2800
Sök

extremt seg o trött bmw e34 1992 kan detta ha med lmm och göra?

692 Inlägg
11 juli 2012
Trådstartare
#1
hej var o skaffade en bmw e34  m50b25 utan vanos . men tycker den är extremt slö o seg för att ha 192

hks som det är i den orginal inligt pappren .

prövade att starta bilen och den har tomgång men är seg och trött .

sen prövade jag att tabort kontakten till lmm  och bilen hade fortfarande samma tomgång och var lika slö o seg . ? kan det vara så att lmm är trasig?

tråden i lmm ser hel ut och är ny rengjord


bilen dricker ej vatten, ej olja ,läcker inga vätskor heller. o nytt luftfilter .

mvh jimmy
Senast redigerat av gtjim (15 juli 2012)

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P

BMW-frälst
156 Inlägg
17 juli 2012
#2
Jag har lite samma problem med min 525a! Den känns trött på låga varv, för att vara en sexa på 192hk.

Jag funderade på om kanske en motoroptimering kan hjälpa, alltså ett nytt "chip" för att ställa bränsleinsprutning osv.


1 482 Inlägg
17 juli 2012
#3
Din bil väger 1760kg tjänstevikt också, så dessa 192hästarna får släpa runt på mycket vikt.

Men en början kan ju va att byta tändstift, olja, luftfilter, soppafilter m.m.

BLT Service
Theracords Music Label

carzy
461 Inlägg
17 juli 2012
#4
Om du kopplar bort lmm så borde bilen nästan dö kan jag tycka, bör bli skillnad när den är urkopplad.

Är inte så inne på bmw men testa att koppla från batteriet någon minut ifall den har lagrat någon felkod om någon kopplat ur lmm nångång?

Team BSG

3 Inlägg
17 juli 2012
#5
Jag har en 520 kombi -92.
Att det är 6 cylindrar innebär inte att den har bra bottendrag.
Många tror det, men det kan bero på att 6'or ofta har slagvolym runt 3,0 liter.
Då blir det bättre lågvarvsdrag.
Vanos, som kom året efter, ställer om kamaxelns synk vid låga varv så att det blir bättre drag på låga varv.
De här äldre motorerna är optimerade för höga varvtal och det är 6st rätt små kolvar som far upp och ner...

Växla ner och var glad smile

692 Inlägg
17 juli 2012
Trådstartare
#6
fick lite mer fart på den + hittade ett mindre kul fel idag:(
Steffel skrev:
Jag har lite samma problem med min 525a! Den känns trött på låga varv, för att vara en sexa på 192hk.

Jag funderade på om kanske en motoroptimering kan hjälpa, alltså ett nytt "chip" för att ställa bränsleinsprutning osv.

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P

692 Inlägg
17 juli 2012
Trådstartare
#7
nu har ja gott igenom bilen . o kollat o lmm är hel .

byte även olja o motorn som aldrig verkar va gjord  den va grå så hade nog varigt där ett tag tongue

sen byggde ja ett kalluft intak med frittflöde på

och tog bort kolkanistern 

och sedan så ledde jag om vevhusventilationen till en burk och plugga de i insuget .

dock så efter ja vart ute o kört ca 2 mil så var den där burken med slangarna från vevhusventilationen  . i den burken var det ca en halv dl vatten hmm ......... o det känns inte så bra ? 

sen innan jag bytte olja  så var det en vit gegga i ventilkåpan  gissar olja o vatten.  men enbart i ventilkåpan  för oljan i tråget var inte vit  eller vatten skadad vad jag såg  . så undra vad  detta kan va för fel ?

kan det verkligen va så illa att topppackningen har gott mellan vatten o nån oljekanal:(??

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P

242 Inlägg
17 juli 2012
#8
När vevhusventilationen är kass brukar det bli gegga under ventilkåpan (iaf på m54 som det är ett vanligt fel på men vet ej hur vevhusvent är uppbyggt på m50)

Att oljan som du tömde ut var grå låter som att det är vatten i den.
Men då borde den ju även dra vatten


692 Inlägg
17 juli 2012
Trådstartare
#9
Tjulin skrev:
När vevhusventilationen är kass brukar det bli gegga under ventilkåpan (iaf på m54 som det är ett vanligt fel på men vet ej hur vevhusvent är uppbyggt på m50)

Att oljan som du tömde ut var grå låter som att det är vatten i den.
Men då borde den ju även dra vatten

jo den drar vatten nu mera . började dra vatten i förrgår:/
Senast redigerat av gtjim (17 juli 2012)

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P

692 Inlägg
17 juli 2012
Trådstartare
#10
men funderar på  ska byta packning o då tänkte jag  plana toppen för o få lite mer komp så kanske den rör sig lite mer;)
+
porta insug  o avgas

men hur mycket ska man ta av på toppen i mm när man planar  så att inte ventilerna tar i .

och hur mycket vågar man porta toppen ?

någon som vet dett

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P

hondaaaaa
411 Inlägg
17 juli 2012
#11
Finner bara en sak om du vill ha mer power.. Turbo wink

Old hondas never die, they just get faster!
"Learn to drive a slow car fast. Otherwise you'll just drive a fast car, slow."
Club JDM of Sweden

692 Inlägg
18 juli 2012
Trådstartare
#12
jopp tongue hehe men tänkte bygga de om man får ihop lite pengar framigenom tongue men justnu blire plana lite o porta
alex_bmw skrev:
Finner bara en sak om du vill ha mer power.. Turbo wink

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P


Sök