1978
Sök

Köpråd: Söker en bruksbil som får dra två ton

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 juli 2012
#21
Carquestion skrev:
bengank skrev:
Jag vet inte reglerna i finland, men i Sverige krävs det BE körkort för dom här vikterna du pratar om.
Kolla på Jeep Grand Cherokee, där får du dra släp med 3,5 tons vikt (Om du har BE-körkort).
Jag har kört med dessa bilar i över tio år, funkar fint med tungt lass på kroken.
3,5tons släpvagnsvikt BE-kort, 1000kg släpvagnsvikt med B-kort 220hkr, 2800kr i skatt/år, Bensinare finns bara med automat, 1,5 l/mil med en bobcat efter, ca3,2 ton med släp(Mer i stadstrafik o tung högerfot)


http://www.blocket.se/vastmanland/Jeep_ … 21&w=3

https://www21.vv.se/fordonsfraga/

Tack för informationen, men om jag vill gärna kolla igenom blocket själv för att snabbare hitta en passande bil för mig. Hur ser jag hur mycket bilen får dra?

Ska jag satsa på en diesel eller bensinare? Jag kör 130-170 km i veckan. Det är inte så ofta jag kör hästar, men det händer.

Angående dragvikten, du skriver in bilens registreringsnummer på denna sida: https://www21.vv.se/fordonsfraga/
Och läser under "Max släpvagnsvikt" och sedan under "Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg". Kom ihåg att den senare siffran i praktiken aldrig får överstiga den förstnämnda även om den gör det i papprena.

T.ex är max släpvagnsvikt 1000kg och det står 1300kg under B-kort får du inte dra mer än 1000kg oavsett, den senare är endast en teoretisk siffra som Transportstyrelsen räknar ut!

Du kör alltså runt 1000mil per år? Då kan du näst intill utesluta en dieselmotor för ekonomins skull, det är väldigt få bilar som i praktiken väger upp den högre skatten på en så kort körsträcka. Och kom ihåg att dieselmotorer, främst modernare sådana, har högre servicekostnader och mer som kan krångla än en sugmotor som går på bensin.

Vad har du för budget om jag får fråga? Utan en sådan är det väldigt svårt att rekommendera en modell. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
1 juli 2012
#22
Carquestion skrev:
TobbeE_87 skrev:
Ska du dra över 3000kg å kan stå ut med ett flak så skulle ja inte tveka på en dodge ram eller cheva silverado med diesel... Dom får dra bortåt 10ton lagligt på andra sidan atlanten, så 3ton märks väl knappt... tongue

Men herregud vilka jättar. Det känns väldigt overkill med en sådan bjässe!

Jag ska ju ha den som bruksbil också, du vet väl att bränslet är dyrt!

Jo, visst kostar bränslet och dom drar väl 1,2-1,3 liter per mil landsväg, men då är dom kraftigt byggda å klarar med lätthet av att dra tunga släp på över 3ton... Och eftersom dom är dimensionerade för dom vikterna så sticker inte bränsleförbrukningen iväg käpprätt åt helvete bara för att dom ser ett släp... 

Men självklart är de overkill om man inte behöver dra riktigt tunga släp ofta, men tipsade bara om dom när du började prata om å dra över 3ton...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

Yawn...
3 151 Inlägg
1 juli 2012
#23
Frågan är vad de har för skatt i Finland på dieselbilar? Kanske inte lika dyrt som i Sverige?

10 Inlägg
1 juli 2012
Trådstartare
#24
Rquired skrev:
Carquestion skrev:
bengank skrev:
Jag vet inte reglerna i finland, men i Sverige krävs det BE körkort för dom här vikterna du pratar om.
Kolla på Jeep Grand Cherokee, där får du dra släp med 3,5 tons vikt (Om du har BE-körkort).
Jag har kört med dessa bilar i över tio år, funkar fint med tungt lass på kroken.
3,5tons släpvagnsvikt BE-kort, 1000kg släpvagnsvikt med B-kort 220hkr, 2800kr i skatt/år, Bensinare finns bara med automat, 1,5 l/mil med en bobcat efter, ca3,2 ton med släp(Mer i stadstrafik o tung högerfot)


http://www.blocket.se/vastmanland/Jeep_ … 21&w=3

https://www21.vv.se/fordonsfraga/

Tack för informationen, men om jag vill gärna kolla igenom blocket själv för att snabbare hitta en passande bil för mig. Hur ser jag hur mycket bilen får dra?

Ska jag satsa på en diesel eller bensinare? Jag kör 130-170 km i veckan. Det är inte så ofta jag kör hästar, men det händer.

Angående dragvikten, du skriver in bilens registreringsnummer på denna sida: https://www21.vv.se/fordonsfraga/
Och läser under "Max släpvagnsvikt" och sedan under "Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg". Kom ihåg att den senare siffran i praktiken aldrig får överstiga den förstnämnda även om den gör det i papprena.

T.ex är max släpvagnsvikt 1000kg och det står 1300kg under B-kort får du inte dra mer än 1000kg oavsett, den senare är endast en teoretisk siffra som Transportstyrelsen räknar ut!

Du kör alltså runt 1000mil per år? Då kan du näst intill utesluta en dieselmotor för ekonomins skull, det är väldigt få bilar som i praktiken väger upp den högre skatten på en så kort körsträcka. Och kom ihåg att dieselmotorer, främst modernare sådana, har högre servicekostnader och mer som kan krångla än en sugmotor som går på bensin.

Vad har du för budget om jag får fråga? Utan en sådan är det väldigt svårt att rekommendera en modell. smile

Hmm, gäller transportsstyrelsens regler även i Finland?

Ja, runt 1 000 mil per år ungefär. Hur många mil ska man köra per år för att en dieselbil ska vara passligt?

Helst inte över 100 000 kr, gärna mycket billigare och bilen ska hålla många år till så den får inte vara äldre än 00, helst mycket nyare än 00.
Senast redigerat av Carquestion (1 juli 2012)

10 Inlägg
1 juli 2012
Trådstartare
#25
TobbeE_87 skrev:
Carquestion skrev:
TobbeE_87 skrev:
Ska du dra över 3000kg å kan stå ut med ett flak så skulle ja inte tveka på en dodge ram eller cheva silverado med diesel... Dom får dra bortåt 10ton lagligt på andra sidan atlanten, så 3ton märks väl knappt... tongue

Men herregud vilka jättar. Det känns väldigt overkill med en sådan bjässe!

Jag ska ju ha den som bruksbil också, du vet väl att bränslet är dyrt!

Jo, visst kostar bränslet och dom drar väl 1,2-1,3 liter per mil landsväg, men då är dom kraftigt byggda å klarar med lätthet av att dra tunga släp på över 3ton... Och eftersom dom är dimensionerade för dom vikterna så sticker inte bränsleförbrukningen iväg käpprätt åt helvete bara för att dom ser ett släp... 

Men självklart är de overkill om man inte behöver dra riktigt tunga släp ofta, men tipsade bara om dom när du började prata om å dra över 3ton...

Två hästar i en hästtransport kan väl ligga runt 3 ton?

54 Inlägg
1 juli 2012
#26
Åker själv en Mercedes ML 400 som bruksbil, kan verkligen rekomendera den som dragbil då den är urstark med sin V8 dubbelturbo dieselmotor, utan att vara överdrivet törstig. Du hittar väldigt fina exemplar för under 100 000kr.


Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
1 juli 2012
#27
Beror väl lite på vad de är för hästar, ponnys eller ardenner... tongue Kan typ ingenting om hästar, och vet inte vad en hästtransport väger heller, men kan 700kg stämma?

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

55 Inlägg
1 juli 2012
#28
Hur ser jag hur mycket bilen får dra?

Ta regnumret och gå in på "Fråga på annat fordon" där får du upp allt du vill veta.

Givetvis skall du kolla efter bil själv, jag bara tog en bil i högen för att du skulle få en första blick på den bil modell jag har varit nöjd med.
Nu finns det ju allt ifrån Svenska, Japanska, Tyska, Engelska... SUVar som kan vara lämpliga.



Registreringsnummer:ROP291
Fabrikat:JEEP GRAND CHEROKEE
Färg:BLÅ
Fordonsslag:PB
Fordonsår:2000
Fordonsslagsklass:I
Chassinummer:1J4GWB8N4YY125695
Typgodkännandenummer:e4*98/14*0039*02
Typgodkännandedatum:1999-12-21
Senaste EU-regbevis del 1:2012-06-28
Senaste EU-regbevis del 2:2012-06-28
Fordonsstatus:Avställd (2012-06-28)
Tillfällig registrering:Nej
Privatimport:Nej
Antal ägare:7
Yrkesmässig trafik:Nej
Fordonet tillverkat:2000-04
Producentansvarig:556487-1548
I trafik första gången i Sverige: 2000-12-20
Ägarbunden dispens:Nej
Ägarbunden dispens upphör:Nej
Besiktningstermin: 2012-11-01 - 2013-03-31
Senast godkända besiktning:2012-03-23
Vägmätarställning, km:156111
Fordonsskattepliktigt: Ja
Årsskatt, kr:2810
Debitering vid påställning(inkl. avgifter), kr: 2391
Återbetalning vid avställning, kr:0
Betalningsmånad/er:april
Vägtrafikregisteravgift: 65 kr ska betalas samtidigt med årsskatten.
Kaross: Stationsvagn kombivagn (AC)
Växellåda: AUTOMAT
Antal passagerare, max: 4
Skattevikt, kg: 1930
Tjänstevikt, kg: 1930
Totalvikt, kg: 2500
Max släpvagnsvikt, kg: 3500
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 750
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1000
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 5855
Max lastvikt, kg: 570
Kopplingsanordning : DEMONTERBAR KULA
Däckdimension axel 1: 245/70R16
Fälgdimension axel 2: 16X7,0
Längd, mm: 4700
Bredd, mm: 1860
Drivmedel 1: BENSIN
Motoreffekt, kw: 164,0
Effektnorm: EG
Ljudnivå dB, vid körning: 73
Ljudnivå dB, stillastående: 83
Bränsleförbrukning, blandad körning: 16,4 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 390,0 g/km
Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 13,0 L/100KM
Bränsleförbrukning, stadskörning: 22,3 L/100KM

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 juli 2012
#29
Carquestion skrev:
Rquired skrev:
Carquestion skrev:

Tack för informationen, men om jag vill gärna kolla igenom blocket själv för att snabbare hitta en passande bil för mig. Hur ser jag hur mycket bilen får dra?

Ska jag satsa på en diesel eller bensinare? Jag kör 130-170 km i veckan. Det är inte så ofta jag kör hästar, men det händer.

Angående dragvikten, du skriver in bilens registreringsnummer på denna sida: https://www21.vv.se/fordonsfraga/
Och läser under "Max släpvagnsvikt" och sedan under "Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg". Kom ihåg att den senare siffran i praktiken aldrig får överstiga den förstnämnda även om den gör det i papprena.

T.ex är max släpvagnsvikt 1000kg och det står 1300kg under B-kort får du inte dra mer än 1000kg oavsett, den senare är endast en teoretisk siffra som Transportstyrelsen räknar ut!

Du kör alltså runt 1000mil per år? Då kan du näst intill utesluta en dieselmotor för ekonomins skull, det är väldigt få bilar som i praktiken väger upp den högre skatten på en så kort körsträcka. Och kom ihåg att dieselmotorer, främst modernare sådana, har högre servicekostnader och mer som kan krångla än en sugmotor som går på bensin.

Vad har du för budget om jag får fråga? Utan en sådan är det väldigt svårt att rekommendera en modell. smile

Hmm, gäller transportsstyrelsens regler även i Finland?

Ja, runt 1 000 mil per år ungefär. Hur många mil ska man köra per år för att en dieselbil ska vara passligt?

Helst inte över 100 000 kr, gärna mycket billigare och bilen ska hålla många år till så den får inte vara äldre än 00, helst mycket nyare än 00.

Jag har väldigt svårt att se två hästar kräva en dragvikt på tre ton, då får det vara ett par riktigt stora hästar i en rejäl trailer. En häst väger väl runt 500kg om det inte är något större djur, säg ett genomsnittligt djur med en mankhöjd på 150-160cm?

Ett riktigt stort djur väger runt 800kg, skall du då dra två stycken får du kanske gå upp emot 2500kg dragvikt men det hade hjälpt om du har koll på vilken sorts häst du har tänkt dra?

Jag har tyvärr ingen koll på reglerna i Finland, men när en dieselbil blir lönsam beror helt och hållet på vad skatten är och hur mycket bränsle den dricker. Gå inte på myten om att dieselmotorn är överlägsen bensinmotorn när det gäller förbrukning, visst den är mer effektiv men det blir knappast halva förbrukningen jämfört med motsvarande bensindriven bil som en del gör sken av. För 100.000:- har jag dessutom svårt att se att du kan hitta en modell som är tillräckligt snål och modern för att inte drabbas av extremt hög skatt men samtidigt tillräckligt kraftig för att få dra några större tyngder på kroken.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
1 juli 2012
#30
Vad gäller skillnader på bränsleförbrukningen så blir den större ju större motorer/bilar man kollar på. En liten prius har väldigt marginell skillnad mellan dom båda bränslena, en stor jänkepickis däremot är det stor skillnad på.

Men ser man till dom svenska reglerna idag och bilar över lag så är det för en "vanlig" privatperson som inte pendlar långa sträckor inte ekonomiskt försvarbart att välja diesel för att dom drar mindre bränsle. Som sagt så tar den betydligt dyrare skatten igen dom kronorna man tjänar.

Jag har en suburban som bruksbil, riktigt fin att åka i och bra ork. Skaffar jag en ny dragkrok med intyg så ska jag kunna få över 3000 kg dragvikt på den.

Edit: usa-bilarna har lite högre förbrukning än mindre bilar när man bara åker utan last, men när man sen lastar och kopplar på släp så skenar förbrukningen inte iväg på samma sätt som en mindre bil. En bekant här i närheten har en cheva silverado -04 med diesel, den drar 1,3 l/mil oavsett om den går utan släp och olastat eller med en enorm boggikärra efter... Och med 300 hästar så märks det inte så värst mycket att släpet är efter heller...
Senast redigerat av henke_99 (1 juli 2012)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
1 juli 2012
#31
Vad har du för pris ide?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

2 403 Inlägg
1 juli 2012
#32
henke_99 skrev:
Vad gäller skillnader på bränsleförbrukningen så blir den större ju större motorer/bilar man kollar på. En liten prius har väldigt marginell skillnad mellan dom båda bränslena, en stor jänkepickis däremot är det stor skillnad på.

Men ser man till dom svenska reglerna idag och bilar över lag så är det för en "vanlig" privatperson som inte pendlar långa sträckor inte ekonomiskt försvarbart att välja diesel för att dom drar mindre bränsle. Som sagt så tar den betydligt dyrare skatten igen dom kronorna man tjänar.

Jag har en suburban som bruksbil, riktigt fin att åka i och bra ork. Skaffar jag en ny dragkrok med intyg så ska jag kunna få över 3000 kg dragvikt på den.

Edit: usa-bilarna har lite högre förbrukning än mindre bilar när man bara åker utan last, men när man sen lastar och kopplar på släp så skenar förbrukningen inte iväg på samma sätt som en mindre bil. En bekant här i närheten har en cheva silverado -04 med diesel, den drar 1,3 l/mil oavsett om den går utan släp och olastat eller med en enorm boggikärra efter... Och med 300 hästar så märks det inte så värst mycket att släpet är efter heller...

Tyvärr så stämmer det alldeles för bra hmm   Min a4 drog 1,25L/mil upp till fjällen med ett as till släpvagn pluss två snöskotrar. Det var en såndär släpvagn med en fin kåpa osv


Forummoderator
18 066 Inlägg
2 juli 2012
#33
Carquestion skrev:
bengank skrev:
Jag vet inte reglerna i finland, men i Sverige krävs det BE körkort för dom här vikterna du pratar om.
Kolla på Jeep Grand Cherokee, där får du dra släp med 3,5 tons vikt (Om du har BE-körkort).
Jag har kört med dessa bilar i över tio år, funkar fint med tungt lass på kroken.
3,5tons släpvagnsvikt BE-kort, 1000kg släpvagnsvikt med B-kort 220hkr, 2800kr i skatt/år, Bensinare finns bara med automat, 1,5 l/mil med en bobcat efter, ca3,2 ton med släp(Mer i stadstrafik o tung högerfot)


http://www.blocket.se/vastmanland/Jeep_ … 21&w=3

https://www21.vv.se/fordonsfraga/

Tack för informationen, men om jag vill gärna kolla igenom blocket själv för att snabbare hitta en passande bil för mig. Hur ser jag hur mycket bilen får dra?

Ska jag satsa på en diesel eller bensinare? Jag kör 130-170 km i veckan. Det är inte så ofta jag kör hästar, men det händer.

Här:
https://www21.vv.se/fordonsfraga/FragaP … ordon.aspx
Knappa in regnummer och under tekniska data hittar du släpvagnsvikt sen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Rumpmas
3 860 Inlägg
2 juli 2012
#34
Om bränsleförbrukningen är en väldigt stor faktor (trots att du bara kör 1000 mil om året) får du väl skaffa en snål bil till vardagskörningar och ett stort "as" till hästtransporterna.

Själv begriper jag faktiskt inte hur du får ihop det. Du har råd att äga två hästar, men du har inte råd att köra 1000 mil om året med en bil som drar över litern olastad trots att dina 1000 mil bara blir 5-10k dyrare per år om du kör Grand Cherokee istället för Nissan Micra hmm
Det äter väl hästarna upp på någon månad.


Forummoderator
18 066 Inlägg
2 juli 2012
#35
Jag har samma dilemma. Men ska ha biltransport på. Inte en McBrunte leverans...

Har fastnat för Trajet och Carnival II 2.9 CRDi. Med automat givetvis... Ska kolla på en nästa vecka. "Om den är kvar" som säljaren sa... Det är den nog :-) Han ska få veta vad prutning betyder!

Dieselkälke och skatt på 4475:- per år. Läderklädsel och massa lull-lull är ju bra när vi ska åka långt. Dessa får dra 2 ton prick.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 Inlägg
13 juli 2012
#36
Jag har en Jeep grand cherokee från 97 på 5.2 och använder den just som bruksbil. Har kört iväg ett halvt hus till återvinningen med den under vintern och våren. Tyvärr drar den mycket soppa (1.7 i nedförsbackarna) så det blir ingen bilsemester med den inte, men underbar att lasta i...och den mullrar fint smile
Tror jag får dra 1,5 ton, den väger själv 2 ton.

Handledare
1 481 Inlägg
13 juli 2012
#37
BMW 540/6 E39 får dra 2 ton. Men man sitter ju inte lika högt som i en SUV i den.


Gödseldräng
4 529 Inlägg
13 juli 2012
#38
cheva blazer/tahoe 6.5td har jag som brukis nu o får dra 2 ton. på kroken
går skapligt billigt me ligger runt litern blandad körning o då med en bil som väger 2600kg
låter fint me med raka rör wink


2 230 Inlägg
13 juli 2012
#39
denna får dra 2ton på be kort http://www.garaget.org/?car=249452&image=2349122
Passat 2009

så kan det vara då det inte blev som det skulle

682 Inlägg
13 juli 2012
#40
Lite luddigt det där.. ska se om jag kommer ihåg från körkortstiden..

Med B-körkort så får du ENBART dra släp med en vikt som INTE överstiger bilens TJÄNSTEVIKT. Denna TOTALA VIKT (släp + bils tjänstevikt / totalvikt.. kmr inte riktigt ihåg..) får INTE överskrida 3 ton! 

Som min 740.

Tjänste & skattevikt: 1370 
Totalvikt: 1800kg

Maxsläpvagn (vid BE) 1600kg
max släpvagn (vid B) 1370

Något sånt var det, erhåller mig för ev. defekter av min hjärnas minneskapacitet!



Sök