3333
Sök

Trimma C70 T5? GLT Kammar??

11 juli 2012
Trådstartare
#1
Hej.
Har som sagt en Volvo C70 T5 orginal 225hk. men tänkte slänga på lite godis så som chip,spjäll,lmm, spridare och då kammar.
Har ett par GLT kammar liggandes och min fråga är då e de till nått för har läst runder mycke å hittar inget redigt svar på de. om de går bra eller inte. och läste på nån sida att Turbon tog stryck för att iom dom långa öppningstiderna så tryckte den ut oförbränd bränsle luft blandning i avgassystemet.

Så ska jag lägga i GLT kammarna?

ska i med H-profil, uppgraderingsturbo osv vid senare tillfälle.

Tacksam för svar.
Mvh:Ted

11 juli 2012
Trådstartare
#2
Ingen som har nått svar på de ? hmm

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
11 juli 2012
#3
Jag kör med GLT kammar i min T5, minns inte om jag märkte någon större skillnad, men sämre blev det definitivt inte, har för mig att man flyttar upp registret lite, men min turbo är tokslut så den pallar inte högre varvtal, kanske därför jag jag inte märker så stor skillnad...

men jag vet inte hur de funkar på en 2.0 maskin...


11 juli 2012
Trådstartare
#4
Xoff skrev:
Jag kör med GLT kammar i min T5, minns inte om jag märkte någon större skillnad, men sämre blev det definitivt inte, har för mig att man flyttar upp registret lite, men min turbo är tokslut så den pallar inte högre varvtal, kanske därför jag jag inte märker så stor skillnad...

men jag vet inte hur de funkar på en 2.0 maskin...

okej inte värre än att man får prova då helt enkelt:P

8 250 Inlägg
11 juli 2012
#5
Glt-kammar tillför inget direkt vettigt under 4000 rpm. Och man en 2,0 så får man räkna med att motorn kommer kännas lite klenare på låga varv. Och dessutopm lär man räkna med ökad bränsleförbrukning när turbon börjar jobba pga kammarnas overlap. Dessutom så får ju turbo och katalysator mer stryk pga dels luft/bränsleblandning som tryck ut i grenröret och det kan om man kör med original vevstakar och grenrör ge lite större risk för att man kröker stakarna. Dessutom så kan det ta lite längre tid att få upp laddtrycket i början när trycket ska byggas upp.
Senast redigerat av Marlboroman (11 juli 2012)


62 Inlägg
12 juli 2012
#6
det funkar bra, in med de bara.


62 Inlägg
12 juli 2012
#7
men ska du bbyta kammarna så byter du vev och kolv också


Billjudgruppen.se
787 Inlägg
12 juli 2012
#8
Kom eller boka upp dig den 28 hos mig! smile är bra priser på chip då genom itsfun.nu
kommer stå med bilen och ett bord på stenungsunds volvo träff smile


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
12 juli 2012
#9
Marlboroman skrev:
Glt-kammar tillför inget direkt vettigt under 4000 rpm. Och man en 2,0 så får man räkna med att motorn kommer kännas lite klenare på låga varv. Och dessutopm lär man räkna med ökad bränsleförbrukning när turbon börjar jobba pga kammarnas overlap. Dessutom så får ju turbo och katalysator mer stryk pga dels luft/bränsleblandning som tryck ut i grenröret och det kan om man kör med original vevstakar och grenrör ge lite större risk för att man kröker stakarna. Dessutom så kan det ta lite längre tid att få upp laddtrycket i början när trycket ska byggas upp.

Det mesta du skriver är negativt, vilka fördelar finns? om några alls?


8 250 Inlägg
12 juli 2012
#10
Xoff skrev:
Marlboroman skrev:
Massa text man kan läsa högre upp.

Det mesta du skriver är negativt, vilka fördelar finns? om några alls?

Krasst sett så är det ju som så att om man har turbo och så som orkar med det så får man bättre drag från ungefär 4000 rpm och uppåt och med rätt mappning och inställning av kammarna kan man ta ut mer effekt. Helst ska man ju stå i brombänk och ha gradskivor så man kan ändra inställningarna på kammarna för att få bästa resultatet. Riktiga vässkammar för turbobruk ger ett klart bättre resultat, men det märks mer i plånboken.


13 juli 2012
Trådstartare
#11
Jag satte i kammarna och visst märker man skillnad över 4000rpm men inte ett skit på soppa förbrukningen och den baksmäller inget heller så..


Sök