3078
Sök

Turbon laddar bara till slutet av det gula

241 Inlägg
18 juli 2012
Trådstartare
#1
Hej igen.


Eftersom jag är nybörjare med motorer och löst väldigt mycket genom att fråga mig runt här på Garaget.org så gör jag det nu igen.

Det är så att min Saab 93 med t5 motor är steg tre chippad från Maptun, och VSS:en är avslagen. Men nu laddar bara turbon tills det slutet av det gula. Men efter steg tre så ska ju turbon gå in på det röda och ladda ca 1.3 bar vilket min bil inte kan göra nu. Skulle gissa att den laddar vid 0,7 kanske. Jag har testat att ta bort  W slangen( http://speedparts.se/arkiv/abackventiln … _alla.pdf] från Magnetventilen för att se om den laddar upp bättre men samma problem kvarstår. Enligt vad jag läst på internet så ska ju turbon ladda fullt ut då för minsta lilla om man gör detta, och gör den det då så skulle MV vara sönder. Vad kan problemet vara? Wastgate? Backventil?
Senast redigerat av Iggge (18 juli 2012)

Saab forever wolf in sheeps clothing

1 036 Inlägg
18 juli 2012
#2
de bästa är att koppla in en extern laddtrycksmätare och se exakt vad den laddar, den som sitter i intstrumentet är inge vidare..


241 Inlägg
18 juli 2012
Trådstartare
#3
Mangisen skrev:
de bästa är att koppla in en extern laddtrycksmätare och se exakt vad den laddar, den som sitter i intstrumentet är inge vidare..

Det vet jag, Men så extremt fel borde det inte vara så att den aldrig går in på det röda smile

Sitter och söker över hela internet efter svar men en sak kan jag nästa vara säker på. Det är inte Magnetventilen som spökar i alla fall för då borde jag märkt det när jag drog ut W slangen. Så  misstänker att det är en Wastgate eller backventil. Men sökt och hittar inte riktigt vars backventilen(ventilerna?) sitter.
Senast redigerat av Iggge (18 juli 2012)

Saab forever wolf in sheeps clothing

241 Inlägg
18 juli 2012
Trådstartare
#4
Kollat på verkstad nu ang dålig laddtryck(Slutet på det gula kommer den bara till) Dem visste inget alls och det är kört TECH 2 med den. Inga felmedelanden och turbon är i bra kvalite(provkörd av verkstad) enligt dem då den trycker på som det ska och inga missljud eller svart/blå/vit rök kommer från turbon. Sen är  W slang testet också utförd. Dvs dra ut slangen för att se om den laddar. Den laddar normalt men blir lite känsligare, Men laddar alltså inte till rött då heller. Helt vilse nu för har absolut ingen aning om vad felet kan vara. Vill som inte lämna in den på service för X antal tusen och byta allt som kan ha en bidragande orsak till detta.
Kan det vara tändstifen? Backventil? Bränslefilter? Ska iaf iväg nu och köpa en laddtrycksmätare för att se om jag lyckas installera den och få ut värdet den vägen istället.
Senast redigerat av Iggge (18 juli 2012)

Saab forever wolf in sheeps clothing

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
18 juli 2012
#5
Det är inte så enkelt att clipset til WG-stången hoppat av ?

Lätt att missa eller glömma bort...


Sen kan det ju helt enkelt vara så att det är din laddmätare som inte fungerar riktigt så den stannar vid gult fast att "laddet går till rött" om du hänger med.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

241 Inlägg
18 juli 2012
Trådstartare
#6
TBOC_Razor skrev:
Det är inte så enkelt att clipset til WG-stången hoppat av ?

Lätt att missa eller glömma bort...


Sen kan det ju helt enkelt vara så att det är din laddmätare som inte fungerar riktigt så den stannar vid gult fast att "laddet går till rött" om du hänger med.

Det jag har tänkt på också. Kan vara min laddmätare som spökar. Kan väll inte vara klipset? Allt sitter ihop iaf så det ser ut att funka bra och sen så trycker ju turbon på bra annars
Senast redigerat av Iggge (18 juli 2012)

Saab forever wolf in sheeps clothing

TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
18 juli 2012
#7
som andra sagt, koppla in en extern å testa, låna en av en kompis å prova, tar ca 5 min av ditt liv.


241 Inlägg
18 juli 2012
Trådstartare
#8
barenhoff skrev:
som andra sagt, koppla in en extern å testa, låna en av en kompis å prova, tar ca 5 min av ditt liv.

Jo tack. Som du ser längre upp så skrev jag att jag ska köpa en extern mätare och testa. Söker bara instruktioner för hur man installerar mätaren nu också.
Senast redigerat av Iggge (18 juli 2012)

Saab forever wolf in sheeps clothing

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
18 juli 2012
#9
Kolla om du har en extra nippel på insuget som bara är pluggad med en svart gummigrej, har du det så sätter du bara tryckslangen där...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

241 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
#10
Sådär. Nu har jag testat med en extern tryckmätare. Den kommer endast upp i 1.0 bar och thats it! Är som en mur just där vid 1 bar för den stannar  direkt för att sedan sjunka sakta allt eftersom hastigheten ökar. Enligt Maptun så ska den komma upp i ca 1.3-1.4(1,5 enligt vissa andra)bar så det är alltså minst 0.3 bar för lite. Detta borde ju utesluta alla eventuella läckage? Slangar är bytt till avlastningsventilen också eftersom den var lite torr. Alla andra slangar är OK. Jag tror att det är en min wastegate som inte orkar trycka på? Men maptun säljer ju förstärkt membran men vad är det för skillnad?  Om det inte är det felet så kan det vara ett annat- Orginal avlasningsventil. Byter jag så har många fått ca 0.1- 0.4 bar högre(steg 1)

Saab forever wolf in sheeps clothing

241 Inlägg
23 juli 2012
Trådstartare
#11
Den laddar nu upp till 1.1 bar efter att jag bytt mer slangar. Sen kommer snart en annan avlasningsventil för att kolla om det kan göra något.

Saab forever wolf in sheeps clothing

Turbotekniker
54 Inlägg
24 juli 2012
#12
Hårdare wastegateklocka kan hjälpa om det är så att den tjuvöppnar av avgaserna men det låter inte så troligt tycker jag om den verkar funkar bra i övrigt, men kan kanske hjälpa med lite tur.

Du får alltså ett maxtryck på 1.1 om du drar slangen till tryckklockan så att laddtrycket borde skena?

Tänkbara orsaker:

- Läckage mellan turbo fram till insuget. Trycksätt för att testa.
- Wastegaten öppnar sig av avgaserna (klen fjäder i klockan)
- Slitna blad på kompressorsidan, stort spel kompressorhjul - kompressorhus
- Slitna blad på turbinaxeln (man måste lysa in i turbon eller ta av avgashuset för att se)
- Igenkoksat lagerhus/lager. Turbon snurrar trögare än den borde

Airtune Turbo AB. Turborenovering, Utbytesturbo & support.

241 Inlägg
24 juli 2012
Trådstartare
#13
Airtune skrev:
Hårdare wastegateklocka kan hjälpa om det är så att den tjuvöppnar av avgaserna men det låter inte så troligt tycker jag om den verkar funkar bra i övrigt, men kan kanske hjälpa med lite tur.

Du får alltså ett maxtryck på 1.1 om du drar slangen till tryckklockan så att laddtrycket borde skena?

Tänkbara orsaker:

- Läckage mellan turbo fram till insuget. Trycksätt för att testa.
- Wastegaten öppnar sig av avgaserna (klen fjäder i klockan)
- Slitna blad på kompressorsidan, stort spel kompressorhjul - kompressorhus
- Slitna blad på turbinaxeln (man måste lysa in i turbon eller ta av avgashuset för att se)
- Igenkoksat lagerhus/lager. Turbon snurrar trögare än den borde

Tack för den här informationen. Ska testa köpa en ny Wastgate och avlastningsventil för att kolla om det blir bättre som det har blivit för vissa. Om inte det funkar så ska jag ta lös hela turbon.

Saab forever wolf in sheeps clothing

241 Inlägg
31 juli 2012
Trådstartare
#14
Det löste sig nu. Efter bytt samtliga slangar, Rengöring av IC och bytt dumpventil till öppen så laddar den nu 1.5 bar! Tack alla för hjälpen guld värt

Saab forever wolf in sheeps clothing


Sök