3233
Sök

Camaro 67 - Protouring "LS 5.3 GT47"

Hej! Välkommen till mitt projekt! Bilen är en Chevrolet Camaro från 1967. Den är svensksåld med 396 bigblock och manuell växellåda och kördes framtill 1978 då den krockades lite lätt vänster bak. Därefter har ett 15 tal olika... Visa mer

81 480 Visningar
Projektet avslutat 7 januari 2016
tidsoptimist-javisst!
274 Inlägg
7 april 2013
#61
Pro touring passar  camaro 67-69 perfekt! Lycka till med projektet! Prem lagd så klart.


234 Inlägg
7 april 2013
Trådstartare
#62
Tackar grabbar wink Ja den där gråa har jag spanat på faktiskt, den är riktigt frän i solljus!

Snart är det dags för att måla bromsoken, frågan är ju om man törs måla dom röda.. Har GM's stora fyrkolvsok i fram och små VAG bromsok ibak så inget att skryta med direkt... wink


234 Inlägg
12 april 2013
Trådstartare
#63
Bilen står på hjul! nåja ibak iallafall wink Bestämde mig för att måla om hela framvagnen då det inte riktigt passade med blanksvart torpedvägg osv mot en halvblank subframe så det tar en vecka till eller så innan den står på alla fyra hjul.

120cm från marken till dropplisten, det kommer att bli lätt att tvätta av taket! wink
http://i46.tinypic.com/2vtxkrm.jpg

Så här ser det ut undertill i dagsläget.

http://i48.tinypic.com/2ag3ku0.jpg

Lyckades få tag i en flockad mittkonsol av en medlem här på garaget, Har tänkt bygga om den i framkant så att det går att montera tre mindre mätare.

http://i47.tinypic.com/34yd0tw.jpg


1 049 Inlägg
13 april 2013
#64
Ser mycket bra ut! Bra hantverk av dig.

Ser fram emot nästa uppdatering.

234 Inlägg
13 april 2013
Trådstartare
#65
tommyhjortasen skrev:
Ser mycket bra ut! Bra hantverk av dig.

Ser fram emot nästa uppdatering.

Tackar! Det uppskattas wink


234 Inlägg
13 maj 2013
Trådstartare
#67
Nu har det hänt lite igen! wink Jag har under de senaste helgerna varit upptagen med att mecka en annan Camaro! wink Nämligen #48 i V8 Thundercars tidigare känt som"Camaro Cup" som i år har fått ett nytt namn, en ny bilmodell i form av en "Mustang" samt nya motorer och lite andra uppgraderingar. Meckar #48 med Alx Danielsson bakom ratten tävlandes för Memphis Racing.

Premiären vart lyckad, Andra plats i båda racen! wink
Foto av: Deltafoto.
http://i40.tinypic.com/dcudxi.jpg

Men nu i helgen fick jag äntligen tid över och monterade ihop det sista på motorn, vart tvungen att borra ett nytt hål i blocket för den nya startmotorn. Mitt block hade snett bultmönster medans den nya ministartern hade rakt. Sedan sattes TH700 lådan på plats och paketet lyftes i. Passade på att montera Headdersarna och konstaterade att de är riktigt tight på förarsidan, styrsnäckan ligger precis emot 3ans avgaspipa.. Målade på kylarsupportern och testade Griffin kylaren. Kul att skruva på lite nya delar som omväxling wink
http://i44.tinypic.com/33v2d1c.jpg


262 Inlägg
14 maj 2013
#68
Verkar va en trevlig syssla du har att meka race Camarol på helgerna. cool

Din egen Camaro börjar få helt rätt stuk och måste va ännu häftigare att meka med. big_smile Keep up the good work.

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120

177 Inlägg
5 juni 2013
#69
update snart? smile)

Kalaspuff
5 februari 2014
#70
riktigt trevligt bygge! Följer med spänning!

234 Inlägg
6 februari 2014
Trådstartare
#71
Har inte uppdaterat här på ett tag så det är dags!

Sedan sista uppdateringen har jag monterat ihop framvagnen, Dragit bromsrör, Byggt bränslesystem. Har fortfarande originaltank men armatur för bigblock och 10mm alurör fram till förgasaren.
http://i61.tinypic.com/2m3oe8g.jpg
http://i61.tinypic.com/5kmskn.jpg

Sedan byggde jag ett 2.5" rostfritt avgassystem, vart en ljuddämpare per sida och ett pulskryss bakom växellådan. Fick även bygga om växellådsbalken för TH700 växellådan är aningen längre än TH350n som tidigare satt i bilen.
http://i58.tinypic.com/2emoluf.jpg

Nu var det dags för uppstart! tidsmässigt var det i slutet av Augusti. Pumpade upp oljetryck innan uppstart och primade förgasaren med soppa så hoppade den igång direkt. Körde in kammen och allt såg bra ut. Kanon fint oljetryck och tyst och fint gick den i maskin. Saknade fortfarande ett fäste för TV wiren till automatlådan för att provköra så några dagar senare dök det upp på posten, Success! Nu fick man äntligen backa ut ur verkstan för egen maskin och åka några varv runt verkstan! Vilken känsla, även fast det bara satt en stol i bilen, inga rutor, inredning osv osv. Stor motivationshöjjare! wink

Har sedan dess ägnat kvällar och helger till att passa in alla skärmar och dörrar osv. Passformen på dessa från fabrik är allt annat än godkänd enligt mitt tycke så har lagt mycket tid på detta. Har även fått laga en del rost i nederkant på skärmarna och dörrarna. Nu ska endast huven passas in och sedan får Customs by Mange rikta och lacka!

http://i58.tinypic.com/28armo9.jpg


234 Inlägg
13 februari 2014
Trådstartare
#73
Hehe ja! wink Dock blir det väll så när någon gör lös med vinkelkapen, har fått veta att golvet och innerskärmarna kapades ur i början på 80 talet så det har ju varit en hel del jobb för att få den att rulla igen.

Beställde papper från riksarkivet och fick tag i leveranspapper, första ägaren osv. Riktigt kul att se alla gamla papper wink Bilen såldes ny i Sverige den 12e juni 1967 till en herre i Malmö.

Nu har även bilplåtslagaren/lackeraren börjat rikta pärlan. Bilduppdatering kommer på söndag.


62 Inlägg
14 februari 2014
#74
vad kostar det att beställa handlingar från riksarkivet?


234 Inlägg
15 februari 2014
Trådstartare
#75
Det beror lite på hur mycket de får jobba för att få fram papprena. Jag betalade in 80kr och fick 13 A4 papper med info.


234 Inlägg
17 februari 2014
Trådstartare
#76
Idag svängde posten förbi med ett trevligt paket! wink

Köpte en "LS1" 5.3 L LM7 2001 från en Silverado. Alltså tredje generationens sbc likadan som LS1 fast med gjutjärns block. Motorn ger ca 285hk original men jag har tänkt att överladda den med en Garret GT47 eller liknande turbo. Mål: 600 hjulhästar vid lågt laddtryck.

http://i59.tinypic.com/rri96r.jpg


359 Inlägg
17 februari 2014
#77
Jag har en helt ny GT47(ej kina) om du vill köpa

234 Inlägg
18 februari 2014
Trådstartare
#78
St3v3 skrev:
Jag har en helt ny GT47(ej kina) om du vill köpa

Det kan helt klart vara intressant! Pm skickat.


Meister
6 763 Inlägg
18 februari 2014
#79
Dahlhjelm skrev:
Idag svängde posten förbi med ett trevligt paket! wink

Köpte en "LS1" 5.3 L LM7 2001 från en Silverado. Alltså tredje generationens sbc likadan som LS1 fast med gjutjärns block. Motorn ger ca 285hk original men jag har tänkt att överladda den med en Garret GT47 eller liknande turbo. Mål: 600 hjulhästar vid lågt laddtryck.

http://i59.tinypic.com/rri96r.jpg

5,3:orna tycker om laddtryck smile Fast de gör väll alla gjutjärns LS http://www.hotrod.com/techarticles/hrdp … ng_theory/


234 Inlägg
18 februari 2014
Trådstartare
#80
Hehe mjo visst är det så, Tänkte försöka göra det ganska simpelt med vända org truck grenrör, org insug osv till en början. Får se om man vill ha mer effekt senare så blir det smidd botten och andra toppar och kamaxel.


Köpte mig även en racepreppad TH350 idag, nyrenoverad, förstärkt och med manuellt ventilhus. Får duga tillsvidare.



Sök