3483
Sök

Nissan s14 går på 3 cyl

67 Inlägg
4 juli 2012
Trådstartare
Har slut på ideer snart!
Den startar men går bara på 3 cyl , har gnista på alla 4 spolar, spridarna öppnar o stänger, har bytt spole o kollat men den går inte på 4 cyl! Har kollat komp o det är inge fel på den. ställt ner soppa tryck till 2,5bar.kollat efter kabelbrott hittar inte nått där heller, bytt tändförstärkaren.

någon som har en ide?

Du vet han som smyger runt hörnet ;)
Och ni som röstar 1 or kan gärna skriva en komentar varför så man vet vad man kan ändra på ?!?!?!

583 Inlägg
4 juli 2012
Kan garrantera dig att ifall du har det som du säger så kommer den gå på alla cylindrar.

Har du testat tändningen ända vägen ut till tändstiftet så du ser att gnistan kommer?

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

67 Inlägg
4 juli 2012
Trådstartare
Har kollat o jag ser gnistan på alla 4 testa med en gnistprovare! Kan det vara att tändningen står helt åt helvetet

Och ni som röstar 1 or kan gärna skriva en komentar varför så man vet vad man kan ändra på ?!?!?!

583 Inlägg
4 juli 2012
Ifall tändningen är åt skogen skall den gå dåligt men jämndåligt dock ändå tända eller ej tända på samtliga cylindrar. Det du säger dock är att endast en cylinder som inte tänder som den skall.

Gnistprovare ifall de är en sådan jag tror så mäter den så att det kommer fram en gnista till tändstiftet.
Den mäter dock inte ifall det blir en ljusbåge mellan anod och katod.
Ifall anoden och katoden har kontakt dvs att det inte blir en gnista utan strömmen leds ändast över.

Dock kommer gnistprovaren att säga att allt fungrerar då det kommer ström via tändkabeln.

Därför frågar jag, har du haft av alla tändstiften (skruvat loss dem ifrån toppen), jordat dessa och tittat på dem ifall du ser en ljusbåge samt mätt upp gapet?. Endel tändstift spricker i porslinet och då hoppar ljusbågen inte innuti cylindern utan innuti tändstiftet. Titta efter sprickor i porslinet (kan vara intern spricka med).

Använd en handske då du håller i tändstiftet för att undvika att få en kyss och jorda basen mot en jordpunkt i motorrummet.

Mvh
Anders
Senast redigerat av ajonasson (4 juli 2012)

Even with cruise control.. you still have to steer.

67 Inlägg
4 juli 2012
Trådstartare
Hadde gnista på alla 4 , la dom mot innsuget o såg gnistan . Innan jag kolla med gnistprovarn ,

Najs
4 juli 2012
Vad kör du me för stift? Ja hadde problem me min s14 när ja körde ngk kalla stifft. Byt t platina stifft lite dyrare men bra mkt bättre

Sök