2483
Sök

BMW M50 motor pendlar mellan 2000rpm och 2600rpm hela tiden

1 107 Inlägg
8 juli 2012
Trådstartare
#1
Bilen började idag vid 20:00 tiden att leva sitt egna liv. Efter att fungerat klockrent flera dagar helt plötsligt börjar pendla mellan 2000-2600 varv hela tiden. I takt går det också.

Vid acceleration går den kanon men ligger man med jämn gas känner man att det hackar till hela tiden och så fort jag frikopplar börjar den pendla mellan 2000 och 2600 varv igen. Upp och ner upp och ner upp och ner. Sjukt jobbigt när den håller på.

Någon som vet vad det kan vara? Bilen servades förra veckan och då bytter stiften, olja+filter, luftfilter och soppafilter.

LMMn har jag testat att koppla ur och då går bilen ner till ca 300-400rpm men håller fortfarande på att gå upp och ner i varv hela tiden.

Någon givare som kan vara kass? Motorn är en M50B20 och sitter i en BMW 520i från 1995.


BMW Fanatiker
191 Inlägg
8 juli 2012
#2
Kopplar du ur LMM så ska den gå kasst smile

Kolla om gummidelarna efter LMM är sprukna, spraya tex. startgas runt om, varvar den upp då så drar den tjuvluft.


1 107 Inlägg
8 juli 2012
Trådstartare
#3
Flaffy211 skrev:
Kopplar du ur LMM så ska den gå kasst smile

Kolla om gummidelarna efter LMM är sprukna, spraya tex. startgas runt om, varvar den upp då så drar den tjuvluft.

Grejen är den att gummit var kasst innan och då gick den bra förutom att den "skenade" i varv när man kasade lite lätt. Men det är fixat och har kört några dagar efter utan problem.


1 101 Inlägg
8 juli 2012
#4
Är det hela motorn som "svajar" eller är det bara RPMen?

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet

1 107 Inlägg
8 juli 2012
Trådstartare
#5
Woojen skrev:
Är det hela motorn som "svajar" eller är det bara RPMen?

Motorn går fint, alltså inga misständningar eller liknande. Det är alltså bara RPMen som går upp till 2000 varv och sen pendlar mellan 2000 och 2600 varv hela tiden i samma takt. Den börjar så direkt när man startar den.

Vet att den gjorde så en gång förra veckan precis efter att jag gjort service och bytt koppling på den. Dock så slutade den direkt efter jag gasade lite lätt. Men nu hjälper det inte alls.

Springer ner till bilen nu och filmar hur den går och så skall jag se om jag kan ladda upp ett klipp på youtube via mobilen.


7 274 Inlägg
8 juli 2012
#6
Gå över med startgas lite överallt och se ifall den drar tjuvluft.


1 101 Inlägg
8 juli 2012
#7
Sitter inte RPM givaren å triggern på svänghjulet på dessa? fick för mig att du sa att du bytte de? kanske hände något när du var där å pilla?

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet

1 107 Inlägg
8 juli 2012
Trådstartare
#8
Woojen skrev:
Sitter inte RPM givaren å triggern på svänghjulet på dessa? fick för mig att du sa att du bytte de? kanske hände något när du var där å pilla?

Bytte aldrig svänghjul. Det jag fick hade ännu mer glapp.
triggerhjulet sitter väl på framsidan motorn om jag inte minns helt fel wink


1 107 Inlägg
8 juli 2012
Trådstartare
#9
Brains skrev:
Gå över med startgas lite överallt och se ifall den drar tjuvluft.

Skall testa det sen


1 365 Inlägg
8 juli 2012
#10
Det kan vara LMM, lambdasond, vevaxelgivare, kamaxelgivare, tjuvluft. Några problemområden kan man säga.

Mest troligt vevaxelgivare, kamaxelgivare eller LMM

Det absolut smartaste du kan göra efter att ha följt ett antal bmw trådar samt att jag äger en själv är

1. koppla in dator och utläs felkoder. Det är värt 300 kr
2. köp ALDRIG givare från något annat ställe än BMW Orginal

Varför, Jo det finns flera trådar där folk köpt en givare från schmiedmann eller skroten, 63 sidor senare hittades felet som var just den givaren. jag har själv gått på samma nit på en lmm som inte var från BMW. som tur är hade jag ovanstående i bakhuvudet och förstod att den var defekt


1 107 Inlägg
8 juli 2012
Trådstartare
#11
http://www.garaget.org/video/124766

Där har ni en film på hur efterblivet den går tongue


1 365 Inlägg
8 juli 2012
#12
Fast det där såg riktigt sjukt ut, jag skulle kolla mapsensorn till att börja med (efter att jag sett filmen)


anafylaxi skrev:
http://www.garaget.org/video/124766

Där har ni en film på hur efterblivet den går tongue


1 107 Inlägg
8 juli 2012
Trådstartare
#13
Richtenb skrev:
Det kan vara LMM, lambdasond, vevaxelgivare, kamaxelgivare, tjuvluft. Några problemområden kan man säga.

Mest troligt vevaxelgivare, kamaxelgivare eller LMM

Det absolut smartaste du kan göra efter att ha följt ett antal bmw trådar samt att jag äger en själv är

1. koppla in dator och utläs felkoder. Det är värt 300 kr
2. köp ALDRIG givare från något annat ställe än BMW Orginal

Varför, Jo det finns flera trådar där folk köpt en givare från schmiedmann eller skroten, 63 sidor senare hittades felet som var just den givaren. jag har själv gått på samma nit på en lmm som inte var från BMW. som tur är hade jag ovanstående i bakhuvudet och förstod att den var defekt

Okej, tack för infon.
Jag "känner" en kille som har en BMW-verkstad så jag får läsa av felkoder kostnadsfritt hos honom. Hade dock velat gör det idag men får väl vänta tills imorgon när dom har öppet wink

Suger ju ganska hårt att den börjar flippa just nu då jag har besiktningstid på tisdag. Hoppas jag hinner lösa problemet innan för det är minst 2 veckor till om jag måste boka om tiden...


1 107 Inlägg
8 juli 2012
Trådstartare
#14
Vart sitter mapsensorn på en m50? wink

Richtenb skrev:
Fast det där såg riktigt sjukt ut, jag skulle kolla mapsensorn till att börja med (efter att jag sett filmen)


anafylaxi skrev:
http://www.garaget.org/video/124766

Där har ni en film på hur efterblivet den går tongue



1 365 Inlägg
8 juli 2012
#15
Hmm på E39 ser det ut som att MAP sensorn sitter i Maf:en och inte separat.

isåfall är det luftmassemätaren som jag hade börjat med.

Värt att tänka på är att både E39 och E36 har skitkassa nödprogram, så felsökningen med att koppla ur luftmassemätaren funkar sällan bra. När jag hade lmm problem på min e36a så gick den sämre på nödprogrammet än med trasig Lmm. 





anafylaxi skrev:
Vart sitter mapsensorn på en m50? wink

Richtenb skrev:
Fast det där såg riktigt sjukt ut, jag skulle kolla mapsensorn till att börja med (efter att jag sett filmen)


anafylaxi skrev:
http://www.garaget.org/video/124766

Där har ni en film på hur efterblivet den går tongue




1 107 Inlägg
8 juli 2012
Trådstartare
#16
Har en LMM liggandes i garaget som jag vet fungerar. Kan testa med den och se om det blir bättre wink

Richtenb skrev:
Hmm på E39 ser det ut som att MAP sensorn sitter i Maf:en och inte separat.

isåfall är det luftmassemätaren som jag hade börjat med.

Värt att tänka på är att både E39 och E36 har skitkassa nödprogram, så felsökningen med att koppla ur luftmassemätaren funkar sällan bra. När jag hade lmm problem på min e36a så gick den sämre på nödprogrammet än med trasig Lmm. 





anafylaxi skrev:
Vart sitter mapsensorn på en m50? wink

Richtenb skrev:
Fast det där såg riktigt sjukt ut, jag skulle kolla mapsensorn till att börja med (efter att jag sett filmen)







1 107 Inlägg
8 juli 2012
Trådstartare
#17
Nu funkar den igen. Tog loss tomgångsmotorn och gjorde rent den. Körde även kontaktspray på alla kontakterna ifall att wink



Sök