3690
Sök

Volvo 740 turbo 90 - dålig gnista

131 Inlägg
17 juli 2012
Trådstartare
#1
Hejsan , har en volvo 740 turbo års 90 med ft motorn ! har köpt bilen för några månader sedan men aldrig fått igång den , den får soppa som den ska men den ger dålig gnista , i början direkt efter köp så hade jag ur ett stift o kollade gnistan då va det bra men startade inte endå , sen för nån vecka sedan efter jag kollade mer så såg jag att gnistan va dålig , det typ bara brinner på stiftet , och fick igång bilen igår för första gången om man bogserade igång den , den gick att köra men den går inte bra , men går som en klocka på tomgång . har kollat kamremen , bytt stift , vill ha tips på vad det kan vara för fel och vart jag ska börja ! tack

Av små grisar blir det stora svin

682 Inlägg
17 juli 2012
#2
Andreehellstrom skrev:
Hejsan , har en volvo 740 turbo års 90 med ft motorn ! har köpt bilen för några månader sedan men aldrig fått igång den , den får soppa som den ska men den ger dålig gnista , i början direkt efter köp så hade jag ur ett stift o kollade gnistan då va det bra men startade inte endå , sen för nån vecka sedan efter jag kollade mer så såg jag att gnistan va dålig , det typ bara brinner på stiftet , och fick igång bilen igår för första gången om man bogserade igång den , den gick att köra men den går inte bra , men går som en klocka på tomgång . har kollat kamremen , bytt stift , vill ha tips på vad det kan vara för fel och vart jag ska börja ! tack

Fördelarlock  & rotor slår mig direkt.

Tändkablar & tändspole. 

Har du nån polares tändboxar du kan testa att byta med?

Har du kompmät så du kan kika på kompet?


131 Inlägg
17 juli 2012
Trådstartare
#3
DanneSundin skrev:
Andreehellstrom skrev:
Hejsan , har en volvo 740 turbo års 90 med ft motorn ! har köpt bilen för några månader sedan men aldrig fått igång den , den får soppa som den ska men den ger dålig gnista , i början direkt efter köp så hade jag ur ett stift o kollade gnistan då va det bra men startade inte endå , sen för nån vecka sedan efter jag kollade mer så såg jag att gnistan va dålig , det typ bara brinner på stiftet , och fick igång bilen igår för första gången om man bogserade igång den , den gick att köra men den går inte bra , men går som en klocka på tomgång . har kollat kamremen , bytt stift , vill ha tips på vad det kan vara för fel och vart jag ska börja ! tack

Fördelarlock  & rotor slår mig direkt.

Tändkablar & tändspole. 

Har du nån polares tändboxar du kan testa att byta med?

Har du kompmät så du kan kika på kompet?

Okey tack så mycket ! glömde säga att kompet är som det ska ! ska börja med nya tändkablar ! sen testa det andra ! tyvär så är jag ganska ny inflyttad här så känner inga volvo raggare som jag kan låna nån tändbox av ! men tack för svar ! jag återkommer .

Av små grisar blir det stora svin

682 Inlägg
17 juli 2012
#4
Testa göra rent fördelarlock! smile 

Om det är ALLA stift som tänder dåligt så är det nog inte så illa att alla tändkablar är kassa! om det bara är 2 eller 1, testa att byta vilken tändkabel det stiftet sitter i. (Ha dom inte i motorn, lägg skiten mot nån metall. (Finns ju en del sånt i våra plåtburkar wink

Har för mig att man måste "jacka" i rotorn i fördelarlocket rätt, annars blir det precis som du beskriver, jag tror inte att årsm.90 hade automatisk elektronisk omställning än.. Någon mer bilkunnig får gärna rätta.   Lite tankar bara. smile


131 Inlägg
17 juli 2012
Trådstartare
#5
DanneSundin skrev:
Testa göra rent fördelarlock! smile 

Om det är ALLA stift som tänder dåligt så är det nog inte så illa att alla tändkablar är kassa! om det bara är 2 eller 1, testa att byta vilken tändkabel det stiftet sitter i. (Ha dom inte i motorn, lägg skiten mot nån metall. (Finns ju en del sånt i våra plåtburkar wink

Har för mig att man måste "jacka" i rotorn i fördelarlocket rätt, annars blir det precis som du beskriver, jag tror inte att årsm.90 hade automatisk elektronisk omställning än.. Någon mer bilkunnig får gärna rätta.   Lite tankar bara. smile

tack igen för svar wink hehe tror inte att det är alla tändkablar som är dåliga , tror mer på den som går mellan tändspole och fördelare , för den som ska in i tändspolen sitter typ löst , och "kuggar" inte i om du förstår vad jag menar big_smile .

Av små grisar blir det stora svin

131 Inlägg
17 juli 2012
Trådstartare
#6
DanneSundin skrev:
Testa göra rent fördelarlock! smile 

Om det är ALLA stift som tänder dåligt så är det nog inte så illa att alla tändkablar är kassa! om det bara är 2 eller 1, testa att byta vilken tändkabel det stiftet sitter i. (Ha dom inte i motorn, lägg skiten mot nån metall. (Finns ju en del sånt i våra plåtburkar wink

Har för mig att man måste "jacka" i rotorn i fördelarlocket rätt, annars blir det precis som du beskriver, jag tror inte att årsm.90 hade automatisk elektronisk omställning än.. Någon mer bilkunnig får gärna rätta.   Lite tankar bara. smile

En grej till . funkar vilken fördelare som helst ? eller måste det just vara nån slags " turbo" fördelare ? tänkte om dom är olika på något sätt.

Av små grisar blir det stora svin

682 Inlägg
17 juli 2012
#7
Andreehellstrom skrev:
DanneSundin skrev:
Testa göra rent fördelarlock! smile 

Om det är ALLA stift som tänder dåligt så är det nog inte så illa att alla tändkablar är kassa! om det bara är 2 eller 1, testa att byta vilken tändkabel det stiftet sitter i. (Ha dom inte i motorn, lägg skiten mot nån metall. (Finns ju en del sånt i våra plåtburkar wink

Har för mig att man måste "jacka" i rotorn i fördelarlocket rätt, annars blir det precis som du beskriver, jag tror inte att årsm.90 hade automatisk elektronisk omställning än.. Någon mer bilkunnig får gärna rätta.   Lite tankar bara. smile

En grej till . funkar vilken fördelare som helst ? eller måste det just vara nån slags " turbo" fördelare ? tänkte om dom är olika på något sätt.

Sålänge du har B230 på 740 så sitter den längst in mot torpedväggen, så det tordes vara samma, ja. 

Polaren hade dock en 240 med b230 och då satt den inte där.

Kollar man bildelsbasen ligger alla fördelarlock under samma del. Söker jag på mitt regnr kan jag få upp för GLT osv. Så ja, jag är tämligen säker att det är samma! smile


83 Inlägg
17 juli 2012
#8
tror på fördelaren + locket..


131 Inlägg
17 juli 2012
Trådstartare
#9
DanneSundin skrev:
Andreehellstrom skrev:
DanneSundin skrev:
Testa göra rent fördelarlock! smile 

Om det är ALLA stift som tänder dåligt så är det nog inte så illa att alla tändkablar är kassa! om det bara är 2 eller 1, testa att byta vilken tändkabel det stiftet sitter i. (Ha dom inte i motorn, lägg skiten mot nån metall. (Finns ju en del sånt i våra plåtburkar wink

Har för mig att man måste "jacka" i rotorn i fördelarlocket rätt, annars blir det precis som du beskriver, jag tror inte att årsm.90 hade automatisk elektronisk omställning än.. Någon mer bilkunnig får gärna rätta.   Lite tankar bara. smile

En grej till . funkar vilken fördelare som helst ? eller måste det just vara nån slags " turbo" fördelare ? tänkte om dom är olika på något sätt.

Sålänge du har B230 på 740 så sitter den längst in mot torpedväggen, så det tordes vara samma, ja. 

Polaren hade dock en 240 med b230 och då satt den inte där.

Kollar man bildelsbasen ligger alla fördelarlock under samma del. Söker jag på mitt regnr kan jag få upp för GLT osv. Så ja, jag är tämligen säker att det är samma! smile

Ja okey , jo den sitter ju bak vid torpeden . Nu har jag just köpt nytt batteri och nya tändkablar , men har inte möjlighet o prova ikväll . utan blir i morgon bitti , va förbi skroten oxå o dom ville ha 150 kr för tändspole och 300 kr för fördelare så köper det om det inte funkar .

Av små grisar blir det stora svin

131 Inlägg
17 juli 2012
Trådstartare
#10
JanZonz skrev:
tror på fördelaren + locket..

ska testa efter jag bytt tändkablar och batteri ! tror oxå på något sånt men ville ha åsikter från andra med om vad som kan vara fel smile

Av små grisar blir det stora svin

682 Inlägg
17 juli 2012
#11
Om han gick på startmotorn så vare inte batterit iaf. smile

Jag lutar mig åt felinställd fördelarlock, om det fortfarande är så att jacket måste sitta rätt. Eller smuts. 

Har sett flera problem om det, och då är det exakt samma sak. går okej på tomgång men såfort man gasar blir det åt helvete.


131 Inlägg
17 juli 2012
Trådstartare
#12
DanneSundin skrev:
Om han gick på startmotorn så vare inte batterit iaf. smile

Jag lutar mig åt felinställd fördelarlock, om det fortfarande är så att jacket måste sitta rätt. Eller smuts. 

Har sett flera problem om det, och då är det exakt samma sak. går okej på tomgång men såfort man gasar blir det åt helvete.

Batteriet köpte jag för det andra va helt slut o va tvungen o ha startkablar hela tiden för att prov starta den ! haha . så köpte nytt så det är fräscht ! ja fördelaren ska jag ta bort o kolla o göra rent osv först om det inte funkar . "jacket" du pratar om det ser man hur det ska vara när man tar bort det om det är så att nån fått det fel ? för när jag köpte bilen låg ett gammalt lock i bilen , så nån har ju varit o pillat innan mig o kanske fått det fel då ?

Av små grisar blir det stora svin

682 Inlägg
17 juli 2012
#13
Andreehellstrom skrev:
DanneSundin skrev:
Om han gick på startmotorn så vare inte batterit iaf. smile

Jag lutar mig åt felinställd fördelarlock, om det fortfarande är så att jacket måste sitta rätt. Eller smuts. 

Har sett flera problem om det, och då är det exakt samma sak. går okej på tomgång men såfort man gasar blir det åt helvete.

Batteriet köpte jag för det andra va helt slut o va tvungen o ha startkablar hela tiden för att prov starta den ! haha . så köpte nytt så det är fräscht ! ja fördelaren ska jag ta bort o kolla o göra rent osv först om det inte funkar . "jacket" du pratar om det ser man hur det ska vara när man tar bort det om det är så att nån fått det fel ? för när jag köpte bilen låg ett gammalt lock i bilen , så nån har ju varit o pillat innan mig o kanske fått det fel då ?

Får man upp det så ser man hur det ska sitta! Är som jack som ska sitta i.   

Har du kollat så att tändkablarna går till rätt cylindrar? Borde stå ovanpå fördelarlocket.

Du kan ju tänka dig själv hur knasigt det blir om treans och fyrans byter plats! (För visst är det 2-3 och 1-4 som smäller upp samtidigt? ) 

Kolla om alla kablar som går in är "ärgade". Grönt/vitt skit på dem.  Och du sa att något satt löst tidigare, testa "nypa ihop" klämmorna med en polygrip eller liknande, om dem verkligen sitter löst! Fick göra det på min tändhatt förut! smile


Om det andra locket ser fräsht ut kan det vara idé att prova det.


131 Inlägg
17 juli 2012
Trådstartare
#14
DanneSundin skrev:
Andreehellstrom skrev:
DanneSundin skrev:
Om han gick på startmotorn så vare inte batterit iaf. smile

Jag lutar mig åt felinställd fördelarlock, om det fortfarande är så att jacket måste sitta rätt. Eller smuts. 

Har sett flera problem om det, och då är det exakt samma sak. går okej på tomgång men såfort man gasar blir det åt helvete.

Batteriet köpte jag för det andra va helt slut o va tvungen o ha startkablar hela tiden för att prov starta den ! haha . så köpte nytt så det är fräscht ! ja fördelaren ska jag ta bort o kolla o göra rent osv först om det inte funkar . "jacket" du pratar om det ser man hur det ska vara när man tar bort det om det är så att nån fått det fel ? för när jag köpte bilen låg ett gammalt lock i bilen , så nån har ju varit o pillat innan mig o kanske fått det fel då ?

Får man upp det så ser man hur det ska sitta! Är som jack som ska sitta i.   

Har du kollat så att tändkablarna går till rätt cylindrar? Borde stå ovanpå fördelarlocket.

Du kan ju tänka dig själv hur knasigt det blir om treans och fyrans byter plats! (För visst är det 2-3 och 1-4 som smäller upp samtidigt? ) 

Kolla om alla kablar som går in är "ärgade". Grönt/vitt skit på dem.  Och du sa att något satt löst tidigare, testa "nypa ihop" klämmorna med en polygrip eller liknande, om dem verkligen sitter löst! Fick göra det på min tändhatt förut! smile


Om det andra locket ser fräsht ut kan det vara idé att prova det.

Ja okey wink jag byter kablar helt i eftersom jag köpte nya idag tongue . ja tändkalbarna sitter rätt kollade av extra ifrån locket som låg i bilen ! ska ta o åka ut till bilen i morgon bitti o greja . funkar det inte så provar jag nog med ny fördelare först ! . tack för svaren wink

Av små grisar blir det stora svin

93 Inlägg
17 juli 2012
#15
DanneSundin skrev:
Testa göra rent fördelarlock! smile 

Om det är ALLA stift som tänder dåligt så är det nog inte så illa att alla tändkablar är kassa! om det bara är 2 eller 1, testa att byta vilken tändkabel det stiftet sitter i. (Ha dom inte i motorn, lägg skiten mot nån metall. (Finns ju en del sånt i våra plåtburkar wink

Har för mig att man måste "jacka" i rotorn i fördelarlocket rätt, annars blir det precis som du beskriver, jag tror inte att årsm.90 hade automatisk elektronisk omställning än.. Någon mer bilkunnig får gärna rätta.   Lite tankar bara. smile

hej ts, det där så kallade jacket han pratar om finns inte på turbo bilarna sitter en så kallad plastbit i fördelarhållaren så man inte kan ställa tändningen galet, utan det finns bara på gl gle glt osv
men alla fördelarlock är samma till b230 så vida man har kam driven fördelare.


men testa byt fördelare + rotor +kablar så ska du se att han kommer hoppa igång

131 Inlägg
17 juli 2012
Trådstartare
#16
Muggzorz skrev:
DanneSundin skrev:
Testa göra rent fördelarlock! smile 

Om det är ALLA stift som tänder dåligt så är det nog inte så illa att alla tändkablar är kassa! om det bara är 2 eller 1, testa att byta vilken tändkabel det stiftet sitter i. (Ha dom inte i motorn, lägg skiten mot nån metall. (Finns ju en del sånt i våra plåtburkar wink

Har för mig att man måste "jacka" i rotorn i fördelarlocket rätt, annars blir det precis som du beskriver, jag tror inte att årsm.90 hade automatisk elektronisk omställning än.. Någon mer bilkunnig får gärna rätta.   Lite tankar bara. smile

hej ts, det där så kallade jacket han pratar om finns inte på turbo bilarna sitter en så kallad plastbit i fördelarhållaren så man inte kan ställa tändningen galet, utan det finns bara på gl gle glt osv
men alla fördelarlock är samma till b230 så vida man har kam driven fördelare.


men testa byt fördelare + rotor +kablar så ska du se att han kommer hoppa igång

Okey tack så mycket wink

Av små grisar blir det stora svin

131 Inlägg
18 juli 2012
Trådstartare
#17
Skulle behöva några snabba svar tack ! är ute vid bilen nu och skruvar , tog bort fördelaren o rotorn o allt det där så under fördelaren finns ett utag , vet inte till vad men är det till halvgivare ? men på min bil så mäter väl det ifrån svänghjulet ? iaf så satt det ingen i kontakt i utaget och finns inte nån sladd där heller , så antar att nån har satte på fel fördelare ? eller ska det funka endå ? någon som vet ? kanske är därför bilen inte funkar då ?

Av små grisar blir det stora svin

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
18 juli 2012
#18
Andreehellstrom skrev:
Skulle behöva några snabba svar tack ! är ute vid bilen nu och skruvar , tog bort fördelaren o rotorn o allt det där så under fördelaren finns ett utag , vet inte till vad men är det till halvgivare ? men på min bil så mäter väl det ifrån svänghjulet ? iaf så satt det ingen i kontakt i utaget och finns inte nån sladd där heller , så antar att nån har satte på fel fördelare ? eller ska det funka endå ? någon som vet ? kanske är därför bilen inte funkar då ?

de gamla motronicsprutan använde hallgivare som sitter på fördelaren ja.
jetronic har vevaxelgivare.

din 90:a har jetronic och ska inte ha hallgivare


131 Inlägg
18 juli 2012
Trådstartare
#19
Alex-s skrev:
Andreehellstrom skrev:
Skulle behöva några snabba svar tack ! är ute vid bilen nu och skruvar , tog bort fördelaren o rotorn o allt det där så under fördelaren finns ett utag , vet inte till vad men är det till halvgivare ? men på min bil så mäter väl det ifrån svänghjulet ? iaf så satt det ingen i kontakt i utaget och finns inte nån sladd där heller , så antar att nån har satte på fel fördelare ? eller ska det funka endå ? någon som vet ? kanske är därför bilen inte funkar då ?

de gamla motronicsprutan använde hallgivare som sitter på fördelaren ja.
jetronic har vevaxelgivare.

din 90:a har jetronic och ska inte ha hallgivare

Ja jetronic har jag . så du tror att det kan vara det som är felet att den inte startar ? den startar bara om man bogserar igång den men går då dåligt , och gnistan nu är väldigt svag och det typ bara "brinner" på stiften .

Av små grisar blir det stora svin

83 Inlägg
18 juli 2012
#20
Du ser lätt om du har hallgivare eller inte , kolla mellan motorn och torpedväggen så ser du om det sitter en mojäng i växellådan med 2 bult ..



Sök