3678
Sök

Audi A4 1.8TS quattro, tacksam för akut hjälp, AC:n har slutat fungera.

1 582 Inlägg
18 juli 2012
Trådstartare
Hej,

Det är så att jag haft AC:n avstängd några dagar nu och skulle sätta på den idag igen men då blåser det ingenting eller kommer någon värme/kyla oavsett vad jag gör.

Har testat trycka på alla knapparna utan något resultat. AC:n har alltid fungerar klockrent tidigare men började strula efter jag hade den avstängd några dagar.

Någon som vart jag ska börja felsöka? Tacksam för snabba svar

Allfixare
1 475 Inlägg
18 juli 2012
Är det fläkten eller AC,n som inte fungerar?

1 582 Inlägg
18 juli 2012
Trådstartare
Varken fläkten eller AC:n fungerar dessvärre.

fish skrev:
Är det fläkten eller AC,n som inte fungerar?

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
18 juli 2012
kollat säkringarna?

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

197 Inlägg
18 juli 2012
Du skrev inte om din display lyser eller visar nåt. OM displayen fungerar:

Kolla som sagt säkringarna. Jag tror att det finns 2st till fläktmotorn, 10a och 30a. Om de är hela, kolla om det finns ström till kupèfläkten, den sitter bakom handsfacket och har 2st kablar. Finns det ström så är det fläktmotorn som är trasigt. Testa även på högsta hastigheten, får du ström då är det troligtvis fläktmotstånd som är trasigt.

Jag heter AutoCool. Can you .se why?

Audiot
1 153 Inlägg
18 juli 2012
Kolla om du fått erjade kontakter på kabeln som går till ac pumpen.
Finns 2 delningar på kabeln i motorutrymmet om jag inte minns fel.
Spray dom och "gnugga" dom så att säga och be någon lyssna när du slår på ac:n på snöflings knappen på ac panelen, det ska klicka till rejält i pumpen när den aktiveras.

Kolla även andra jord punkter etc, med tanken på det fuktiga vädret vi haft så kan det va något sådant som stör.
Jäkligt konstigt om allt bara dött?
Har du inte använt bilen alls eftersom du inte använt fläkten i kupén?
Senast redigerat av TheGuard (18 juli 2012)

Avstängd
10 388 Inlägg
18 juli 2012
KOlla felkoderna i AC-displayen (om den går igång)?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Race For Fun!
379 Inlägg
18 juli 2012
måste vara en säkring??

R.I.P Paul Walker
Race 350Z For Fun

1 582 Inlägg
18 juli 2012
Trådstartare
Stort tack för alla svar smile

TS_quattro Har kollat säkringen och den är hel så kan inte vara den.

AutoCool Ursäkta för otydligheten smile men displayen fungerar som den skall, enda konstiga är att om jag höjer fläkten på max så kan den gå ner till noll och sedan upp till max igen. Har endast kollat säkring 10A men ska även kolla 30A. Tack för tipsen, ska iväg ikväll och kolla det med en polare.

TheGuard Tack för tipsen, ska ta och kolla/smörja kablarna nu ikväll med en polae. Men på min AC så finns det ingen snöflinga smile tycker också det är riktigt skumt att det bara lägger av sådär. Jag använder bilen dagligen men det har inte behövts någon AC i detta väder så därför hade jag den avstängd tyvärr.

it_mutt Hur kan jag få fram felkoderna i AC-displayen? smile har alltså inte tillgång till VCDS.
Senast redigerat av LIVINL0UD (18 juli 2012)

Avstängd
10 388 Inlägg
18 juli 2012
Hur gammal är kärran?

(mest så du får rätt info)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 582 Inlägg
18 juli 2012
Trådstartare
Det är en 00:a gäller bilen som jag har upplagt på garaget smile

it_mutt skrev:
Hur gammal är kärran?

(mest så du får rätt info)

1 582 Inlägg
18 juli 2012
Trådstartare
Har nu varit iväg med bilen till en polare som försökte lokalisera felet utan några positiva resultat hmm

Fick fram dessa tre felkoder

* 18.3    Spänning till friskluftsfläkten felaktig - sporadisk
* 20.1    Spänning till AC kompressorn felaktig - statiskt. Kompressorn kommer att vara avstängd tills spänningen överstiger 10.8 V under minst 25 sekunder.
* 22.1    AC övertrycksventil statiskt öppen. Kompressorn kommer att vara avstängd tills ventilen stängs.

Det som vi kom fram till var att AC kompressorn fungerar som den skall.
Men det konstiga är att det inte kommer någon ström till säkring 25 som är 30A och inte heller någon ström till kupéfläkten.

Imorgon så ska vi eventuellt testa med en begagnad kupéfläkt men är det någon som har en vild gissning vad nästa steg är gällande felsökning osv?

Tack på förhand.

German Engineering
9 083 Inlägg
20 juli 2012
Hur har det gått, gubben? Löst problemet än? smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Audiot
1 153 Inlägg
20 juli 2012
Lokalisera kabeln som ger + matning till den säkringen och följ den för och så vart den leder och försök mät för att se om det är nå brott på kabeln eller dylikt?

1 582 Inlägg
20 juli 2012
Trådstartare
Tyvärr inte hunnit felsökt något mer sedan sist hmm

1 582 Inlägg
21 juli 2012
Trådstartare
Stort tack för tipset, ska absolut ha det vid åtanke när det blir dags att felsöka djupare smile

TheGuard skrev:
Lokalisera kabeln som ger + matning till den säkringen och följ den för och så vart den leder och försök mät för att se om det är nå brott på kabeln eller dylikt?

Sök