3710
Sök

Motorn går kass!! 9-5 2,3T -98 170hk

71 Inlägg
13 juli 2012
Trådstartare
#1
Hej på er alla.
Nu är det så här att jag har bytt turbo i min 9-5 2,3t -98 170hk. Efter ett riktigt generalras med följd att axel var av. Har stoppat i en TB04-15T som har gått 14k och är mycket fin i skicket.
Har rensat ur ic efter olja dock ej spolat ur den.

Efter alt var klart inkl ny olja å filter tog jag mig en sväng på ca 2km så märkte jag att den började gå dåligt, sjönk sen ner på 500 varv och gick inte på alla, stängde sen av bilen och startade om den så gick den upp på 2000-3000 varv. Kopplade bort minuspolen en stund efter som check engine hade tänds, efter det gick den ner till normalt varv igen körde tillbaka dom 2km så vart den likadan igen, gjorde samma sak igen för att nollställa. Körde sen 200 meter blev den det samma igen släpper men gasen så dör den nästan och går typ på 2-3 cyl tills man ökar varvet. Jag har inget som jag kan få fram felkoder med. Så nu undrar jag vad jag ev kan har missat för något eller vad detta kan berorpå. Pga detta så har jag bara ett laddtryck på 0,5.
Skulle vara tacksam för goda råd och tips.

Mvh//cool

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
13 juli 2012
#2
Bytte du olje- och vattenrör samtidigt som du bytte turbo ??

Har nog inte med problemet att göra men undrar bara hur du fick dit ett mitsu-agg annars tongue


Problemet är nog att du kör med fel programvara till den turbon, lägg in fulltrycksprogram eller ett trimprogram så ska det nog gå lite bättre wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

71 Inlägg
13 juli 2012
Trådstartare
#3
Hej.
Att få dit turbo vara inga problem. Det finns ombyggnadsats med rör så att man kan skruva dit det.

Innehåll:
9-3 00-02 (Trionic 7)
9-5 98-10
för att montera Mitsubishi turbo på bil som
haft Garrett
Övrig info: Sats innehåller:
Olja-in slang
Vatten-in rör
Vatten-ut rör.

Jag tror inte på att det har med programvara att göra Pga, att bilen har redan steg 2 program iden och det satt redan en uppgraderad turbo på bilen. Och sen hade jag skickat en fråga om detta till speedparts, och dom sade att det inte var några problem.

Mvh//cool

klabbarpan
3 041 Inlägg
13 juli 2012
#4
Du skrev att check engine lampan tändes? Kollat vacuum slangarna? På torpeden isitter en liten plastkåpa. Ryck den uppåt. Under sitter en ventil med vacuum anslutningar. Ganska vanligt att dessa hoppar av vid bra ladd.
Lika dant vid spjällhuset, där tryckröret fäster mot insuget. Kolla dessa slangar.

Mvh benna


71 Inlägg
13 juli 2012
Trådstartare
#5
Dom slangarna vet jag att döm kan hoppa av har gjort det förut men det tänds ingen check engien då, det var bara att min laddmätare inte visade knappt något tryck. bilen hade ett laddtryck på 1,3-1,4 innan jag bytte turbo, men nu laddar den inte mer än 0,5!? Jag vet inte än hur mycket denna turbo ska ladda med denna programvara som jag har nu nordicUHr steg 2. Dock ska jag påpeka att min tryckklocka var uppställd på den gamla turbom.

grön aktivist
846 Inlägg
13 juli 2012
#6
Om du laddar 0.5 bar så stämmer grundladdtrycket iallafall!
Har gjort samma operation på farsans 9-5 2.3t och det var bara att slänga i den och se glad ut smile!
Tyvärr så vet jag inte vad som kan göra att bilen går illa...
Kollat felkoderna?


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
13 juli 2012
#7
Tändkasseten som gett upp? Låna en och se om det blir skillnad.

Sen vad menar du med uppställd tryckklocka? Försökt att pystrimmat saaben? För det funkar väldigt illa med t7 systemet

2slow

71 Inlägg
13 juli 2012
Trådstartare
#8
Tändkassett är bytt. Ingen pys. Det ända är att tryckklocka är upp spänd lite mera än original.

Men jag misstänker en annan sak att den går i "limp home mode" När jag kollade på min så rödesig det så kallade kugghjulet som tydligen inte ska röra på sig men det är ju lätt att fixa, ska göra det efter jag har kollat upp felkoderna om det skulle vara något mera fel.
Jag kollade på YOUTUBE om limp home mode, där sade han att man skulle rengör eller smörja upp det men det sistnämnda skulle jag nog inte behöva att göra big_smile För den är väl smord lol efter turborasett..
Jag har försökt att få ut oljan ur IC´n dock ej spolat ur den.
Bytte även stift samtidigt som tändkassetten bilen var likadan både före och efter bytet.

grön aktivist
846 Inlägg
13 juli 2012
#9
Om den förbränner olja så kan du få felkoder och limp home pga det med smile.


71 Inlägg
13 juli 2012
Trådstartare
#10
Nu går bettan igen  :applause:

Det som var problemet var gasspjället som gick trögt "limp home mode" med all den oljan som den fick.
Men hur kommer sig detta?

Kollade även laddtrycket och det låg på 1,3-1,4 hyfsat stabilt tycker jag.
Detta var på 5,an växel utan att justera något.
Senast redigerat av MK-Motorsport (13 juli 2012)

grön aktivist
846 Inlägg
14 juli 2012
#11
Elektroniskt gasspjäll, kan känna av att något stör elektroniken iom att den simmade i olja.
Du får skaffa mjukvara iom att du har 3" downpipe med, du hamnar runt 280-290 kusar då wink.
Laddtrycket låter okej, brukar vara runt 1.25 på den vanliga mjukvaran.


71 Inlägg
14 juli 2012
Trådstartare
#12
Confide skrev:
Elektroniskt gasspjäll, kan känna av att något stör elektroniken iom att den simmade i olja.
Du får skaffa mjukvara iom att du har 3" downpipe med, du hamnar runt 280-290 kusar då wink.
Laddtrycket låter okej, brukar vara runt 1.25 på den vanliga mjukvaran.

Okej.-
Så du menar på att med det som jag har nu som hårdvara skulle kunna ge upp 280-290hk
Jag har ju dp 3" men har planer på att bygga om systemet till 3 " MEN kanske behåller sista burken som
är 2½ för att hålla nere ljudvolymen lite.

grön aktivist
846 Inlägg
14 juli 2012
#13
MK-Motorsport skrev:
Confide skrev:
Elektroniskt gasspjäll, kan känna av att något stör elektroniken iom att den simmade i olja.
Du får skaffa mjukvara iom att du har 3" downpipe med, du hamnar runt 280-290 kusar då wink.
Laddtrycket låter okej, brukar vara runt 1.25 på den vanliga mjukvaran.

Okej.-
Så du menar på att med det som jag har nu som hårdvara skulle kunna ge upp 280-290hk
Jag har ju dp 3" men har planer på att bygga om systemet till 3 " MEN kanske behåller sista burken som
är 2½ för att hålla nere ljudvolymen lite.

Du kan behålla original-systemet från katalysator och bakåt, det viktiga är downpipe och racekatalysator smile.
Har du det så räcker det för runt 280-290 kusar... men jag rekommenderar en intercooler för originalet SUGER (fråga mig, jag vet).
Kör du med original-intercooler så kommer du ha 280 hästar i ett pull ungefär, sedan så börjar du heatsoaka den.
För ca 1500 spänn så får du en vettig intercooler som du monterar längst fram!
Man kan lägga 1 tusing till för en som sitter på original-platsen, men ska du över 300 så rekommenderar jag inte den då du kommer heatsoaka den tack vare vattenkylet smile!


71 Inlägg
14 juli 2012
Trådstartare
#14
Confide skrev:
MK-Motorsport skrev:
Confide skrev:
Elektroniskt gasspjäll, kan känna av att något stör elektroniken iom att den simmade i olja.
Du får skaffa mjukvara iom att du har 3" downpipe med, du hamnar runt 280-290 kusar då wink.
Laddtrycket låter okej, brukar vara runt 1.25 på den vanliga mjukvaran.

Okej.-
Så du menar på att med det som jag har nu som hårdvara skulle kunna ge upp 280-290hk
Jag har ju dp 3" men har planer på att bygga om systemet till 3 " MEN kanske behåller sista burken som
är 2½ för att hålla nere ljudvolymen lite.

Du kan behålla original-systemet från katalysator och bakåt, det viktiga är downpipe och racekatalysator smile.
Har du det så räcker det för runt 280-290 kusar... men jag rekommenderar en intercooler för originalet SUGER (fråga mig, jag vet).
Kör du med original-intercooler så kommer du ha 280 hästar i ett pull ungefär, sedan så börjar du heatsoaka den.
För ca 1500 spänn så får du en vettig intercooler som du monterar längst fram!
Man kan lägga 1 tusing till för en som sitter på original-platsen, men ska du över 300 så rekommenderar jag inte den då du kommer heatsoaka den tack vare vattenkylet smile!

Detta här börjar ju låta intressant:D Men då finns det bara ett bekymmer yikes Jag skulle vilja be om lite hjälp då. Jag skulle vilja öppna upp siden "open sid" och be någon kolla min mapp som ligger i boxen. Om du vet om någon här om kring växjö eller vetlanda så skulle jag bli glad smile
Mvh//cool


Sök