3366
Sök

Bmw 330 E46 Startar ej

4 Inlägg
16 juli 2012
Trådstartare
Hejsan!
Årsmodell 04, 22 000 mil
Har länge tänkt byta batteri på bilen då den ibland varit lite "trött" att starta, och så häromdagen när den bara skulle flyttas va det precis att den orkade starta, när den sedan skulle igång igen orkade den inte, drog dock runt startmotorn. Rullade igång bilen och körde hem, drygt 10 mil men inte heller efter det startade den, dock lite ljud från startmotorn fortfarande. Köpte nytt batteri, lika starkt, laddade och byte, dock ingen skillnad alls, knäpper bara när man vrider på nyckeln, varifrån vet jag inte säkert, startmotorn går inte runt alls. Har provat att ladda och sätta i gamla batteriet plus startkablar från det nya, funkar fortfarande inte.

(Batteriet sitte ju i bagaget, och i motorrummet finns en pluspol,  som är tänkt att användas vid laddning och starthjälp, den provade jag att koppla "förbi" för att uteslutta dålig kontakt där. Kan det tänkas vara dålig kontakt vid kablar mot startmotorn, isf, hur kommer man smidigast åt dem?)

Mvh Markus

265 Inlägg
16 juli 2012
prova att ha växel i  gå ur bil knuffa på den fram och tillbaka och gå in och försök att starta.. kan funka

nu med 470 hk

4 Inlägg
16 juli 2012
Trådstartare
Tack för svaret, men har provat både det och att rulla igång den och sedan försöka starta på vanlig väg. Har läst lite på forum, och det verkar tydligen inte bara vara att byta batteri hur som helst på vissa bilar, att det kan krävas programering ibland.....??
Men som sagt, det går att rulla igång den och då verkar det funka som det ska!

265 Inlägg
16 juli 2012
start motor som har gett upp..  du kan ju prova med skruvmejsel och på plus polerna på start moton och kolla om den snurrar

nu med 470 hk

836 Inlägg
16 juli 2012
Rogemannen skrev:
Hejsan!
Årsmodell 04, 22 000 mil
Har länge tänkt byta batteri på bilen då den ibland varit lite "trött" att starta, och så häromdagen när den bara skulle flyttas va det precis att den orkade starta, när den sedan skulle igång igen orkade den inte, drog dock runt startmotorn. Rullade igång bilen och körde hem, drygt 10 mil men inte heller efter det startade den, dock lite ljud från startmotorn fortfarande. Köpte nytt batteri, lika starkt, laddade och byte, dock ingen skillnad alls, knäpper bara när man vrider på nyckeln, varifrån vet jag inte säkert, startmotorn går inte runt alls. Har provat att ladda och sätta i gamla batteriet plus startkablar från det nya, funkar fortfarande inte.

(Batteriet sitte ju i bagaget, och i motorrummet finns en pluspol,  som är tänkt att användas vid laddning och starthjälp, den provade jag att koppla "förbi" för att uteslutta dålig kontakt där. Kan det tänkas vara dålig kontakt vid kablar mot startmotorn, isf, hur kommer man smidigast åt dem?)

Mvh Markus

Om det bara knäpper när du försöker starta och den går att rulla igång så kan jag nästan lova att din startmotor e kass! om du kommer åt den så ta en gummiklubba och smäll till den så kommer den säkert hoppa igång för stunden men mitt råd e att antingen byta kol i startmotorn eller bara byta till en ny!

4 Inlägg
17 juli 2012
Trådstartare
Mmm, känns ju med de symptom som är nu att det är startmotorn, det skumma är att vid alla startförsök med gamla batteriet så gick ju startmotorn runt, efter byte till det nya så är det bara klickandet. Har kikat i instruktionsboken och där står att batteriet inte får plockas ur, ska det t.ex laddas ska det göras på plats.

Har också läst på forum att det finns någon "skyddsmekanism" som slår till om spänningen är för låg, och att det isf kan vara den som klickar. Menmen, får nog bli verkstadsbesök så får de mäta lite....

Sök