cheffer skrev:
Schmiedmann ska ha extraktorgrenrör till m20 som borde passa fint till din bil
Mek kunskaper antar jag att du har eftersom du vill fila upp effekten på en så gammal snurra så tar lite för givet här bara. Vassare kammar finns det gott om till m20 motorerna också, ta ingen för vass bara, du vill komma igenom besiktningen också och inte behöva ligga på 3000rpm för att öht kunna ta dig framåt. Ska du ändå av med toppen och plana så rekommenderar jag dig lite hårdare fjädrar, nya knaster och ventiltätningar när du ska dit med en vassare kam och ett chip med höjd varvstopp chip hittar du på
http://shop.fekzen.se/ Skicka ett mail till honom om du ska byta kam också och ge honom specs på kammen så kan han rekommendera ett lämpligt varvstopp och ett chip bättre anpassat för kammen. Borde inte bli mycket dyrare. Ventiltätningarna har inget med det ökade varvet att göra, bara det att det är en gammal motor nu så lika bra att byta
Titta över vipporna så de ser bra ut också, de brukar ha en tendens att sticka när man övervarvar för mycket men under korta stunder ska det vara lugnt.
Men plana lite, porta genom att matchporta till grenrör och insug samt ta bort allt gjutskägg och jämna ut kanalerna, dvs ingen riktig portning så utan bara fina till ytan så kan du öka flödet, ge dig inte in på någon grov portning, kan sluta med att det är sämre än innan. Inte helt hundra på m20 toppen med m50 ser rätt bra ut original, slipade dock en del på den och min blev bättre. Gratis dessutom då jag gjorde det själv. Eftersom du ska plana så är ett chip optimerad för 98 oktan bra, då klarar du dels högre komp som planingen innebär och en vassare tändkurva. Nya tändstift är ju en sjävklarthet också när man väl ska optimera lite och självklart ny och fräsh olja.
Gillar du att meka så ut med svänghjulet och lätta det också, eftersom det är m20 är det inte dubbelmassetyp så lämna in det på lättning och balansering så får du en betydligt rappare motor. Ingen direkt effektökning men skillnad känns ändå eftersom den svarar bättre på gasen. Beroende på hur långt den gått kanske du bör byta kamrem i samma veva, det skulle jag gjort iaf.
Med allt detta borde du klara dig runt 10k, max 15 beroende på vad du vänder dig till för firma för svänghjulet och ventilgrejerna. Då ska du ha märkbar skillnad i maskinen och istället för de ~160 hk du sitter på i dagsläget (170 när den var ny) så bör du hamna runt 190-200 om allt görs rätt och maskinen kommer kännas mycket piggare.
Såg att du sa att du hade svets, ett extraktorgrenrör kan man ju bygga men det är väldigt mycket räknande och det kommer ta lååång tid innan du fått till det som det ska kan jag garantera
Det är ju alltid en början, en ganska bra sådan också. Behöver inte kosta miljoners att sugtrimma.