3860
Sök

Volvo 740 turbo 90 - dålig gnista

131 Inlägg
18 juli 2012
Trådstartare
JanZonz skrev:
Du ser lätt om du har hallgivare eller inte , kolla mellan motorn och torpedväggen så ser du om det sitter en mojäng i växellådan med 2 bult ..

ja det sitter där , men undrade om det är fel fördelare som gör att bilen inte går ? för den fördelaren som sitter nu har hallgivar utag

Av små grisar blir det stora svin

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
18 juli 2012
bort med den och skaffa rätt fördelare så löser det sig nog smile

131 Inlägg
18 juli 2012
Trådstartare
Alex-s skrev:
bort med den och skaffa rätt fördelare så löser det sig nog smile

Ja jag hoppas det ! hoppas det är så enkelt big_smile för köpte ju bilen trasig för en billig peng så hoppas på lite tur big_smile

131 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
Hej igen , skulle behöva mer hjälp och tips . har nu bytt fördelaren idag och inget bättre . så det jag har gjort nu är nya stift nya tändkablar , ny fördelare , nytt batteri , . så vad ska jag göra nu ? det är svag gnista så bilen startar bara om man bogserar igång den ! men går då dåligt när den är igång . kan det va dålig jord eller något `?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
19 juli 2012
spelar ingen roll om du har fördelaren med hallgivare eller inte på, det går med båda .
har du kollat att kanremmen sitter som den ska ??? eller om kugget på vevaxeln är helt

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

131 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
turboforssen skrev:
spelar ingen roll om du har fördelaren med hallgivare eller inte på, det går med båda .
har du kollat att kanremmen sitter som den ska ??? eller om kugget på vevaxeln är helt

Hm okey ! men den är iaf bytt nu så då kan man utesluta den . kamremmen är dubbel kollad och är 100 att den är rätt . kugget på vevaxeln ? kan den ens starta om det är trasigt ? hur kollar jag detta lättast ?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
19 juli 2012
Andreehellstrom skrev:
turboforssen skrev:

Hm okey ! men den är iaf bytt nu så då kan man utesluta den . kamremmen är dubbel kollad och är 100 att den är rätt . kugget på vevaxeln ? kan den ens starta om det är trasigt ? hur kollar jag detta lättast ?

ja den startar till när kugget är i rätt position men dör rätt snabbt .
lättaste sättet är nog att ta bort kugget och kolla.

men har du kollat felkoder????

131 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
turboforssen skrev:
Andreehellstrom skrev:
turboforssen skrev:

okey ska kolla det då . nix felkoder har jag inte kollat , haha dum fråga kanske men hur gör man det då big_smile ?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
19 juli 2012
Andreehellstrom skrev:
turboforssen skrev:
Andreehellstrom skrev:

okey ska kolla det då . nix felkoder har jag inte kollat , haha dum fråga kanske men hur gör man det då big_smile ?

finns en lite svart box på höger sida (framifrån i motorutrymmet)
det ska finnas en lite kabel som sitter fast på locket till den, sätt den kabeln i hål nummer 2
sätt på tändningen och tryck ne knappen(i dosan) 1 sec och räkna blinkningarna
kan blinka typ så här ###   ##  ###  mellanslag är lika med paus i blinkningar  felkoden blir då  323 smile

131 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
turboforssen skrev:
Andreehellstrom skrev:
turboforssen skrev:

det ska finnas en lite kabel som sitter fast på locket till den, sätt den kabeln i hål nummer 2
kan blinka typ så här ###   ##  ###  mellanslag är lika med paus i blinkningar  felkoden blir då  323 smile

jaha okey , tack så mycket ! men tänkte på en till grej om den där drevet gått sönder borde inte kompen försvinna då ? och bilen går bra på tomgång när den väl är igång men så fort man ska börja gasa så hänger inget med och den börjar misstända

682 Inlägg
19 juli 2012
Luktar jätte mycket som felinställd tändning fortfarande.. defekt tändbox? Någon som bor nära med en likadan som kanske kan låna ut sin..

Och en jävligt dum fråga kanske, har du kollat säkringar? smile

131 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
DanneSundin skrev:
Luktar jätte mycket som felinställd tändning fortfarande.. defekt tändbox? Någon som bor nära med en likadan som kanske kan låna ut sin..

Och en jävligt dum fråga kanske, har du kollat säkringar? smile

Hm ja jag vet :S japp säkringar är kollade och alla är hela . ska ut nu o kolla fel koder , först lite mat !

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
19 juli 2012
Andreehellstrom skrev:
turboforssen skrev:
Andreehellstrom skrev:

jaha okey , tack så mycket ! men tänkte på en till grej om den där drevet gått sönder borde inte kompen försvinna då ? och bilen går bra på tomgång när den väl är igång men så fort man ska börja gasa så hänger inget med och den börjar misstända

jo det är ju sant det borde den inte göra

131 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
fick fel kod 123 någon som vet ?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
19 juli 2012
1-2-3 Signal från kylvätsketemperaturmätaren saknas

men efter du fick denna kod tryck ner knappen igen och se om du får upp en ny kod eller om samma kommer igen.
systemet kan lagra 3 koder

131 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
först fick jag felkod 111 - sen fick jag 123

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
19 juli 2012
Andreehellstrom skrev:

konstigt då kod 111 betyder att det inte finns några koder lagrade

131 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
turboforssen skrev:
Andreehellstrom skrev:

konstigt då kod 111 betyder att det inte finns några koder lagrade

japp jag googla just det . hm . har du något mer tips ? tändspolen kanske då ? men tycker ju att den borde sluta fungera helt om den nu skulle vara trasig ?

131 Inlägg
20 juli 2012
Trådstartare
tog ur sladden ur fördelaren som går till tändspolen o la den nära en jordpunkt o sedan körde på starten och såg då bara en gnista komma . ska det vara så ? hur ofta ska det tända till ? eller nån som har andra tips eller ide ?

131 Inlägg
20 juli 2012
Trådstartare
Bilen startar på nyckeln efter att man bogserat igång den ! behöver alla tips om vad det kan vara för fel så man kanske kan köpa delar i morgon för sen är det ju stängt på skrotar över helgen !

Sök