3078
Sök

Turbon laddar bara till slutet av det gula

241 Inlägg
18 juli 2012
Trådstartare
Hej igen.

Eftersom jag är nybörjare med motorer och löst väldigt mycket genom att fråga mig runt här på Garaget.org så gör jag det nu igen.

Det är så att min Saab 93 med t5 motor är steg tre chippad från Maptun, och VSS:en är avslagen. Men nu laddar bara turbon tills det slutet av det gula. Men efter steg tre så ska ju turbon gå in på det röda och ladda ca 1.3 bar vilket min bil inte kan göra nu. Skulle gissa att den laddar vid 0,7 kanske. Jag har testat att ta bort  W slangen( http://speedparts.se/arkiv/abackventiln … _alla.pdf] från Magnetventilen för att se om den laddar upp bättre men samma problem kvarstår. Enligt vad jag läst på internet så ska ju turbon ladda fullt ut då för minsta lilla om man gör detta, och gör den det då så skulle MV vara sönder. Vad kan problemet vara? Wastgate? Backventil?
Senast redigerat av Iggge (18 juli 2012)

Saab forever wolf in sheeps clothing

1 036 Inlägg
18 juli 2012
de bästa är att koppla in en extern laddtrycksmätare och se exakt vad den laddar, den som sitter i intstrumentet är inge vidare..

241 Inlägg
18 juli 2012
Trådstartare
Mangisen skrev:
de bästa är att koppla in en extern laddtrycksmätare och se exakt vad den laddar, den som sitter i intstrumentet är inge vidare..

Det vet jag, Men så extremt fel borde det inte vara så att den aldrig går in på det röda smile

Sitter och söker över hela internet efter svar men en sak kan jag nästa vara säker på. Det är inte Magnetventilen som spökar i alla fall för då borde jag märkt det när jag drog ut W slangen. Så  misstänker att det är en Wastgate eller backventil. Men sökt och hittar inte riktigt vars backventilen(ventilerna?) sitter.

241 Inlägg
18 juli 2012
Trådstartare