2862
Sök

Något att tänka på vid köp av turbodiesel? några andra förslag på bra diesel bil?

1 230 Inlägg
18 juli 2012
Trådstartare
#1
tänkte sälja av 940 och köpa tdi istället då det går billigare, har kollat lite på första generationen v70 pga priset! har kollat lite på s70 också men verkar svårt att hitta nån med under 30.000 på mätarn "/ finns det några andra bra dieselbilar som inte kostar skjortan? har tänkt mig ett tak på 40.000kr då jag precis tog studentnen och inte har så gott om pengar än wink


Pim_Pim
18 juli 2012
#2
En passat tdi kanske ?

1 327 Inlägg
18 juli 2012
#3
Octavia, Passat, Golf, A4, eller saab 9-3 / 9-5 diesel. Bara att välja, tänk bara på den dyra skatten som vissa dieselbilar har. Tex Saab 9-5 som ligger på 6900 kr / år.

Svårt att hitta en äldra Dieselbil som går mycket billigare än motsvarande bensinbil om man ska räkna in alla kostnader som tex dyrare service, det högre priset för dieselbilen, skatt, de oftaste betydligt högre miltalet som innebär mer reparationer än på motsvarande bensinbil.


1 230 Inlägg
18 juli 2012
Trådstartare
#4
Passat.. Där sa ni nåt! smile


12 Inlägg
18 juli 2012
#5
Har du räknat på vad det skiljer i pris på skatt och försäkring mellan bensin och diesel. Ta en passat diesel tex 6000kr i skatt och 4000kr i helförsäkring 10000kr innan du tankat den och en bensinare ligger kanske på 3000kr i helförsäkring och skatt på 2500kr, ca4500kr sparat redan där. Sedan är ju dieseln nästan lika dyr som bensinen så du måste ju åka ganska många mil innan du tjänar på det. (priserna är inte något jag har kollat upp men ca-pris typ) bara för att många tror ju att man tjänar på att åka diesel men du måste åka ganska långt per år innan det är lönsamt. smile // Tony


Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 juli 2012
#6
Jag skriver som ovanstående, det absolut viktigaste är att du räknar på att det verkligen lönar sig. Du kanske sparar två kronor per mil på en dieselbil, säg att det skiljer 5000:- i skatt då är det minst 2500mil/år du behöver köra för att bli "break even" som ett exempel. Plus högre servicekostnader, då behöver du köra ännu mer.

Och även om du kör långt, vi säger att du sparar 1000:-/år på att köra en dieselbil med markant sämre prestanda än din nuvarande Volvo Turbo. Tycker du att det är värt det? Är du beredd att offra prestanda finns det många snåla bensinmodeller att välja mellan dessutom...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 072 Inlägg
18 juli 2012
#8
Rquired skrev:
Jag skriver som ovanstående, det absolut viktigaste är att du räknar på att det verkligen lönar sig. Du kanske sparar två kronor per mil på en dieselbil, säg att det skiljer 5000:- i skatt då är det minst 2500mil/år du behöver köra för att bli "break even" som ett exempel. Plus högre servicekostnader, då behöver du köra ännu mer.

Och även om du kör långt, vi säger att du sparar 1000:-/år på att köra en dieselbil med markant sämre prestanda än din nuvarande Volvo Turbo. Tycker du att det är värt det? Är du beredd att offra prestanda finns det många snåla bensinmodeller att välja mellan dessutom...

2500mil är lite o ta i..
1,500mil räcker gott.. ex om dieseln tar 0,6 o bensinaren 0,9 (grovt räknat)

1,500 mil diesel = 900 liter X 14,5 kr = 13050 kr
1,500 mil bensin = 1350 liter X 14,5 kr =19575 kr


du sparar 6,500Kr på dieseln smile

som sagt detta är bara grooovt räknat smile literpris samt förbrukning..
Senast redigerat av sandzoo (18 juli 2012)

Sandzoo i da house

Evildan
18 juli 2012
#9
sandzoo skrev:
Rquired skrev:
Jag skriver som ovanstående, det absolut viktigaste är att du räknar på att det verkligen lönar sig. Du kanske sparar två kronor per mil på en dieselbil, säg att det skiljer 5000:- i skatt då är det minst 2500mil/år du behöver köra för att bli "break even" som ett exempel. Plus högre servicekostnader, då behöver du köra ännu mer.

Och även om du kör långt, vi säger att du sparar 1000:-/år på att köra en dieselbil med markant sämre prestanda än din nuvarande Volvo Turbo. Tycker du att det är värt det? Är du beredd att offra prestanda finns det många snåla bensinmodeller att välja mellan dessutom...

2500mil är lite o ta i..
1,500mil räcker gott.. ex om dieseln tar 0,6 o bensinaren 0,9 (grovt räknat)

1,500 mil diesel = 900 liter X 14,5 kr = 13050 kr
1,500 mil bensin = 1350 liter X 14,5 kr =19575 kr


du sparar 6,500Kr på dieseln smile

som sagt detta är bara grooovt räknat smile literpris samt förbrukning..

Det är betydligt fler faktorer än endast förbrukning att ta med i beräkningen:
Vägskatt, dyrare servicekostnader, flera och dyrare reparationer då en äldre dieselbil oftast har rullat långt.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 juli 2012
#10
sandzoo skrev:
Rquired skrev:
Jag skriver som ovanstående, det absolut viktigaste är att du räknar på att det verkligen lönar sig. Du kanske sparar två kronor per mil på en dieselbil, säg att det skiljer 5000:- i skatt då är det minst 2500mil/år du behöver köra för att bli "break even" som ett exempel. Plus högre servicekostnader, då behöver du köra ännu mer.

Och även om du kör långt, vi säger att du sparar 1000:-/år på att köra en dieselbil med markant sämre prestanda än din nuvarande Volvo Turbo. Tycker du att det är värt det? Är du beredd att offra prestanda finns det många snåla bensinmodeller att välja mellan dessutom...

2500mil är lite o ta i..
1,500mil räcker gott.. ex om dieseln tar 0,6 o bensinaren 0,9 (grovt räknat)

1,500 mil diesel = 900 liter X 14,5 kr = 13050 kr
1,500 mil bensin = 1350 liter X 14,5 kr =19575 kr


du sparar 6,500Kr på dieseln smile

som sagt detta är bara grooovt räknat smile literpris samt förbrukning..

Minus att dieselbilen har högre skatt, ofta skiljer det stora summor på något eller mycket äldre dieselbilar. 5000:- i skillnad är inget ovanligt, runt 1500-2000:- för bensinmodellen och 6-7000:- för den som bränner olja.

6500:- blir då markant mindre, plus att några 3dl/mil ser jag då inte att man sparar på att välja en diesel, så bränslesnåla är dem endast på pappret men aldrig i verkligheten när det gäller moderna bilar och går man tillbaka till 90-talet var dieselbilarna nära inpå bensinmodellerna i förbrukning.

I huvudet har jag BMW som exempel, i 5-serie skiljer det cirka 1.5dl/mil mellan 525TDS (7.6L/100km) och 520i (8.9L/100km) och myten om att bensinmotorn dricker det dubbla bara man trycker på lite ger jag inte mycket för: Även om en diesel är något effektivare och klarar högre belastning innan förbrukningen sticker iväg. I det här exemplet bör man dessutom notera att 520i är den med bättre prestanda på pappret.

I just detta fallet kan man dessutom fundera kring nackdelarna med en turbomotor när saker börjar gå sönder (20i är en sugmotor), att sedan en dieselpump med ställverk är mycket dyrt att byta och mycket jobb att ställa in kan också vara värt att fundera över jämfört med det förhållandevis enkla jobbet att lyfta på baksätet och bara byta pump på de flesta bensinbilar.

Allting har sina för och nackdelar, men så fantastiskt som många påstår att dieselmotorer är (Framför allt under en period nu de senaste åren) håller jag som osannolikt. smile
Senast redigerat av Rquired (18 juli 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Evildan
18 juli 2012
#11
Rquired skrev:
sandzoo skrev:
Rquired skrev:
Jag skriver som ovanstående, det absolut viktigaste är att du räknar på att det verkligen lönar sig. Du kanske sparar två kronor per mil på en dieselbil, säg att det skiljer 5000:- i skatt då är det minst 2500mil/år du behöver köra för att bli "break even" som ett exempel. Plus högre servicekostnader, då behöver du köra ännu mer.

Och även om du kör långt, vi säger att du sparar 1000:-/år på att köra en dieselbil med markant sämre prestanda än din nuvarande Volvo Turbo. Tycker du att det är värt det? Är du beredd att offra prestanda finns det många snåla bensinmodeller att välja mellan dessutom...

2500mil är lite o ta i..
1,500mil räcker gott.. ex om dieseln tar 0,6 o bensinaren 0,9 (grovt räknat)

1,500 mil diesel = 900 liter X 14,5 kr = 13050 kr
1,500 mil bensin = 1350 liter X 14,5 kr =19575 kr


du sparar 6,500Kr på dieseln smile

som sagt detta är bara grooovt räknat smile literpris samt förbrukning..

Minus att dieselbilen har högre skatt, ofta skiljer det stora summor på något eller mycket äldre dieselbilar. 5000:- i skillnad är inget ovanligt, runt 1500-2000:- för bensinmodellen och 6-7000:- för den som bränner olja.

6500:- blir då markant mindre, plus att några 3dl/mil ser jag då inte att man sparar på att välja en diesel, så bränslesnåla är dem endast på pappret men aldrig i verkligheten när det gäller moderna bilar och går man tillbaka till 90-talet var dieselbilarna nära inpå bensinmodellerna i förbrukning.

I huvudet har jag BMW som exempel, i 5-serie skiljer det cirka 1.5dl/mil mellan 525TDS (7.6L/100km) och 520i (8.9L/100km) och myten om att bensinmotorn dricker det dubbla bara man trycker på lite ger jag inte mycket för: Även om en diesel är något effektivare och klarar högre belastning innan förbrukningen sticker iväg. I det här exemplet bör man dessutom notera att 520i är den med bättre prestanda på pappret.

I just detta fallet kan man dessutom fundera kring nackdelarna med en turbomotor när saker börjar gå sönder (20i är en sugmotor), att sedan en dieselpump med ställverk är mycket dyrt att byta och mycket jobb att ställa in kan också vara värt att fundera över jämfört med det förhållandevis enkla jobbet att lyfta på baksätet och bara byta pump på de flesta bensinbilar.

Allting har sina för och nackdelar, men så fantastiskt som många påstår att dieselmotorer är (Framför allt under en period nu de senaste åren) håller jag som osannolikt. smile

Instämmer fullständigt med det du så välformulerat framställer.
Man behöver åka mkt långt för att kunna räkna hem en äldre dieselbil, nyare dieselbilar är förvisso snålare än äldre dito men så är även nyare bensinbilar.

Sothora <3
1 201 Inlägg
18 juli 2012
#12
Idag är det nästan omöjligt o tjäna på att åka dieselbil om man inte har stulet bränsle, alt åker jävligt långt!

Men å andra sidan åka diesel är en livsstil! smile

Bildemonterare samt egen verkstad. !

113 Inlägg
18 juli 2012
#13
Har haft både en Bmw e46 Diesel (320D -99) och en Bmw e46 bensin (320i -02).

Bensinaren hade en skatt på 2300kr.
Dieseln har en skatt på 5200kr.

Skiljer alltså 2900kr i skatt.

Bensinaren drog aldrig under 1.2 liter milen (snittade vanligtvis 1.5 liter/mil vintertid, har tung högerfot).
Dieseln snittar jag 0.7 med vid samma körning (0.6 enbart stadskörning), aldrig fått den att dra över 0.9 liter/milen även vid hård stadskörning.

Sen att dieseln är piggare (chippad) än bensinsexan var är ingen nackdel.

Dock finns det ju betydligt bränslesnålare bensinbilar än vad 320i'n är.

För mig är valet självklart, lär ta ett bra tag innan jag väljer en bensinbil igen.
Senast redigerat av Hans_J (18 juli 2012)


2 072 Inlägg
18 juli 2012
#14
Hans_J skrev:
Har haft både en Bmw e46 Diesel (320D -99) och en Bmw e46 bensin (320i -02).

Bensinaren hade en skatt på 2300kr.
Dieseln har en skatt på 5200kr.

Skiljer alltså 2900kr i skatt.

Bensinaren drog aldrig under 1.2 liter milen (snittade vanligtvis 1.5 liter/mil vintertid, har tung högerfot).
Dieseln snittar jag 0.7 med vid samma körning (0.6 enbart stadskörning), aldrig fått den att dra över 0.9 liter/milen även vid hård stadskörning.

Sen att dieseln är piggare (chippad) än bensinsexan var är ingen nackdel.

Dock finns det ju betydligt bränslesnålare bensinbilar än vad 320i'n är.

För mig är valet självklart, lär ta ett bra tag innan jag väljer en bensinbil igen.

håller helt med.. hade en 320d chippad.. hur nöjd med bilen som helst..
drygt 160hk..
var lätt att hålla den på 0,5 vid landskörning (lagligt)

Sandzoo i da house

2 072 Inlägg
18 juli 2012
#15
Rquired skrev:
sandzoo skrev:
Rquired skrev:
Jag skriver som ovanstående, det absolut viktigaste är att du räknar på att det verkligen lönar sig. Du kanske sparar två kronor per mil på en dieselbil, säg att det skiljer 5000:- i skatt då är det minst 2500mil/år du behöver köra för att bli "break even" som ett exempel. Plus högre servicekostnader, då behöver du köra ännu mer.

Och även om du kör långt, vi säger att du sparar 1000:-/år på att köra en dieselbil med markant sämre prestanda än din nuvarande Volvo Turbo. Tycker du att det är värt det? Är du beredd att offra prestanda finns det många snåla bensinmodeller att välja mellan dessutom...

2500mil är lite o ta i..
1,500mil räcker gott.. ex om dieseln tar 0,6 o bensinaren 0,9 (grovt räknat)

1,500 mil diesel = 900 liter X 14,5 kr = 13050 kr
1,500 mil bensin = 1350 liter X 14,5 kr =19575 kr


du sparar 6,500Kr på dieseln smile

som sagt detta är bara grooovt räknat smile literpris samt förbrukning..

Minus att dieselbilen har högre skatt, ofta skiljer det stora summor på något eller mycket äldre dieselbilar. 5000:- i skillnad är inget ovanligt, runt 1500-2000:- för bensinmodellen och 6-7000:- för den som bränner olja.

6500:- blir då markant mindre, plus att några 3dl/mil ser jag då inte att man sparar på att välja en diesel, så bränslesnåla är dem endast på pappret men aldrig i verkligheten när det gäller moderna bilar och går man tillbaka till 90-talet var dieselbilarna nära inpå bensinmodellerna i förbrukning.

I huvudet har jag BMW som exempel, i 5-serie skiljer det cirka 1.5dl/mil mellan 525TDS (7.6L/100km) och 520i (8.9L/100km) och myten om att bensinmotorn dricker det dubbla bara man trycker på lite ger jag inte mycket för: Även om en diesel är något effektivare och klarar högre belastning innan förbrukningen sticker iväg. I det här exemplet bör man dessutom notera att 520i är den med bättre prestanda på pappret.

I just detta fallet kan man dessutom fundera kring nackdelarna med en turbomotor när saker börjar gå sönder (20i är en sugmotor), att sedan en dieselpump med ställverk är mycket dyrt att byta och mycket jobb att ställa in kan också vara värt att fundera över jämfört med det förhållandevis enkla jobbet att lyfta på baksätet och bara byta pump på de flesta bensinbilar.

Allting har sina för och nackdelar, men så fantastiskt som många påstår att dieselmotorer är (Framför allt under en period nu de senaste åren) håller jag som osannolikt. smile

ja visst jag håller helt med dig.. finns ju alltid för och nack delar..både med diesel/bensin..
har lånat brorshans audi a4a 2,0tdi på semester resan.. 250mil enkel.. bilen drog aldrig över 0,6l milen.. och har testat på varje mack.. vid påfyllning.. ej via färddator.. och då är körningen på autobahn..140km/h ++
hade en kompis efter mig med en audi a4a 1,8t och den bilen gick inte under 0,85l milen.. och vi tankade vid samma mack varje tankning
så de e ju lite skillnad..

men det är ju alllllllltid en fråga som kommer ställas: LÖNAR SIG DIESEL smile och den diskussionen kommer aldrig o ta slut smile
för min del så byter jag ofta mellan diesel o bensinare smile gillar draget/snålheten i dieseln.. och gillar snabbheten i bensinaren smile
Senast redigerat av sandzoo (18 juli 2012)

Sandzoo i da house

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 juli 2012
#16
Hans_J skrev:
Har haft både en Bmw e46 Diesel (320D -99) och en Bmw e46 bensin (320i -02).

Bensinaren hade en skatt på 2300kr.
Dieseln har en skatt på 5200kr.

Skiljer alltså 2900kr i skatt.

Bensinaren drog aldrig under 1.2 liter milen (snittade vanligtvis 1.5 liter/mil vintertid, har tung högerfot).
Dieseln snittar jag 0.7 med vid samma körning (0.6 enbart stadskörning), aldrig fått den att dra över 0.9 liter/milen även vid hård stadskörning.

Sen att dieseln är piggare (chippad) än bensinsexan var är ingen nackdel.

Dock finns det ju betydligt bränslesnålare bensinbilar än vad 320i'n är.

För mig är valet självklart, lär ta ett bra tag innan jag väljer en bensinbil igen.

Så den dricker 7L/100km vid blandad körning men endast 6L/100km vid 100% stadskörning, även om en 320d likt de flesta bilar dricker mer vid stadskörning än vid blandad körning enligt pappren?

Ändå kör du så hårt att din 320i drack 5-6dl/mil mer än vad BMW anger att den modellen behöver, men din dieselbil är nästintill opåverkad av den hårda körstilen och dricker endast något mer än vad pappret säger? Och då har du trimmat bilen hårt, såpass mycket att den blev piggare än en 320i (som är markant kvickare än 320d original)?


Nej jag håller fast vid det jag skrev ovan, att det sedan finns folk som håller dieselbilar som något fantastiskt var ingen nyhet för mig! Det är svårt när folk tycker och har upplevt det olika, jag hoppas ändå TS räknar på det. Och att han då försöker luska fram en verklig förbrukning för bilarna och inte går på den lägsta siffran någon påstått att de kört bilen på.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 juli 2012
#17
sandzoo skrev:
ja visst jag håller helt med dig.. finns ju alltid för och nack delar..både med diesel/bensin..
har lånat brorshans audi a4a 2,0tdi på semester resan.. 250mil enkel.. bilen drog aldrig över 0,6l milen.. och har testat på varje mack.. vid påfyllning.. ej via färddator.. och då är körningen på autobahn..140km/h ++
hade en kompis efter mig med en audi a4a 1,8t och den bilen gick inte under 0,85l milen.. och vi tankade vid samma mack varje tankning
så de e ju lite skillnad..

men det är ju alllllllltid en fråga som kommer ställas: LÖNAR SIG DIESEL smile och den diskussionen kommer aldrig o ta slut smile
för min del så byter jag ofta mellan diesel o bensinare smile gillar draget/snålheten i dieseln.. och gillar snabbheten i bensinaren smile

Där nämner du visserligen något som är intressant, Europa har en helt annan diesel än den diesel vi i Sverige blandar diverse bio-skräp i. Enkelt förklarat, blandar man i förnyelsebar biodiesel med lägre energiinnehåll än vanlig diesel sjunker det totala energiinnehållet per liter diesel. Alltså ökar i praktiken förbrukningen.

Jag har själv kört dieselbil ner till kontinenten och upplevt att förbrukningen sjunker markant ett tag efter att man fullt upp med utländsk diesel. Tidningen Teknikens Värld testade för några år sedan att köra en Opel med liten dieselmotor genom sin körcykel, med svensk och med tysk diesel. Nu kommer jag inte ihåg de exakta siffror dom fick fram, men skillnaden blev mycket stor.

Å andra sidan är vi fast med vår diesel i Sverige, så länge miljötokarna med Miljöpartiet i spetsen inte tar sitt förnuft till fånga vilket knappast lär hända. Och då ser jag vad en dieselbil i teorin kan dricka på "rätt" diesel som ointressant i praktiken? smile

Edit: Något annat som är värt att notera är att EU-körcykeln NEDC körs inte på svensk diesel, den angivna förbrukning en dieselbil som säljs i Sverige har är alltså baserad på diesel med högre energiinnehåll (Vilket enligt ovan ger lägre förbrukning) än det bränsle vi har i Sverige. Schysst mot konsumenterna, eller hur?
Senast redigerat av Rquired (19 juli 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 230 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
#18
vad ska man satsa på för bil då för att få ner kostnaden? tankar liksom för cirka 3500 och då pendlar jag inte till nåt jobb, köpte bilen i november och har sen dess kört 2000 mil så jag åker ju rätt mycket. har bara hört folk som säger att dom åker billigt med diesel så har ingen erfarenhet av det själv men just nu känner jag att det är väldigt dyrt när man bara kommer cirka 45-50 mil på en tank wink så den dricker ju runt 1.5L


Kapten på disco!
1 729 Inlägg
19 juli 2012
#19
Hans_J skrev:
Har haft både en Bmw e46 Diesel (320D -99) och en Bmw e46 bensin (320i -02).

Bensinaren hade en skatt på 2300kr.
Dieseln har en skatt på 5200kr.

Skiljer alltså 2900kr i skatt.

Bensinaren drog aldrig under 1.2 liter milen (snittade vanligtvis 1.5 liter/mil vintertid, har tung högerfot).
Dieseln snittar jag 0.7 med vid samma körning (0.6 enbart stadskörning), aldrig fått den att dra över 0.9 liter/milen även vid hård stadskörning.

Sen att dieseln är piggare (chippad) än bensinsexan var är ingen nackdel.

Dock finns det ju betydligt bränslesnålare bensinbilar än vad 320i'n är.

För mig är valet självklart, lär ta ett bra tag innan jag väljer en bensinbil igen.

Och uppenbart en fot på bromsen samtidigt... min e39:a (525, kombi) låg runt 0.8-0.9 i snittförbrukning blandad körning, och då kör jag inte lugnt heller.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

113 Inlägg
19 juli 2012
#20
Rquired skrev:
Hans_J skrev:
Har haft både en Bmw e46 Diesel (320D -99) och en Bmw e46 bensin (320i -02).

Bensinaren hade en skatt på 2300kr.
Dieseln har en skatt på 5200kr.

Skiljer alltså 2900kr i skatt.

Bensinaren drog aldrig under 1.2 liter milen (snittade vanligtvis 1.5 liter/mil vintertid, har tung högerfot).
Dieseln snittar jag 0.7 med vid samma körning (0.6 enbart stadskörning), aldrig fått den att dra över 0.9 liter/milen även vid hård stadskörning.

Sen att dieseln är piggare (chippad) än bensinsexan var är ingen nackdel.

Dock finns det ju betydligt bränslesnålare bensinbilar än vad 320i'n är.

För mig är valet självklart, lär ta ett bra tag innan jag väljer en bensinbil igen.

Så den dricker 7L/100km vid blandad körning men endast 6L/100km vid 100% stadskörning, även om en 320d likt de flesta bilar dricker mer vid stadskörning än vid blandad körning enligt pappren?

Ändå kör du så hårt att din 320i drack 5-6dl/mil mer än vad BMW anger att den modellen behöver, men din dieselbil är nästintill opåverkad av den hårda körstilen och dricker endast något mer än vad pappret säger? Och då har du trimmat bilen hårt, såpass mycket att den blev piggare än en 320i (som är markant kvickare än 320d original)?


Nej jag håller fast vid det jag skrev ovan, att det sedan finns folk som håller dieselbilar som något fantastiskt var ingen nyhet för mig! Det är svårt när folk tycker och har upplevt det olika, jag hoppas ändå TS räknar på det. Och att han då försöker luska fram en verklig förbrukning för bilarna och inte går på den lägsta siffran någon påstått att de kört bilen på.

0.7 var inte vid blandad körning utan lite hårdare stadskörning, den drar mindre vid lung ''stadskörning'' (sammhällskörning för att vara exakt) än vid landsvägskörning. Rekordet en helkväll på sammhället (var chafför åt några kompisar som var på krogen) är 0.47, uppmätt vid tankning, dock snackar vi extremt lugn körning bara för att testa hur billigt den kunde gå. Men 0.55 är inga onormala siffror vid bara sammhällskörning. Landsväg så drar den 0.5 blankt om man inte kör över 100, närmar man sig 120-130 vill den ha över 0.6, skulle inte skada och ha en sjätte växel.

Att en bil drar mer än vad tillverkaren själv anger är väll inte ovanligt?

Den är enbart chippad och ja, den drar jämnt/är snäppet piggare än min 320i då jag känner nuvarande ägaren och vi har jämfört.

Original har 320D ca 136 hästar, efter chippning ca 165 enligt Powerchip. 320i har 170 original men då har dieseln betydligt mer vrid. Vad är det du tycker är så konstigt? Visst, 320i'n går fortare, men de är allt.

Ni som faktiskt har en/kört/åkt en chippad 320D vet att de går väldigt billigt i förhållande till effekt.



discokapten skrev:
Hans_J skrev:
Har haft både en Bmw e46 Diesel (320D -99) och en Bmw e46 bensin (320i -02).

Bensinaren hade en skatt på 2300kr.
Dieseln har en skatt på 5200kr.

Skiljer alltså 2900kr i skatt.

Bensinaren drog aldrig under 1.2 liter milen (snittade vanligtvis 1.5 liter/mil vintertid, har tung högerfot).
Dieseln snittar jag 0.7 med vid samma körning (0.6 enbart stadskörning), aldrig fått den att dra över 0.9 liter/milen även vid hård stadskörning.

Sen att dieseln är piggare (chippad) än bensinsexan var är ingen nackdel.

Dock finns det ju betydligt bränslesnålare bensinbilar än vad 320i'n är.

För mig är valet självklart, lär ta ett bra tag innan jag väljer en bensinbil igen.

Och uppenbart en fot på bromsen samtidigt... min e39:a (525, kombi) låg runt 0.8-0.9 i snittförbrukning blandad körning, och då kör jag inte lugnt heller.

När jag kommer hem från jobbet kan jag kolla igenom hur mycket den drog under min ägo, ska ha kvar alla siffror då jag brukade skriva upp hur långt jag kört och hur mycket jag tankat för vid varje tankning.
Att komma ihåg är dock att det var på vintern med mycket lek, träffade nuvarande ägaren förra veckan och han snittade 1.1 med den nu sommartid.
Senast redigerat av Hans_J (19 juli 2012)



Sök