18 juli 2012
Trådstartare
Hej!
Köpte mig en V50 D5 -07 som hade gått 21 000 mil i början av maj. Mycket var bytt på bilen, förra ägaren hade lämnat in den på en auktoriserad verkstad för 11 000 månaden innan (EGR-ventil bland annat), och kamremmen var bytt vid 18 000 mil. Bilen köptes privat 30 mil hemifrån i Uddevalla.
I lördags så hade jag bytt däck, skiftade bakdäcken fram osv. Skulle ta mig en liten tur och sedan tänkte jag efterdra muttrarna. Men så långt kom jag aldrig. Bilen bara dog, hörde ingenting. Sen så testade jag att starta igen men startmotorn gick bara runt, inget mer hände. Ringde till Volvo assistans så dom kom och bärgade mig till Helmia i Torsby.
Idag ringde dom. De sa att dom hade dåliga nyheter. Kamremmen hade gått sönder och slagit sönder en massa grejer i bilen. Dom hade inte hunnit kollat exakt vad som hade gått sönder. Det skulle iaf inte bli något byte på 3 veckor pga semester. Han trodde att det eventuellt skulle behövas bli ett motorbyte.
Vad ska jag göra?! Känner mig helt förtvivlad. Hur går jag tillväga? Ska Volvo-verkstaden i Torsby byta motorn, eller ska den lokala (som jag vet är väldigt noggrann, och tar betalt för vad det kostar, och inget mer)? Ska jag ringa till verkstaden som bytte kamremmen? Isf, vad ska jag säga? Förra ägaren, verkade vara väldigt noga med bilen, och ärlig dessutom. Ska jag höra av mig till honom? Försäkringsbolaget som jag har, Folksam. Kan dom hjälpa till? Tog någon extraförsäkring som hette någonting med motorskydd eller något i den stilen.
Hade ju nyss in den på en liten service efter bara tusen mil körda, bara för att jag vill ha kvar bilen länge. Den har alltså gått 22 000 mil. Tacksam för svar och vägledning.