3085
Sök

Volkswagen VW 1600 typ3 Variant Squareback Cabriolet *Edition IV*

En nostalgisk byggtråd om mitt och min polare Stefans allra första bilbygge. Bilen totalförstördes i en brand sommaren 2012, vilket fick alla gamla härliga minnen att välla fram. Tråden startar därför som en nostalgisk resa i... Visa mer

VWetgirig hobbymekare
122 687 Visningar
Uppdaterades senast 19 februari 2013
564 Inlägg
9 juli 2012
#81
-MATS- skrev:
Ricke W skrev:
Jättetråkigt, men ni jobbar på bra och det gör mig glad! Hoppas ni lyckas få ordning på den!

Som du själv antyder så är brandsläckare en enkel "första hjälpen" till sin entusiastbil som det är ofta är nerlagt åtskilliga timmar på. Själv så överväger jag en fast anäggning i min, men minst en 4kgs släckare.

Tack smile

En brandsläckare blir nästa inköp till mina gammelbilar - det är då ett som är säkert!

Se över brandskyddet i eran fina verkstad också när ni ändå håller på, det brinner fort som f-n om det tar sig i gamla ladugårdar.

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
9 juli 2012
Trådstartare
#82
sverkera skrev:
-MATS- skrev:
Ricke W skrev:
Jättetråkigt, men ni jobbar på bra och det gör mig glad! Hoppas ni lyckas få ordning på den!

Som du själv antyder så är brandsläckare en enkel "första hjälpen" till sin entusiastbil som det är ofta är nerlagt åtskilliga timmar på. Själv så överväger jag en fast anäggning i min, men minst en 4kgs släckare.

Tack smile

En brandsläckare blir nästa inköp till mina gammelbilar - det är då ett som är säkert!

Se över brandskyddet i eran fina verkstad också när ni ändå håller på, det brinner fort som f-n om det tar sig i gamla ladugårdar.

Tack för tipset! Brandsläckare och brandfilt har varit på plats sedan dag 1, eventuellt att man skulle ha två släckare med tanke på lokalens storlek såklart...

Jag har faktiskt hela tiden haft en liten brandsläckare i min VW-bubbla också, eftersom jag av erfarenhet vet att gamla VW kan vara lite luriga på just brandfronten roll

Men den nu brunna bilen är sedan jag sålde min andel för många år sedan numera därför min svågers, som han låtit oss låna ibland som tack för lånet av garage- och mekplats, så där satt ingen släckare sad

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
9 juli 2012
Trådstartare
#83
Jo, det verkar faktiskt som att bilen går att rädda – bara vi agerar snabbt. Att rädda en brandskadad bil är bokstavligt en kamp mot klockan. Plåten är full av kemiska föreningar som frodas och antingen får du doppa bilen i ett syrabad, eller så får du blästra karossen INNAN korrosionsförloppet gått för långt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-92cf618da169bb618a693dda064586f4.jpg
Bakskärmar och kofångare skruvas bort…

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-741abb08203fe91f90e6ed69b3264bca.jpg
…liksom skärmar, kofångare och huv i fronten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-d4fd07445d093bcb37f3767ec568d3b2.jpg
Alla gamla gräsliga rostlagningar som legat dolda under ett tjockt lager plastspackel kommer idagen hmm (ja, ja – vi var bara 18-19 år när vi började rostlaga på bilen roll )

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-c4ac9e501a433d6a799564059b097eba.jpg
Även fönsterhissarna demonteras

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-70552f6ccf362692ee99ca9a98bf7cdf.jpg
Allt som sitter löst åker i skrotbingen och golvet städas så långt det är möjligt.

Jag får kontakt med Tonys Blästring i Veddige (cirka 4 mil hemifrån) som lovar ta sig an bilen fast man är nästan fullbokade, dock får jag besked att jag måste grundlacka bilen själv eftersom tidspressen är stor på firman. Eftersom vädret är strålande antar jag offerten. Vi är nu framme vid tisdag – 3 dagar efter branden …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-3643d7d7b63cc6b40950cc96f803c653.jpg
…”liket” lastat för avfärd till…

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-fa734da1fe0882ebb95c395dff10f31a.jpg
…Veddige smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-fd164e568cc4a067d262302cec40f4c7.jpg
Tony lovar även att blästra framskärmarna som jag tagit med mig.

Hoppas resultatet blir bra hmm ?!

Fortsättning följer …

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

2 046 Inlägg
9 juli 2012
#84
Hoppas på de bästa.. När är den klar från blästring och arbetar ni med motorn tills blästringen är klar?

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

564 Inlägg
9 juli 2012
#85
-MATS- skrev:
sverkera skrev:
Se över brandskyddet i eran fina verkstad också när ni ändå håller på, det brinner fort som f-n om det tar sig i gamla ladugårdar.

Tack för tipset! Brandsläckare och brandfilt har varit på plats sedan dag 1, eventuellt att man skulle ha två släckare med tanke på lokalens storlek såklart...

En ordentlig brandslang är bra att ha också om ni har tillgång till vatten och kan ha den frostfritt. Brandsläckare är bra så länge man hinner släcka medan det fortfarande är en liten brand men om det tar sig i trät så räcker det inte långt.

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
9 juli 2012
Trådstartare
#86
kannebanne skrev:
Hoppas på de bästa.. När är den klar från blästring och arbetar ni med motorn tills blästringen är klar?

Tack! Än så länge har det varit full fokus på att rädda karossen, motorn är 'konserverad' ... så nu pustar vi ut lite eftersom det varit ett riktigt grisigt och tråkigt arbete att sanera och skruva isär en brandskadad bil. Vi har insett att vi måste ha ork kvar att spruta färg på bilen innan vi river mera i motorn neutral

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
9 juli 2012
Trådstartare
#87
sverkera skrev:
-MATS- skrev:
sverkera skrev:
Se över brandskyddet i eran fina verkstad också när ni ändå håller på, det brinner fort som f-n om det tar sig i gamla ladugårdar.

Tack för tipset! Brandsläckare och brandfilt har varit på plats sedan dag 1, eventuellt att man skulle ha två släckare med tanke på lokalens storlek såklart...

En ordentlig brandslang är bra att ha också om ni har tillgång till vatten och kan ha den frostfritt. Brandsläckare är bra så länge man hinner släcka medan det fortfarande är en liten brand men om det tar sig i trät så räcker det inte långt.

Ja, så är det ju smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

2 046 Inlägg
9 juli 2012
#88
-MATS- skrev:
kannebanne skrev:
Hoppas på de bästa.. När är den klar från blästring och arbetar ni med motorn tills blästringen är klar?

Tack! Än så länge har det varit full fokus på att rädda karossen, motorn är 'konserverad' ... så nu pustar vi ut lite eftersom det varit ett riktigt grisigt och tråkigt arbete att sanera och skruva isär en brandskadad bil. Vi har insett att vi måste ha ork kvar att spruta färg på bilen innan vi river mera i motorn neutral

Kaross och chassi är ju viktigast imed att de e unikt. Motorn finns de ju lite fler av..

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
9 juli 2012
Trådstartare
#89
kannebanne skrev:
-MATS- skrev:
kannebanne skrev:
Hoppas på de bästa.. När är den klar från blästring och arbetar ni med motorn tills blästringen är klar?

Tack! Än så länge har det varit full fokus på att rädda karossen, motorn är 'konserverad' ... så nu pustar vi ut lite eftersom det varit ett riktigt grisigt och tråkigt arbete att sanera och skruva isär en brandskadad bil. Vi har insett att vi måste ha ork kvar att spruta färg på bilen innan vi river mera i motorn neutral

Kaross och chassi är ju viktigast imed att de e unikt. Motorn finns de ju lite fler av..

Jo ... fast å andra sidan ligger det rätt mycket pengar i en Weberbestyckad och stroke'ad VW-motor också ...

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

56 Inlägg
10 juli 2012
#90
ännu ett forum man måste följa ..... detta kommer bli grymt kul att se
här har vi riktigt seriösa killar som verkligen tar allt på största allvar smile
detta gillas starkt smilesmilesmilesmilesmilesmilesmilesmilesmilesmile

kolla mina projekt också :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=241396
flockar instrumentpaneler och dörrsidor i bilar och sen lackerar jag också :) www.rblack.se

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
10 juli 2012
Trådstartare
#91
volvorille skrev:
ännu ett forum man måste följa ..... detta kommer bli grymt kul att se
här har vi riktigt seriösa killar som verkligen tar allt på största allvar smile
detta gillas starkt smilesmilesmilesmilesmilesmilesmilesmilesmilesmile

big_smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

Ford Älskare
73 Inlägg
10 juli 2012
#92
Tradit att de brann men de tta blir att följas smile

ECO DRIVING IS FOR FAGS

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
10 juli 2012
Trådstartare
#93
ford_mondeo skrev:
Tradit att de brann men de tta blir att följas smile

smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
10 juli 2012
Trådstartare
#94
Vi har nu kommit fram till torsdag eftermiddag och efter flera dagars stabilt högtryck börjar molnflaken segla in på himlen från Danmark – bara det inte börjar regna innan jag hunnit hämta hem den färdigblästrade bilen!!

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-1f58e7f62b16422f7a904a0979e6bb8d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-d1288ef2574d770172834ecd36ddf03e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-001730c8f5e41c27676ff2bb161d595f.jpg
Blästringen avslöjar obarmhärtigt våra skamlöst dåliga första försök att laga rost – jag nästan skäms roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-d9a6f26e9a10a6e5befae90ecaba5afc.jpg
Och så alla dessa dåliga rostlagningar hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-2a17780c87b229feb05a9a39331cb3c8.jpg
Högersidan är betydligt bättre iaf smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-fdc6bba394275dd634b67633df956b29.jpg
Golvet är åtminstone ultra-fräscht, fast under baksätet finns det lite rostskador/lappningar i karossen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-801ee1ef6cf36274770f343ec279bb0b.jpg
yikes Om ni undrar varför dessa bilar är ovanliga idag; de rostade bort inom 10-12 år mad (Det igenlagda bensinpåfyllningshålet).

Denna torsdagskväll firar vi födelsedag med tårta och inbjudna gäster, så det blir till att vänta till fredag innan vi kan lacka (förhoppningsvis utomhus).

Fortsättning följer …

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

2 126 Inlägg
10 juli 2012
#95
Ser ju fräsch ut med tanke på ålder och dessa bilars benägenhet till att rosta, för att inte tala om branden! yikes
Senast redigerat av Big_JN (10 juli 2012)


56 Inlägg
11 juli 2012
#96
karossen ser ju fin ut:)

kolla mina projekt också :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=241396
flockar instrumentpaneler och dörrsidor i bilar och sen lackerar jag också :) www.rblack.se

564 Inlägg
11 juli 2012
#97
Mycket fint! Du får ändra rubriken på tråden förresten nu när den är på väg att återuppstå smile

56 Inlägg
11 juli 2012
#98
sverkera skrev:
Mycket fint! Du får ändra rubriken på tråden förresten nu när den är på väg att återuppstå smile

håller med föregående skrivare smile

kolla mina projekt också :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=241396
flockar instrumentpaneler och dörrsidor i bilar och sen lackerar jag också :) www.rblack.se

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
11 juli 2012
Trådstartare
#99
Big_JN skrev:
Ser ju fräsch ut med tanke på ålder och dessa bilars benägenhet till att rosta, för att inte tala om branden! yikes

Jovars, du har väl en poäng där wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
11 juli 2012
Trådstartare
#100
volvorille skrev:
karossen ser ju fin ut:)

Jo - frånsett det taskiga rostlagningarna så ser den oväntat fräsch ut efter blästringen tongue

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>


Sök