mera marginal till effekthöjning.

okej, då borde ju 420cdin passa i?

Volvo 855 T5 2,5 Italiano =)

139 Inlägg
8 augusti 2012
#17
Det passar alldeles utmärkt i och med att W210 var den modell som Mercedes-Benz testade Diesel V8an i. På den tiden hette S-Klasse W140 och då tyckte Mercedes att det var bättre att visa Diesel V8an i E-klasse i stället.

Testad mot en racetruck i nr19/97 av Tyska Auto Motor und Sport http://www.ebay.de/itm/AMS-19-1997-Was- … 3cbd2c528f

Stephan



Sök