Hej! Välkommen till mitt projekt! Bilen är en Chevrolet Camaro från 1967. Den är svensksåld med 396 bigblock och manuell växellåda och kördes framtill 1978 då den krockades lite lätt vänster bak. Därefter har ett 15 tal olika... Visa mer
Tackar grabbar Ja den där gråa har jag spanat på faktiskt, den är riktigt frän i solljus!
Snart är det dags för att måla bromsoken, frågan är ju om man törs måla dom röda.. Har GM's stora fyrkolvsok i fram och små VAG bromsok ibak så inget att skryta med direkt...
Bilen står på hjul! nåja ibak iallafall Bestämde mig för att måla om hela framvagnen då det inte riktigt passade med blanksvart torpedvägg osv mot en halvblank subframe så det tar en vecka till eller så innan den står på alla fyra hjul.
120cm från marken till dropplisten, det kommer att bli lätt att tvätta av taket!
Så här ser det ut undertill i dagsläget.
Lyckades få tag i en flockad mittkonsol av en medlem här på garaget, Har tänkt bygga om den i framkant så att det går att montera tre mindre mätare.
Nu har det hänt lite igen! Jag har under de senaste helgerna varit upptagen med att mecka en annan Camaro! Nämligen #48 i V8 Thundercars tidigare känt som"Camaro Cup" som i år har fått ett nytt namn, en ny bilmodell i form av en "Mustang" samt nya motorer och lite andra uppgraderingar. Meckar #48 med Alx Danielsson bakom ratten tävlandes för Memphis Racing.
Premiären vart lyckad, Andra plats i båda racen! Foto av: Deltafoto.
Men nu i helgen fick jag äntligen tid över och monterade ihop det sista på motorn, vart tvungen att borra ett nytt hål i blocket för den nya startmotorn. Mitt block hade snett bultmönster medans den nya ministartern hade rakt. Sedan sattes TH700 lådan på plats och paketet lyftes i. Passade på att montera Headdersarna och konstaterade att de är riktigt tight på förarsidan, styrsnäckan ligger precis emot 3ans avgaspipa.. Målade på kylarsupportern och testade Griffin kylaren. Kul att skruva på lite nya delar som omväxling
Har inte uppdaterat här på ett tag så det är dags!
Sedan sista uppdateringen har jag monterat ihop framvagnen, Dragit bromsrör, Byggt bränslesystem. Har fortfarande originaltank men armatur för bigblock och 10mm alurör fram till förgasaren.
Sedan byggde jag ett 2.5" rostfritt avgassystem, vart en ljuddämpare per sida och ett pulskryss bakom växellådan. Fick även bygga om växellådsbalken för TH700 växellådan är aningen längre än TH350n som tidigare satt i bilen.
Nu var det dags för uppstart! tidsmässigt var det i slutet av Augusti. Pumpade upp oljetryck innan uppstart och primade förgasaren med soppa så hoppade den igång direkt. Körde in kammen och allt såg bra ut. Kanon fint oljetryck och tyst och fint gick den i maskin. Saknade fortfarande ett fäste för TV wiren till automatlådan för att provköra så några dagar senare dök det upp på posten, Success! Nu fick man äntligen backa ut ur verkstan för egen maskin och åka några varv runt verkstan! Vilken känsla, även fast det bara satt en stol i bilen, inga rutor, inredning osv osv. Stor motivationshöjjare!
Har sedan dess ägnat kvällar och helger till att passa in alla skärmar och dörrar osv. Passformen på dessa från fabrik är allt annat än godkänd enligt mitt tycke så har lagt mycket tid på detta. Har även fått laga en del rost i nederkant på skärmarna och dörrarna. Nu ska endast huven passas in och sedan får Customs by Mange rikta och lacka!
Hehe ja! Dock blir det väll så när någon gör lös med vinkelkapen, har fått veta att golvet och innerskärmarna kapades ur i början på 80 talet så det har ju varit en hel del jobb för att få den att rulla igen.
Beställde papper från riksarkivet och fick tag i leveranspapper, första ägaren osv. Riktigt kul att se alla gamla papper Bilen såldes ny i Sverige den 12e juni 1967 till en herre i Malmö.
Nu har även bilplåtslagaren/lackeraren börjat rikta pärlan. Bilduppdatering kommer på söndag.
Köpte en "LS1" 5.3 L LM7 2001 från en Silverado. Alltså tredje generationens sbc likadan som LS1 fast med gjutjärns block. Motorn ger ca 285hk original men jag har tänkt att överladda den med en Garret GT47 eller liknande turbo. Mål: 600 hjulhästar vid lågt laddtryck.
Köpte en "LS1" 5.3 L LM7 2001 från en Silverado. Alltså tredje generationens sbc likadan som LS1 fast med gjutjärns block. Motorn ger ca 285hk original men jag har tänkt att överladda den med en Garret GT47 eller liknande turbo. Mål: 600 hjulhästar vid lågt laddtryck.
Hehe mjo visst är det så, Tänkte försöka göra det ganska simpelt med vända org truck grenrör, org insug osv till en början. Får se om man vill ha mer effekt senare så blir det smidd botten och andra toppar och kamaxel.
Köpte mig även en racepreppad TH350 idag, nyrenoverad, förstärkt och med manuellt ventilhus. Får duga tillsvidare.