3478
Sök

Mercedes-Benz W211 -2007-2008. Hur är de?

1 062 Inlägg
8 juli 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Finns det några här inne som äger en Mercedes-Benz W211 av senare årsmodell?
Undrar hur det är att äga.

Upp till -06 ska det ju krångliga elbromsar och allmänt halvmycket elfel och eventuellt rost också.
Vad jag har hört så ska de senaste två årsmodellerna vara väldigt mycket bättre bilar.

Några ägare här kanske?   Kan man ens byta ett bilbatteri i en nyare MB utan att behöva tillkalla verkstad?  smile


M.V.H.


1 062 Inlägg
12 oktober 2012
Trådstartare
#2
Finns det inga här inne på Garaget som kör MB E-klass W211 karossen?

Lite input tack  smile


M.V.H.


679 Inlägg
12 oktober 2012
#3
Finns hur många w211 som helst, bara söka upp en här på gorg. Angående rost så har jag aldrig sett en w211 med det.


1 062 Inlägg
12 oktober 2012
Trådstartare
#4
Det verkar inte vara så många som vill dela med sig av egna erfarenheter iaf  smile
Kanske var rosten mest på W210... men det finns ju en del andra typfel för den nya karossen.

M.V.H.


2 400 Inlägg
12 oktober 2012
#5
AndreasPlars skrev:
Det verkar inte vara så många som vill dela med sig av egna erfarenheter iaf  smile
Kanske var rosten mest på W210... men det finns ju en del andra typfel för den nya karossen.

M.V.H.

Så länge du inte hör någon som klagar så är det en kanonbil! smile  Ang rosten så den inget problem längre


Of World
3 369 Inlägg
12 oktober 2012
#6
211 rostar som bara fan.. vet många som bytt bort dessa just pga rosten upp till -07.

men visst hittar du en väl omhändertagen 211 som rostskyddats ordentligt så är det säkert en bra bil!

men av folk som ägt och äger dessa så rekommenderas dessa ej just pga elfel och som jag förstått så har dom motordriven handbroms alltså med el, för att byta bromsar bak så behöver du en dator.

motor, ptjaa dom är väl bra! av att rekommendera så är 320cdi helt ok! även 270cdi verkar ha gott omdöme.

Detta kommer från folk jag känner som ägt/äger dessa inget jag själv upplevt då jag inte äger nån 211!

Mvh

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

1 062 Inlägg
12 oktober 2012
Trådstartare
#7
Kul med lite svar!!!

Ok, lite delade åsikter. Som väntat  wink

Men detta med bromsarna, ska inte det vara åtgärdat på årsmodell 2007-2008? Läste att de tog bort de idiotiskt specifierade bromsarna då?

Hur är tex 220cdi 2007-2008? Rosten vet jag om och ska man ha den som bekväm bruksbil så kanske det kan kvitta?
Men hur är bilarna i övrigt?

Några generella mekaniska fel?

M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (12 oktober 2012)


679 Inlägg
12 oktober 2012
#8
opel_vectra_gts skrev:
211 rostar som bara fan.. vet många som bytt bort dessa just pga rosten upp till -07.

men visst hittar du en väl omhändertagen 211 som rostskyddats ordentligt så är det säkert en bra bil!

men av folk som ägt och äger dessa så rekommenderas dessa ej just pga elfel och som jag förstått så har dom motordriven handbroms alltså med el, för att byta bromsar bak så behöver du en dator.

motor, ptjaa dom är väl bra! av att rekommendera så är 320cdi helt ok! även 270cdi verkar ha gott omdöme.

Detta kommer från folk jag känner som ägt/äger dessa inget jag själv upplevt då jag inte äger nån 211!

Mvh

Vore intressant att veta vart dessa rosthögar finns? Har minsann aldrig sett en rostig w211 i sthlm, modellen du har däremot, w210, är ett känt exempel för att rosta bra.


679 Inlägg
12 oktober 2012
#9
AndreasPlars skrev:
Kul med lite svar!!!

Ok, lite delade åsikter. Som väntat  wink

Men detta med bromsarna, ska inte det vara åtgärdat på årsmodell 2007-2008? Läste att de tog bort de idiotiskt specifierade bromsarna då?

Hur är tex 220cdi 2007-2008? Rosten vet jag om och ska man ha den som bekväm bruksbil så kanske det kan kvitta?
Men hur är bilarna i övrigt?

Några generella mekaniska fel?

M.V.H.

Dieslarna är underbara, skönare bilar får man verkligen leta efter smile satsa på en så pass ny som möjligt.


Of World
3 369 Inlägg
12 oktober 2012
#10
AndreasPlars skrev:
Kul med lite svar!!!

Ok, lite delade åsikter. Som väntat  wink

Men detta med bromsarna, ska inte det vara åtgärdat på årsmodell 2007-2008? Läste att de tog bort de idiotiskt specifierade bromsarna då?

Hur är tex 220cdi 2007-2008? Rosten vet jag om och ska man ha den som bekväm bruksbil så kanske det kan kvitta?
Men hur är bilarna i övrigt?

Några generella mekaniska fel?

M.V.H.

vet inte hur det är med bromsarna, men har kört en 2012s låne mb E-class och den hade elektronisk handbroms, dom kanske tog tillbaka den.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Of World
3 369 Inlägg
12 oktober 2012
#11
Constantine skrev:
opel_vectra_gts skrev:
211 rostar som bara fan.. vet många som bytt bort dessa just pga rosten upp till -07.

men visst hittar du en väl omhändertagen 211 som rostskyddats ordentligt så är det säkert en bra bil!

men av folk som ägt och äger dessa så rekommenderas dessa ej just pga elfel och som jag förstått så har dom motordriven handbroms alltså med el, för att byta bromsar bak så behöver du en dator.

motor, ptjaa dom är väl bra! av att rekommendera så är 320cdi helt ok! även 270cdi verkar ha gott omdöme.

Detta kommer från folk jag känner som ägt/äger dessa inget jag själv upplevt då jag inte äger nån 211!

Mvh

Vore intressant att veta vart dessa rosthögar finns? Har minsann aldrig sett en rostig w211 i sthlm, modellen du har däremot, w210, är ett känt exempel för att rosta bra.

Här i värmland finns det en del! visserligen är det inte spec mycket ytterrost det pratas om här men under till på bärande delar.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

5 119 Inlägg
12 oktober 2012
#12
vet inte mycket om det men kan dela med mig om de jag vet, bla så händer det att luftbälgarna bak hår sönder. händer nog på alla bilar med luftfjädring. sen händer det att kylarna spricker mellan oljekylaren till automatlådan och vattenkylaren vilket gör att växellådsoljan blir vattenblandad.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

100 Inlägg
12 oktober 2012
#13
W211 med SBC bromsar 02-06 behöver man diagnos datorn för att koppla ur systemet
vid byte av broms belägg, detta system försvann 07 i samband med facelift vilket är mycket bra, vilket krångel
SBC bromsar är vill jag lova smile

I övrigt kan luftbälgar börja läcka bak på kombi bilar, sedan har vanliga fjädrar om bilen
inte är extra utrustad med airmatic. men är ju slitage grejjer i min mening, inget håller för evigt.

Är annars 07 och nyare du ska välja, mycket trevliga bilar att köra, spelar ingen större roll vilken modell du
väljer av diesel, ingen är sämre än någon annan så prov kör en bil och känn om t.ex en E220 är tillräckligt effekt mässigt wink

Volvo 164E -73
Mercedes 240 D -83
Mercedes E250 D -93 Brukis
Å massa andra bilar.

1 062 Inlägg
13 oktober 2012
Trådstartare
#14
Volvo_164 skrev:
W211 med SBC bromsar 02-06 behöver man diagnos datorn för att koppla ur systemet
vid byte av broms belägg, detta system försvann 07 i samband med facelift vilket är mycket bra, vilket krångel
SBC bromsar är vill jag lova smile

I övrigt kan luftbälgar börja läcka bak på kombi bilar, sedan har vanliga fjädrar om bilen
inte är extra utrustad med airmatic. men är ju slitage grejjer i min mening, inget håller för evigt.

Är annars 07 och nyare du ska välja, mycket trevliga bilar att köra, spelar ingen större roll vilken modell du
väljer av diesel, ingen är sämre än någon annan så prov kör en bil och känn om t.ex en E220 är tillräckligt effekt mässigt wink

Bra info!

Så en W211 sedan 2007-08 med manuell låda kanske inte är så tokig ändå? wink
Kan du (eller någon annan för den delen) komma på något som kan vara en svag punkt på den bilen?

Karossen som kom efter W211 kommer inte på tal för fem öre. Precis allt är fulare.
I mina ögon är W211 i rätt utförande en av de finaste lite större sedaner som någonsin har tillverkats.
Efterföljaren med sina veck, linjer och designpåhitt är i mina ögon helt hopplöst överdesignad.

M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (13 oktober 2012)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 oktober 2012
#15
Som någon påpekade är rost likväl en svaghet på W211 även om den är långt ifrån föregångarens nivå, men en värre svaghet är automatlådan på dieselmotorerna. Om jag kommer ihåg rätt är det lådans oljekylare som börjar läcka och blandar olja samt vatten vilket förstås tar död på låda. Minns jag nu fel del så blir symptomen likväl desamma, så se upp!

Men jag hade ändå valt en bil med automatlåda faktiskt, det är inte riktigt rätt att växla själv i en Mercedes och deras lådor är inte heller det roligaste man att använda utan lite sladdriga.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 062 Inlägg
13 oktober 2012
Trådstartare
#16
Vad som är rätt växellåda till en bil avgör ju föraren av bilen.
Jag har kört en W210 med manuell låda och tyckte att den var bra, inget jag tyckte var minsta dåligt med den.
Så en manuell blir det tveklöst! Inte bara för att den i praktiken går snålare i stan utan för att det nästan alltid innebär mindre problem på en begagnad bil.
Som det är nu så kör jag över 3000 mil per år privat, bilskrället ska bara funka! smile

Hur är motorena då? Bara går & går eller? Andra generella elfel med bilen?


M.V.H.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 oktober 2012
#17
AndreasPlars skrev:
Vad som är rätt växellåda till en bil avgör ju föraren av bilen.
Jag har kört en W210 med manuell låda och tyckte att den var bra, inget jag tyckte var minsta dåligt med den.
Så en manuell blir det tveklöst! Inte bara för att den i praktiken går snålare i stan utan för att det nästan alltid innebär mindre problem på en begagnad bil.
Som det är nu så kör jag över 3000 mil per år privat, bilskrället ska bara funka! smile

Hur är motorena då? Bara går & går eller? Andra generella elfel med bilen?


M.V.H.

Jag håller med dig helt per princip, att växla själv har sina fördelar, men ville samtidigt bara ha det sagt. E-klass W211, 5-serie E6x och A6 C6 har på något vis blivit mer fokuserade på komfort där "allting" sköter sig självt och där automatlådorna blivit så bra att de inte stör vid t.ex aktiv körning. Jag tänkte bara rekommendera dig att fundera över och pröva dem med automat, att växla själv i en bil som för övrigt sköter sig själv upplever jag kan kännas lite... knepigt? smile

Om du inte läst om Mercedes M272-motor som sitter i bland annat E280 och E350 så har den haft problem med dåligt härdade komponenter som slits ut oroväckande fort och orsakar motorproblem eller till och med haveri. Sedan verkar E63 ännu mer inaktuell om du funderat på manuell låda och 220CDI, men samma problem finns till en viss del på 6.2L V8 som kuriosa.

I övrigt är Mercedes motorer rejäla och bra!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 062 Inlägg
14 oktober 2012
Trådstartare
#18
Automat kommer inte på frågan, har kört automat W211 och skulle alla dar i veckan föredra lådan i den W210 jag körde. För problemfrihet, enkelhet och för lite lägre förbrukning i praktiken. Växlingstider är rätt ointressant på en bruksbil som ska fungera till & från jobbet m.m. i hur och skur. Utrustningen skiter jag fullständigt i så länge AC:n kyler smile

Den bil som mest är intressant just nu är 220CDI eller kanske ett snäpp större dieselmotor. 
Hur är den motorn? Är det problem med halvbra härdade komponenter i den med?
Vad är det egentligen som är taskig härdning på då? Kamdrev? Kammaxlar? Vevaxel? Hör man något eller rasar det bara en vacker dag?


M.V.H.


100 Inlägg
14 oktober 2012
#19
Diesel motorerna har inget med problemet med kamaxel dreven som dom tidiga bensin V6orna har...

Spelar ingen roll om du köper en E220, 270 eller 320, är lika drift säkra, frågan är hur billigt det ska gå kontra
motor effekten du vill ha?

Annars köp en väl servad bil med full service bok som är full stämplad hos auktoriserad MB verkstad så har du även
goodwill, mobilitet mm kvar smile

Volvo 164E -73
Mercedes 240 D -83
Mercedes E250 D -93 Brukis
Å massa andra bilar.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 oktober 2012
#20
AndreasPlars skrev:
Automat kommer inte på frågan, har kört automat W211 och skulle alla dar i veckan föredra lådan i den W210 jag körde. För problemfrihet, enkelhet och för lite lägre förbrukning i praktiken. Växlingstider är rätt ointressant på en bruksbil som ska fungera till & från jobbet m.m. i hur och skur. Utrustningen skiter jag fullständigt i så länge AC:n kyler smile

Den bil som mest är intressant just nu är 220CDI eller kanske ett snäpp större dieselmotor. 
Hur är den motorn? Är det problem med halvbra härdade komponenter i den med?
Vad är det egentligen som är taskig härdning på då? Kamdrev? Kammaxlar? Vevaxel? Hör man något eller rasar det bara en vacker dag?


M.V.H.

Förlåt jag var lite otydlig, det är alltså bensinsexan och till viss del även de större V8 som har haft problem och inga mindre dieselmotorer. Så här kan det se ut under huven på en Mercedes som i vissa fall rullat så lite som 5000mil:
http://www.peachparts.com/shopforum/attachments/ml-gl-g-wagen-r-class-unimog-sprinter/77771d1267363976-ml350-3-5l-balance-shaft-failure-balance1.jpg
Som en jämförelse ser ett nytt drev ut så här:
http://www.peachparts.com/shopforum/attachments/ml-gl-g-wagen-r-class-unimog-sprinter/77774d1267364064-ml350-3-5l-balance-shaft-failure-balance4.jpg

Vad jag förstått beror det på hur långt skadan är gången och hur snabbt den uppstår, en del bilar har fungerat väl, andra har kamkedjan rappat samt ställt sig fel på (Går inte korrekt, genererar felkoder) och de som haft otur har råkat ut för ett motorhaveri liknande om en kamrem eller kedja går av.

Utbytesdelarna verkar dock fungera som de ska vad man vet idag!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök