3364
Sök

Kamremmen gick sönder på min v50 D5 -07. Hjälp, vad fasen ska jag göra?

6 Inlägg
18 juli 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Köpte mig en V50 D5 -07 som hade gått 21 000 mil i början av maj. Mycket var bytt på bilen, förra ägaren hade lämnat in den på en auktoriserad verkstad för 11 000 månaden innan (EGR-ventil bland annat), och kamremmen var bytt vid 18 000 mil. Bilen köptes privat 30 mil hemifrån i Uddevalla.

I lördags så hade jag bytt däck, skiftade bakdäcken fram osv. Skulle ta mig en liten tur och sedan tänkte jag efterdra muttrarna. Men så långt kom jag aldrig. Bilen bara dog, hörde ingenting. Sen så testade jag att starta igen men startmotorn gick bara runt, inget mer hände. Ringde till Volvo assistans så dom kom och bärgade mig till Helmia i Torsby.

Idag ringde dom. De sa att dom hade dåliga nyheter. Kamremmen hade gått sönder och slagit sönder en massa grejer i bilen. Dom hade inte hunnit kollat exakt vad som hade gått sönder. Det skulle iaf inte bli något byte på 3 veckor pga semester. Han trodde att det eventuellt skulle behövas bli ett motorbyte.

Vad ska jag göra?! Känner mig helt förtvivlad. Hur går jag tillväga? Ska Volvo-verkstaden i Torsby byta motorn, eller ska den lokala (som jag vet är väldigt noggrann, och tar betalt för vad det kostar, och inget mer)? Ska jag ringa till verkstaden som bytte kamremmen? Isf, vad ska jag säga? Förra ägaren, verkade vara väldigt noga med bilen, och ärlig dessutom. Ska jag höra av mig till honom? Försäkringsbolaget som jag har, Folksam. Kan dom hjälpa till? Tog någon extraförsäkring som hette någonting med motorskydd eller något i den stilen.

Hade ju nyss in den på en liten service efter bara tusen mil körda, bara för att jag vill ha kvar bilen länge. Den har alltså gått 22 000 mil. Tacksam för svar och vägledning.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 juli 2012
#2
Har du ett kvitto alternativt en stämpel i serviceboken på att remmen verkligen blev bytt? I så fall är intervallen för rembyte på en D5 2007 just 18.000mil, och går remmen av tidigare är det antingen materialfel på utbytesdelen eller så har något gjorts fel eller förbisetts vid bytet.

Med största sannolikhet har en verkstad (Förhoppningsvis auktoriserad för Volvo?) anlitats för bytet och då både köpt in delar och gjort själva arbetet. Så som jag ser det är det således dem som har gjort fel, tyvärr tror jag det är upp till dig att bevisa detta på grund av tiden som gått mellan bytet och haveriet.
Senast redigerat av Rquired (18 juli 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 319 Inlägg
18 juli 2012
#3
Om det dessutom har bytts ägare så är det ju inte säkert att denna verkstad nu vill hjälpa till, inte alla verkstäder som är villiga att göra detta när det gäller nästa ägare. Dessutom brukar dom flesta försäkringsbolag ha en gräns på 10k mil när det gäller maskinskador om jag inte minns fel. Du bör ju definitivt kolla upp detta, men jag tror att det blir du som får stå för notan i slutändan. Mellan tummen och pekfingret kan det nog rulla iväg uppemot 60-70 tusen om det räcker. hmm
Senast redigerat av sleepyoh (18 juli 2012)

_----------'

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 juli 2012
#4
sleepyoh skrev:
Om det dessutom har bytts ägare så är det ju inte säkert att denna verkstad nu vill hjälpa till, inte alla verkstäder som är villiga att göra detta när det gäller nästa ägare. Dessutom brukar dom flesta försäkringsbolag ha en gräns på 10k mil när det gäller maskinskador om jag inte minns fel. Du bör ju definitivt kolla upp detta, men jag tror att det blir du som får stå för notan i slutändan. Mellan tummen och pekfingret kan det nog rulla iväg uppemot 60-70 tusen om det räcker. hmm

Om bilen rasar för den som beställt jobbet eller för nästa eller om det så är tredje ägaren i ledet så spelar det ingen roll, det skall vara ordentligt gjort och hålla angiven period (18.000mil) oavsett!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
19 juli 2012
#5
sleepyoh skrev:
Om det dessutom har bytts ägare så är det ju inte säkert att denna verkstad nu vill hjälpa till, inte alla verkstäder som är villiga att göra detta när det gäller nästa ägare. Dessutom brukar dom flesta försäkringsbolag ha en gräns på 10k mil när det gäller maskinskador om jag inte minns fel. Du bör ju definitivt kolla upp detta, men jag tror att det blir du som får stå för notan i slutändan. Mellan tummen och pekfingret kan det nog rulla iväg uppemot 60-70 tusen om det räcker. hmm

Fy tusan! Nästan vad han gett för bilen. Sicken otur. sad

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

6 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
#6
Rquired skrev:
Har du ett kvitto alternativt en stämpel i serviceboken på att remmen verkligen blev bytt? I så fall är intervallen för rembyte på en D5 2007 just 18.000mil, och går remmen av tidigare är det antingen materialfel på utbytesdelen eller så har något gjorts fel eller förbisetts vid bytet.

Med största sannolikhet har en verkstad (Förhoppningsvis auktoriserad för Volvo?) anlitats för bytet och då både köpt in delar och gjort själva arbetet. Så som jag ser det är det således dem som har gjort fel, tyvärr tror jag det är upp till dig att bevisa detta på grund av tiden som gått mellan bytet och haveriet.

Hej och tack för svar. Kvittot för kamremsbytet har jag, om det är en stämpel för just det är jag inte helt säker på. Serviceboken ligger i volvon och jag jobbar i Norge, ska åka inom helmia på lördag och hämta upp grejer i bilen. Lät vissa grejer ligga kvar då jag utgick ifrån att det skulle vara något mindre problem än en kamrem som sprängt sönder motorn... sad

Edit: verkstaden som gjorde bytet är auktoriserade.
Senast redigerat av Andreastutstad (19 juli 2012)

265 Inlägg
19 juli 2012
#7
billigare att köpa ny motor och proppa i skulle jag tro

nu med 470 hk

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 juli 2012
#8
Andreastutstad skrev:
Rquired skrev:
Har du ett kvitto alternativt en stämpel i serviceboken på att remmen verkligen blev bytt? I så fall är intervallen för rembyte på en D5 2007 just 18.000mil, och går remmen av tidigare är det antingen materialfel på utbytesdelen eller så har något gjorts fel eller förbisetts vid bytet.

Med största sannolikhet har en verkstad (Förhoppningsvis auktoriserad för Volvo?) anlitats för bytet och då både köpt in delar och gjort själva arbetet. Så som jag ser det är det således dem som har gjort fel, tyvärr tror jag det är upp till dig att bevisa detta på grund av tiden som gått mellan bytet och haveriet.

Hej och tack för svar. Kvittot för kamremsbytet har jag, om det är en stämpel för just det är jag inte helt säker på. Serviceboken ligger i volvon och jag jobbar i Norge, ska åka inom helmia på lördag och hämta upp grejer i bilen. Lät vissa grejer ligga kvar då jag utgick ifrån att det skulle vara något mindre problem än en kamrem som sprängt sönder motorn... sad

Edit: verkstaden som gjorde bytet är auktoriserade.

Om en auktoriserad Volvo-verkstad byter en kamrem och bilen havererar en femtedel av körsträckan och uppskattnings ett år(?) efter bytet hade jag tagit kontakt och frågat hur firman ställer sig till detta. Det är skillnad mellan en kamrem och en koppling, den senare slits olika fort beroende på körstil och kan slitas ut mycket fort om den används fel men en kamrem sitter endast och snurrar framtill.

Bilen har inte varit trimmad? Det borde inte spela någon roll, men när ett företag ställer sig på tvären tar de ofta till alla argument de kan hitta och då är en ändrad motor helt klart en nackdel.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

6 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
#9
Rquired skrev:
Andreastutstad skrev:
Rquired skrev:
Har du ett kvitto alternativt en stämpel i serviceboken på att remmen verkligen blev bytt? I så fall är intervallen för rembyte på en D5 2007 just 18.000mil, och går remmen av tidigare är det antingen materialfel på utbytesdelen eller så har något gjorts fel eller förbisetts vid bytet.

Med största sannolikhet har en verkstad (Förhoppningsvis auktoriserad för Volvo?) anlitats för bytet och då både köpt in delar och gjort själva arbetet. Så som jag ser det är det således dem som har gjort fel, tyvärr tror jag det är upp till dig att bevisa detta på grund av tiden som gått mellan bytet och haveriet.

Hej och tack för svar. Kvittot för kamremsbytet har jag, om det är en stämpel för just det är jag inte helt säker på. Serviceboken ligger i volvon och jag jobbar i Norge, ska åka inom helmia på lördag och hämta upp grejer i bilen. Lät vissa grejer ligga kvar då jag utgick ifrån att det skulle vara något mindre problem än en kamrem som sprängt sönder motorn... sad

Edit: verkstaden som gjorde bytet är auktoriserade.

Om en auktoriserad Volvo-verkstad byter en kamrem och bilen havererar en femtedel av körsträckan och uppskattnings ett år(?) efter bytet hade jag tagit kontakt och frågat hur firman ställer sig till detta. Det är skillnad mellan en kamrem och en koppling, den senare slits olika fort beroende på körstil och kan slitas ut mycket fort om den används fel men en kamrem sitter endast och snurrar framtill.

Bilen har inte varit trimmad? Det borde inte spela någon roll, men när ett företag ställer sig på tvären tar de ofta till alla argument de kan hitta och då är en ändrad motor helt klart en nackdel.

Jo, får ta och snacka med dom. Men kan dom bara tvärt säga nej? Är ung och har inte alla erfarenheter när det gäller vad man har rätt till, eller hur man ska lägga fram det till verkstaden. Dom kanske går med på att betala halva kostnaden iaf.

Trimmad har den aldrig varit, även om jag har funderat på det. Jag köpte bilen rätt nyligen, och har därför inte råd att trimma. Motorbyte har jag verkligen inte råd med heller... Det får väl bli en tur till banken. sad

1 319 Inlägg
19 juli 2012
#10
Byttes vattenpumpen i samband med kamremsbytet?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 juli 2012
#11
Andreastutstad skrev:
Rquired skrev:
Andreastutstad skrev:

Hej och tack för svar. Kvittot för kamremsbytet har jag, om det är en stämpel för just det är jag inte helt säker på. Serviceboken ligger i volvon och jag jobbar i Norge, ska åka inom helmia på lördag och hämta upp grejer i bilen. Lät vissa grejer ligga kvar då jag utgick ifrån att det skulle vara något mindre problem än en kamrem som sprängt sönder motorn... sad

Edit: verkstaden som gjorde bytet är auktoriserade.

Om en auktoriserad Volvo-verkstad byter en kamrem och bilen havererar en femtedel av körsträckan och uppskattnings ett år(?) efter bytet hade jag tagit kontakt och frågat hur firman ställer sig till detta. Det är skillnad mellan en kamrem och en koppling, den senare slits olika fort beroende på körstil och kan slitas ut mycket fort om den används fel men en kamrem sitter endast och snurrar framtill.

Bilen har inte varit trimmad? Det borde inte spela någon roll, men när ett företag ställer sig på tvären tar de ofta till alla argument de kan hitta och då är en ändrad motor helt klart en nackdel.

Jo, får ta och snacka med dom. Men kan dom bara tvärt säga nej? Är ung och har inte alla erfarenheter när det gäller vad man har rätt till, eller hur man ska lägga fram det till verkstaden. Dom kanske går med på att betala halva kostnaden iaf.

Trimmad har den aldrig varit, även om jag har funderat på det. Jag köpte bilen rätt nyligen, och har därför inte råd att trimma. Motorbyte har jag verkligen inte råd med heller... Det får väl bli en tur till banken. sad

Ring konsumentombudsmannen i din kommun och fråga vilka rättigheter du har när du (Eller den föregående ägaren) beställt ett jobb som exempelvis ett kamremsbyte!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök