Rquired skrev:
Hans_J skrev:
Har haft både en Bmw e46 Diesel (320D -99) och en Bmw e46 bensin (320i -02).
Bensinaren hade en skatt på 2300kr.
Dieseln har en skatt på 5200kr.
Skiljer alltså 2900kr i skatt.
Bensinaren drog aldrig under 1.2 liter milen (snittade vanligtvis 1.5 liter/mil vintertid, har tung högerfot).
Dieseln snittar jag 0.7 med vid samma körning (0.6 enbart stadskörning), aldrig fått den att dra över 0.9 liter/milen även vid hård stadskörning.
Sen att dieseln är piggare (chippad) än bensinsexan var är ingen nackdel.
Dock finns det ju betydligt bränslesnålare bensinbilar än vad 320i'n är.
För mig är valet självklart, lär ta ett bra tag innan jag väljer en bensinbil igen.
Så den dricker 7L/100km vid blandad körning men endast 6L/100km vid 100% stadskörning, även om en 320d likt de flesta bilar dricker mer vid stadskörning än vid blandad körning enligt pappren?
Ändå kör du så hårt att din 320i drack 5-6dl/mil mer än vad BMW anger att den modellen behöver, men din dieselbil är nästintill opåverkad av den hårda körstilen och dricker endast något mer än vad pappret säger? Och då har du trimmat bilen hårt, såpass mycket att den blev piggare än en 320i
(som är markant kvickare än 320d original)?
Nej jag håller fast vid det jag skrev ovan, att det sedan finns folk som håller dieselbilar som något fantastiskt var ingen nyhet för mig! Det är svårt när folk tycker och har upplevt det olika, jag hoppas ändå TS räknar på det. Och att han då försöker luska fram en verklig förbrukning för bilarna och inte går på den lägsta siffran någon påstått att de kört bilen på.
0.7 var inte vid blandad körning utan lite hårdare stadskörning, den drar mindre vid lung ''stadskörning'' (sammhällskörning för att vara exakt) än vid landsvägskörning. Rekordet en helkväll på sammhället (var chafför åt några kompisar som var på krogen) är 0.47, uppmätt vid tankning, dock snackar vi extremt lugn körning bara för att testa hur billigt den kunde gå. Men 0.55 är inga onormala siffror vid bara sammhällskörning. Landsväg så drar den 0.5 blankt om man inte kör över 100, närmar man sig 120-130 vill den ha över 0.6, skulle inte skada och ha en sjätte växel.
Att en bil drar mer än vad tillverkaren själv anger är väll inte ovanligt?
Den är enbart chippad och ja, den drar jämnt/är snäppet piggare än min 320i då jag känner nuvarande ägaren och vi har jämfört.
Original har 320D ca 136 hästar, efter chippning ca 165 enligt Powerchip. 320i har 170 original men då har dieseln betydligt mer vrid. Vad är det du tycker är så konstigt? Visst, 320i'n går fortare, men de är allt.
Ni som faktiskt har en/kört/åkt en chippad 320D vet att de går väldigt billigt i förhållande till effekt.
discokapten skrev:
Hans_J skrev:
Har haft både en Bmw e46 Diesel (320D -99) och en Bmw e46 bensin (320i -02).
Bensinaren hade en skatt på 2300kr.
Dieseln har en skatt på 5200kr.
Skiljer alltså 2900kr i skatt.
Bensinaren drog aldrig under 1.2 liter milen (snittade vanligtvis 1.5 liter/mil vintertid, har tung högerfot).Dieseln snittar jag 0.7 med vid samma körning (0.6 enbart stadskörning), aldrig fått den att dra över 0.9 liter/milen även vid hård stadskörning.
Sen att dieseln är piggare (chippad) än bensinsexan var är ingen nackdel.
Dock finns det ju betydligt bränslesnålare bensinbilar än vad 320i'n är.
För mig är valet självklart, lär ta ett bra tag innan jag väljer en bensinbil igen.
Och uppenbart en fot på bromsen samtidigt... min e39:a (525, kombi) låg runt 0.8-0.9 i snittförbrukning blandad körning, och då kör jag inte lugnt heller.
När jag kommer hem från jobbet kan jag kolla igenom hur mycket den drog under min ägo, ska ha kvar alla siffror då jag brukade skriva upp hur långt jag kört och hur mycket jag tankat för vid varje tankning.
Att komma ihåg är dock att det var på vintern med mycket lek, träffade nuvarande ägaren förra veckan och han snittade 1.1 med den nu sommartid.