4323
Sök

Saab 9-5 -98 slingrar sig på vägen

10 Inlägg
3 juli 2012
Trådstartare
Hej

Jag är ägare till en saab 9-5 årsmodell 98 2,0

Jag vet inte och kan inte komma på vad som är orsaken till att bilen ålar sig.

När jag kör på asfalterad väg märks inget om jag inte kör över typ brunnslock.
Då upplever jag det som att bakvagnen kränger till åt sidan.

Kör jag på en grusväg så är det bedrövligt, kränger med bakvagnen så man tror man ska köra
av vägen.

till allt så är den väldigt överstyrd lika på båda underlagen asfalt som grusväg.

på grusvägen så sladdar den som om bilen vore bakhjuls driven.

bilen är  nybesiktad och jag talat där om problemet och bad dom kolla extra noga på bakvagnen
dom kunde inte se något fel på bussningar.

kan det vara så att det är framvagnen som är boven?

jag tycker även att dämparna kännes bra men tycker kanske att den är lite hög bak.

Jag har testat olika däck dimensioner 16" 205 men kör nu på orginalen.

tycker då att det blev lite bättre

men är nu väldigt fundersam på vad som kan tänkas vara fel.

Jag önskar snabba svar/ ideer.

då jag ska åka på semester med den.

* Voff voff *
10 695 Inlägg
3 juli 2012
Dåliga dämpare brukar kunna ge den känslan du beskriver.

Men är det inte nå´n bussning i bakvagnen som brukar bli dålig på 9-5:or? Har för mig en f.d. kollega var tvungen att byta på sin 9-5:a...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

331 Inlägg
3 juli 2012
Kolla stötdämarna sen kollar du alla bussningar, de stora främre kan man se blitt dåliga när de släpper från metallen och från sin "plats" om man säger så.. man ser ett mellanrum iaf.

På de mindre bussniarna skall de gå tillbaka och inte fastna i något läge utan flexa fint om vi säger så. Alltså inte kärva eller glappa smile

1 319 Inlägg
3 juli 2012
Ditt problem sitter nog i dom så kallade "Bananstagen" dvs övre länkarm, i den sitter det en "ledad" och en stel bussning, när dom blir slut så blir bilen som en skitnödig huggorm wink

testa genom att ta tag i hjulet kl 12 och dra in och ut, då ser/känner du. bilen behöver inte vara upphissad
Senast redigerat av Volvofarfar (3 juli 2012)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

10 Inlägg
4 juli 2012
Trådstartare
Volvofarfar skrev:
Ditt problem sitter nog i dom så kallade "Bananstagen" dvs övre länkarm, i den sitter det en "ledad" och en stel bussning, när dom blir slut så blir bilen som en skitnödig huggorm wink

testa genom att ta tag i hjulet kl 12 och dra in och ut, då ser/känner du. bilen behöver inte vara upphissad

För står jag dig rätt att du tänker på framvagnen?

1 319 Inlägg
4 juli 2012
Agatonsax skrev:
Volvofarfar skrev:

För står jag dig rätt att du tänker på framvagnen?

NIX bakvagnen

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
4 juli 2012
Det är den såkallade à-bussningen som är dålig. Bilen blir riktigt orolig i baken. Byt dessa mot polyuretanbussningar då dessa håller mycke bättre och kan monteras utan pressverktyg.

Finns på speedparts.se eller på Saab, dock dyrare och längre leveranstid på Saab.

2slow

54 Inlägg
11 juli 2012
hahahaha skitnödig huggorm

5 089 Inlägg
11 juli 2012
byt a-bussningen och dämpare och gör en hjulinställning på fräsha däck är problemet löst sen smile Standard fel på 9-5 wink

\Lindgren

10 Inlägg
12 juli 2012
Trådstartare
FLindgren skrev:
byt a-bussningen och dämpare och gör en hjulinställning på fräsha däck är problemet löst sen smile Standard fel på 9-5 wink

Dämparna bytt ska kolla upp med bussningarna men är lite osäker på vilka som kallas a bussning
Däcken är oki efter bussnings byte blir det hjul inställning

Hemmainstruktör
641 Inlägg
12 juli 2012
Agatonsax skrev:
FLindgren skrev:

Dämparna bytt ska kolla upp med bussningarna men är lite osäker på vilka som kallas a bussning
Däcken är oki efter bussnings byte blir det hjul inställning

Främre länkarmsbussning, bak, tror jag e rätta termen. Ett standard fel på 9-5, runt 5-10k mil brukar standard hålla, släpper i vulkningnen mot aluminiumet. Även dom yttre bussningarna kan bli dåliga, men bananstag sitter bara på 9-3SS, känn på bussningarna som beskrivningen för bananstagen var.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

Sök