Tjohej på er alla VW-fans! Den gamle räven proudly presents:
Projekt VW Squareback/Cabriolet –68, Edition INu tänkte alltså ’gubben’ berätta lite mer om sina egna små bidrag till VW-hobbyn, så som den tedde sig innan tyskstukade Golfar och liknande tog över scenen på
Bug Run Året är 1983 och jag och min polare Stefan hade ett spännande projekt i Stefans föräldrars garage. Vi hade gjort upp en pakt om att hjälpa varandra med våra olika bilprojekt, vilket vi också gjorde fram till 1990 då jag skaffade ett gammalt hus som krävde all min lediga tid under flera år…
Av dessa fyra bilar skulle det bli en Total inköpssumma 3 200 kr. OBS, krocken är arrangerad!Front, dörrar och framvagn från 72:an i havreåkern, övrig kaross och inredning från 72:an på gården, bottenplatta och växellåda/pendelaxel från 68:an och en 1800-motor från 412:an. Låter det rörigt? Lugn, det blev värre än så, så småningom
! Fram till vintern 82/83 hade det varit omöjligt att besiktiga ombyggda bilar hos SBP, men nu kom det nya regler om amatörbyggda och ombyggda bilar. Marknaden dammsögs snabbt på vettiga rostfria VW-bubblor som byggdes om till Beach-Buggys.
Lägger upp ett par bättre bilder på objekten:
Jag och Stefan valde dock en annan väg, inspirerade av möjligheten att bygga och besiktiga en egen
Cabriolet!
Värmekanalerna ersatta med bastanta rör från gamla trafikskyltar ( - ”motortrafik förbjuden”, närmare bestämt - ) med gula stolpar och dessutom en kraftig fyrkantsprofil längs kanten på bottenplattan som svetsades fast i karossen.Att vi inte utgick från en Notchback (2d sedan), berodde helt enkelt på att vi inte hittade något lämpligt objekt och att vi båda tyckte att fastbacken hade en så ful bakända utan taket kvar. Dessutom hade vi ju flera ’varrar’ så det föll sig rätt naturligt. MEN vår kompisar var VÄLDIGT skeptiska ska ni veta…
Det högtidliga taklyftet!!!Stefans farsa tillhörde också de skeptiska, men när han såg att det började likna något så började han också ’hänga’ i garaget. Han arbetade som plåtslagare på en firma i Falkenberg, och hans erfarenhet hade vi mycket nytta av. Stefan läste 4-årig teknisk linje i Halmstad och lyckades göra hållfasthetsberäkningar (eller var det en klasskompis?) som vi utgick ifrån vid bygget, och som SBP svalde med hull och hår!
Underredet sprutades med epoxitjära och målades sedan i glada kulörta färger. Nu började kompisarna också ’hänga’ i garaget. ”Wow, det här kanske blir en cool bil i alla fall”. Vi var ju inte sena att utnyttja situationen. Våra polare fick stå och grovslipa karossen m.m. i utbyte mot utsikten att få åka med till sommaren…
Epoxitjäran måste förtunnas ordentligt för att kunna sprutas på, därför gällde det ju att ha ordentlig skyddsutrustning! (Det är undertecknad som fånar sig framför kameran.)Att lacka utan skyddsmask var inte roligt, men det var vad jag gjorde med detta underrede. Men så fort det var färdigt så stack jag och handlade en halvmask som jag tog på mig när jag lackade min egen Fastback 67:a samma vår.
Våren 1984: Första gången på hjul. Här syns lite av förstärkarna nederkanten.Bilens förstärkningar var 30x70x3 och gjorda av ihopsvetsade L-järn. Röret från vägmärket ligger innanför tröskellådorna och var 2" iso (60.5x 3,??). Bottenplattan och karossen svetsades samman med förstärkningarna för att stabilisera karossen maximalt.
Undertecknad mekar bromsar i Stefans primitiva smörjgrop (en vattenbrunn med golv ovanför vattenytan…)OCH: Dörrarna måste ju vara öppningsbara för att brudarna lätt ska kunna komma in bilen, förstår ni väl. Ingen enkel ’kiruna-cab’ här inte!!
Dörrarna på plats och den mycket primitiva sufflettställningen provmonterad. Vindrutan satt i under hela bygget. Backluckan uppsvetsad från div. skrotbitar men med gångjärn från en fastback och nederdel från Variant. Ljuddämparen på 1800:an var stor och biten bakom stötfångaren var rutten, så den skar vi helt enkelt bara bort för att allt skulle få plats!Det
regnar på VWästkusten. Det
blåser på VWästkusten. Dygnet runt. Året runt. Alltså måste vi ha ett tak på vår cabbe, det insåg vi båda i ett tidig skede av bygget. Men nu började det bli vår och saven steg både här och där om ni förstår vad jag menar
. Alltså blev det en ’raggarlösning’ med en demonterbar suffletställning klädd med vitt konstläder och en bakruta från bilen vi kapat. Vi sköt in rutor från en tidigare skrotad DKW F12 som sidorutor, medan vi behöll rutorna i dörrarna. Needless to say: Taket höll
inte tätt!!
Maskat och klart för lack!När våra polare gjort sitt med slipning och spackling skred jag till verket med färgsprutan. Denna gång lackade vi med tvåkomponents lack utomhus. Jag hade dock valt en ’snabb’ blandning så färgen hade nästen torkat innan den landade på bilen.
Grym apelsinlack med andra ord
…
Stefans lillasyrra Agneta ’hänger’ med mig när diverse kablar ska dras inför första provturen med ’cabben’!Handen på hjärtat, visst är tjejer lite gulliga; de dissar dig och fnyser när du ligger med din skitiga overall i garaget, men så fort bilen har fått LACK så börjar även de ’hänga’ i garaget!!
Är det fler än jag som gjort denna erfarenhet genom åren?
Stilstudie på två nyrenoverade VW’s sommaren 1984.Båda bilarna var höga som hus, men det var faktiskt inget vi reflekterade speciellt mycket över då. Cabben gick som ett skott med 85-hästaren, men behövde lite detaljarbete för att kunna fungera som den ’brudmagnet’ vi hade tänkt oss! Tilläggas kan att det dröjde inte länge innan både växellåda och koppling började protestera mot kraften i 1800:an…
Bilen skulle ju användas och det blev så att ’vi piffade upp den’ efter hand. Jmfr profilen med min fastback i bakgrunden.Vi kände oss som kungar på vägen 1984, och tjejerna bönade och bad om att få åka med oss
. De ’riktiga’ raggarna blev sura och det hände ibland att stämningen blev hotfull när vi snurrade på stan i vår VW, men det här var vår särklassigt bästa raggarbil: Sommaren 1984!!
Stefan torrkör vår uppcabbade typ 3:a sensommaren 1984, bilen är färdig!?Bilen var nu färdig i vår omgivnings ögon, men jag och Stefan hade större planer för vårt projekt och höstlöven hade knappt börjat falla till marken innan vi på nytt satte vinkelslipen i bilen. Så fortsättning följer …
EDIT 11/7 2012: Ändrat rubriken från "Volkswagen VW 1600 typ3 Variant Squareback Cabriolet *R.I.P.*" till "Volkswagen VW 1600 typ3 Variant Squareback Cabriolet *Edition IV*"