4014
Sök

"bästa saabmotorn"

Det var bättre förr
74 Inlägg
9 juli 2012
Trådstartare
#1
projektarbetet närmar sig och jag spånar efter en saabmotor som passar på omegalådan.

frågan är nu vilken motor som är bäst ur effekt/hållbarhetssynpunkt.
200++ är väl målet skulle jag tro.

vad jag förstår är 9000 2.0ltt vad man ska satsa på? det babblas om att den saknar magnetventil eller om det bara är den äldre som ändå inte passar på omegalådan?

behöver svar. annars får jag börja titta efter traktor motorer istället och det vill vi ju inte tongue

Opel
Vem kan inte laga lite rost för mycket kärlek?

7 277 Inlägg
9 juli 2012
#2
2.3L motorn från årsmodell 94-98 är väl den bästa.
2.0L är väl bra den med men lite mindre, här är det väl mellan 94 och 99 tror jag.


Det var bättre förr
74 Inlägg
9 juli 2012
Trådstartare
#3
lite mindre? den kan väl hålla bättre för det?
Senast redigerat av opelkadettc (9 juli 2012)

Opel
Vem kan inte laga lite rost för mycket kärlek?

342 Inlägg
9 juli 2012
#4
Den bästa Saabmotorn ut trimsynpunkt är den som nämnts i tråden, 2,0:an 94-99, s.k. T5:an.

2,3:an är inte dum heller, MEN 2,0:an håller för lite mer effekt.

Dock kan kanske 2,3:an vara lite trevligare om man inte siktar på dom där jätteeffekterna, då den ger lite mer vrid.

Oöppnad sägs T5:an kunna palla strax över 400hk. Vet dock att flera kört uppemot 500-550 på originalkolvar/stakar.

7 277 Inlägg
9 juli 2012
#5
opelkadettc skrev:
lite mindre? den kan väl hålla bättre för det?

Ja men det är alltid skönt med lite mer volym på motorn så man slipper varva skiten ur den wink


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
9 juli 2012
#6
2,0ltt 94-99 saknar magnet-ventil...såvida dem inte har värmeplattor i insuget!

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Det var bättre förr
74 Inlägg
9 juli 2012
Trådstartare
#7
olof102 skrev:
Den bästa Saabmotorn ut trimsynpunkt är den som nämnts i tråden, 2,0:an 94-99, s.k. T5:an.

2,3:an är inte dum heller, MEN 2,0:an håller för lite mer effekt.

Dock kan kanske 2,3:an vara lite trevligare om man inte siktar på dom där jätteeffekterna, då den ger lite mer vrid.

Oöppnad sägs T5:an kunna palla strax över 400hk. Vet dock att flera kört uppemot 500-550 på originalkolvar/stakar.

och vilka sitter denna maskinen i? smile är den utan magnetventil? blir det jobbigt när man letar chip utan denna?

Opel
Vem kan inte laga lite rost för mycket kärlek?

979 Inlägg
9 juli 2012
#8
Brains skrev:
opelkadettc skrev:
lite mindre? den kan väl hålla bättre för det?

Ja men det är alltid skönt med lite mer volym på motorn så man slipper varva skiten ur den wink

det är varvet man vill ha big_smilebig_smile

Hpc

342 Inlägg
9 juli 2012
#9
Magnetventilen behöver du ju inte se som ett bekymmer, det är ju bara en smärre och enkel åtgärd.

Den sitter i:
9000 94-98
900- 9x - 98
9-3 98-99

Det var bättre förr
74 Inlägg
9 juli 2012
Trådstartare
#10
hur får jag sprutet att gå ihop med den senare då? vad jag förstått måste denna finnas vid chippning?smile

Opel
Vem kan inte laga lite rost för mycket kärlek?

342 Inlägg
9 juli 2012
#11
Ska du köra med Saabs tillhörande sprut? Trionic?

Jag menade som så att det är ju inte hela värden om du köper en motor utan MV, kan ju köpas billigt på skroten och är lätt att montera!

Det var bättre förr
74 Inlägg
9 juli 2012
Trådstartare
#12
jag ska köra med originalsprut!

men om det inte sitter mv där original vad är det istället?finns det stift eller kontaktstycke färdigt för det menade jag smile

Opel
Vem kan inte laga lite rost för mycket kärlek?

342 Inlägg
9 juli 2012
#13
Sitter bara en slang mellan tryckklockan och kompressorhuset på turbon, så den går på GLT.

Om du ska köra Trionic kommer du ju även ta kablaget från en saab, och jepp då finns det fördraget kablage till MV:n!

39 Inlägg
10 juli 2012
#14
snoka reda på en calibra turbo motor i stället och en omega låda från en hellt vanlig 2.0 låda så passa det bult on.och då så sitter det en driftsäker motor i din bil med som är smidig och få dit

min labrador Sebb min bästa garagekompis

Det var bättre förr
74 Inlägg
10 juli 2012
Trådstartare
#15
man hittar ju inte ens motorn utan att spräcka min budget i det fallet ... tongue
annars har jag funderat på det

Opel
Vem kan inte laga lite rost för mycket kärlek?

1 498 Inlägg
10 juli 2012
#16
Ska du köra b2x4 så passar 9000 insuget bättre än ng900 men ng900 grenröret bättre än 9000, kabelhärvan är lättare på ng900 också.


930 Inlägg
12 juli 2012
#17
Saab 9000 aero (B234R) eller vad den heter.

Den är iaf förstärkt etc etc

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
12 juli 2012
#18
inte 92x motor mkt bättre än saabs tänkte mest på att den är ju en förklädd subaru wink


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
12 juli 2012
#19
Kamulen skrev:
Saab 9000 aero (B234R) eller vad den heter.

Den är iaf förstärkt etc etc

förstärkt med? roll

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

930 Inlägg
12 juli 2012
#20
kwansa skrev:
Kamulen skrev:
Saab 9000 aero (B234R) eller vad den heter.

Den är iaf förstärkt etc etc

förstärkt med? roll

japp, har för mig det.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!


Sök