3966
Sök

VW Caddy diesel 1.9 -99, Byta packbox kamaxel

17 Inlägg
8 juli 2012
Trådstartare
#1
Skall byta packboxen som sitter på kamaxeln innanför drevet.
Har låst fast pumpen (satt en borr i hålet)
Kamaxeln ligger med "skåran" längst toppen, skall man lägga en tjockare plåt eller dyligt här för att låsa fast?
Skall försöka byta packboxen utan att behöva ställa in remmen igen.
Finns det nån kil på drevet som gör att det bara passar på ett vis?
Sen hur får man bort det? Drog med en lite klenare avdragare men fick inte bort det, köpte en lite större men den passade inte. Några tips?
Lejde bort bytet av remmen för ett tag sedan men han bytte tyvärr inte alla packboxarna.

17 Inlägg
11 juli 2012
Trådstartare
#2
Får inte bort drevet! Skall det dras rätt ut? Har en bättre avdragare nu men vill inte lossna. Några tips? Det är väll kamaxeln man set och sätter avdragaren emot i mitten av drevet?

17 Inlägg
15 juli 2012
Trådstartare
#3
Fick till slut loss drevet. Tyckte det gick bra,
Men inte när jag hade skruvat ihop allt så knackade motorn. Antar nått måste ha rört sig ändå.
Så plockade bort kemdrevsbulten och ventilkåpan. Och efter vad jag kunde se så stod det som det gjorde från början.
Så skruvade ihop och spände inte remmen lika hårt, och det lät bra! Så tog en provtur och det började knacka ordentligt. Och verkade läka olja med.
Vet inte vad jag skall göra...

17 Inlägg
6 augusti 2012
Trådstartare
#4
Fick göra en inställning av remmen och bilen går nu bra, men tyvärr samma olje läckage som tidigare.
Ser att kammen har en liten slitning där packboxen sitter. Provade att flytta ut boxen lite, fortfarande läckage men kanske lite mindre.
Någon som har nått annat tips än att bara köpa en ny packbox. Ta ut fjädern i den nya boxen och spänna den lite? Inte trycka in den hela vägen?
Annars är det ju ur och putsa till kamaxeln eller byta som gäller och slipper gärna det...

Behöver nått bra tips! smile

4 Inlägg
7 augusti 2012
#5
det är jätte svårt att få det att täta bra men spänna fjädern eller flytta tätningsläget är nog det bästa. finns ju även beläggnings metoder typ termisk sprutning med det blir säkert lika dyrt som en ny axel

satt det någon kil på håller på för fullt med min skoda octavia 02 1,6l har slipat ventiler och bytt tätningar.
har hela axeln löst men har inte vågat släppa drevet om det inte skulle sitta en kil där. vet inte hu man ska få drevet rätt annars efter som märkning för kammen sitter där så det är ju noga. helt omöjligt att hitta info om det är en kil eller inte
mvh sunkan

jo kom på det finns ju tätningar med dubbel läpp g-tätning mm men det är till växellådor inom industrin med det borde finnas till bilar också
Senast redigerat av sunkan_85 (7 augusti 2012)

17 Inlägg
8 augusti 2012
Trådstartare
#6
Vill ju helst slippa lyfta bort kammen, känner inte att det är nått jag klarar av, men kanske går att putsa lite fint med något fint våtslippapper, sedan spänna fjädern och flytta ut p-boxen något.

Satt ingen kil på min gamla caddy och drevet satt som tusan, stod man skulle knacke med ett don genom ett hål i kåpan bakom aldeles i överkant på drevet men det gick absolut inte. Fick knacka tillsammans med en pefekt passande avdragare som jag ändå fick hålla ihop med ett spännband för att den inte skulle glida ur.

Jag gjorde markeringar på axeln, låste pumpen, drog fast remmen runt dreven men det hjälpte inte fick ställa om allt, fömodligen var det veven som rärde sig.

Det är väl inte kamdrevet som behöver stå i nått visst läge utan, veven (fanns en pyttelitet märke där mellan två stora skåror) öppnade ett litet lock så såg man det.
Sen pumpen går att låsa i rätt läge med en borr.
Sen kommer jag inte riktigt ihåg i vilken ordning allt skulle drar åt och släppas på.

Fick hjälp med detta men blir till att ge det ett nytt försök själv och hoppas man kommer ihåg.

4 Inlägg
8 augusti 2012
#7
drawen skrev:
Vill ju helst slippa lyfta bort kammen, känner inte att det är nått jag klarar av, men kanske går att putsa lite fint med något fint våtslippapper, sedan spänna fjädern och flytta ut p-boxen något.

Satt ingen kil på min gamla caddy och drevet satt som tusan, stod man skulle knacke med ett don genom ett hål i kåpan bakom aldeles i överkant på drevet men det gick absolut inte. Fick knacka tillsammans med en pefekt passande avdragare som jag ändå fick hålla ihop med ett spännband för att den inte skulle glida ur.

Jag gjorde markeringar på axeln, låste pumpen, drog fast remmen runt dreven men det hjälpte inte fick ställa om allt, fömodligen var det veven som rärde sig.

Det är väl inte kamdrevet som behöver stå i nått visst läge utan, veven (fanns en pyttelitet märke där mellan två stora skåror) öppnade ett litet lock så såg man det.
Sen pumpen går att låsa i rätt läge med en borr.
Sen kommer jag inte riktigt ihåg i vilken ordning allt skulle drar åt och släppas på.

Fick hjälp med detta men blir till att ge det ett nytt försök själv och hoppas man kommer ihåg.

jo vist är det kamen som ska stå rätt men om drevet flyttar på sig stämmer ju inte märkningen på drevet mot kåpan när du ställer drevet i nolläge måste ju kammen stå där också annars kommer den som byter kamrem nästa gång aldrig få det att fungera.

var inte speciellt svårt att plocka ur kammen bara att lyfta på överfallet och tabort spännrullen och lite krafs.


Sök