3498
Sök

Bilen går ryckigt? Framförallt vid låga hastigheter och låga varv?

9 Inlägg
13 juli 2012
Trådstartare
Hejsan,

Jag har en äldre bil som jag inte tror har många år kvar.
Men jag tänkte vara lite duktig och byta tändstift, luftfilter,oljefilter och olja.

Jag började med att byta tändstiften och tejpa igen en spricka på "slangen" som går till luftfiltret.
Efter detta så tyckte jag att bilen gick ryckigt.. Lite som att den tappar kraften helt i 1/10 sekund och sen återupptar kraften. Och så upprepas det lite ojämnt men kanske var 4:e sekund.
Detta tycker jag känns mer vid låga varv( omkring 2000-3000rpm ) men det kan vara nått jag fått för mig.
Dock är jag rätt säker att den går typ vanligt vid hastigheter över 100km/h(3-4k rpm)

När jag kom hem från mina föräldrar där jag lånat verktygen till bytet av tändstfift så tog jag loss alla tändkablar en efter en för att kolla att de var ok. Alla verkade ok förutom en som gick sönder när jag tog loss den. (kan ha varit trasig innan)
Problemet kvarstod så jag köpte en universal tändkabel som jag bytte ut den trasiga med.
Denna verkar inte sitta riktigt hundra som den ska men enligt tillverkaren skall den passa min bil.

Funderar på att köpa och byta ut alla tändkablar med ett originalkit. Tror ni det kommer lösa mitt problem?
Vad kan det mer vara?

Tack på förhand

96 Inlägg
14 juli 2012
Har samma problem som du, min bil går oerhört ryckigt på låga varv, speciellt under 2000 däremot. Ju högre varv och även med gasen på så går den fint som den brukade. Jag har helt nya tändstift och mina tändkablar är hela och fina.

Kan vara värt att tillägga att det är en Golf 2 -86 CL 1.6 jag äger. Och mitt problem bara uppstod när jag körde.

Tyvärr har jag ingen lösning på problemet, har bytt ut bensinfilter, förgasaren samt även bränslepumpen. Tändstiften är nya (<100 mil) och oljan är ny sen kanske 40 mil sedan.

Testa tändkablarna men om vi har samma problem så tror jag inte det kommer hjälpa sad

9 Inlägg
15 juli 2012
Trådstartare
andrem skrev:
Har samma problem som du, min bil går oerhört ryckigt på låga varv, speciellt under 2000 däremot. Ju högre varv och även med gasen på så går den fint som den brukade. Jag har helt nya tändstift och mina tändkablar är hela och fina.

Kan vara värt att tillägga att det är en Golf 2 -86 CL 1.6 jag äger. Och mitt problem bara uppstod när jag körde.

Tyvärr har jag ingen lösning på problemet, har bytt ut bensinfilter, förgasaren samt även bränslepumpen. Tändstiften är nya (<100 mil) och oljan är ny sen kanske 40 mil sedan.

Testa tändkablarna men om vi har samma problem så tror jag inte det kommer hjälpa sad

Jag tror det kan vara ngt med luft/bränsle balansen.
Jag fick tips på flashback att jag kan fixa detta genom att ta bort minus polen från batteriet i fem minuter. Därefter sätta tillbaka den och låta bilen gå på tomgång i fem minuter därefter köra lugnt i tio.
Detta ska få styrboxen att justera sig.

Ska testa detta.

Annars tror jag att det är ngt med tändnings kablarna.
Ska kolla att jag får gnista på alla.

Jag har för mig att jag haft sammaq problem förut. Då bytte de tändspolen som löste problemet.

Mvh

96 Inlägg
15 juli 2012
knasenn skrev:
Jag tror det kan vara ngt med luft/bränsle balansen.
Jag fick tips på flashback att jag kan fixa detta genom att ta bort minus polen från batteriet i fem minuter. Därefter sätta tillbaka den och låta bilen gå på tomgång i fem minuter därefter köra lugnt i tio.
Detta ska få styrboxen att justera sig.

Ska testa detta.

Annars tror jag att det är ngt med tändnings kablarna.
Ska kolla att jag får gnista på alla.

Jag har för mig att jag haft sammaq problem förut. Då bytte de tändspolen som löste problemet.

Mvh

Håller med dig om bränsle/luft balansen, har testat med startgas runt min förgasare och den verkar inte täta ordentligt. Blev tipsad om någon silicon för att se till att den tätar till 100%.

Skall testa det där med batteriet, känns däremot som någon random grej men alltid värt o testa!

182 Inlägg
15 juli 2012
kolla i fördelaren ,,, gör rent ..

auktoriserad återförsäljare av Eurol oljor www.jigabshoppen.se

Sök