3446
Sök

ABS lampan har börjat lysa! :S 850, GL ,2.5, 95

Glad amatör fotograf
729 Inlägg
18 juli 2012
Trådstartare
#1
som sagt min ABS lampa har börjat lysa precis

1.hur ska jag börja min felsökning?
2.hur fixar jag sedan det?
3. kan det vara någon felkod? smile
4. kan det vara att jag har slitna bromsskivor?
5. kan det vara att handbromsen inte är tillräckligt hårt spänd?

kanske kommer fler frågar under tiden men dessa är vad jag kommer på atm? smile

hjälp uppskattas ;D

gå Gärna in och gilla för fler bilder https://www.facebook.com/FelixNevhageFoto

Forummoderator
26 373 Inlägg
18 juli 2012
#2
Felix93 skrev:
som sagt min ABS lampa har börjat lysa precis

1.hur ska jag börja min felsökning?
2.hur fixar jag sedan det?
3. kan det vara någon felkod? smile
4. kan det vara att jag har slitna bromsskivor?
5. kan det vara att handbromsen inte är tillräckligt hårt spänd?

kanske kommer fler frågar under tiden men dessa är vad jag kommer på atm? smile

hjälp uppskattas ;D

1. Du undersöker om ABS:en fungerar till exempel. Tvärnita på blött underlag och se om hjulen låser sig eller inte.
2. Beror på problemet.
3. Det lagras i stort sett alltid en felkod om där börjar lysa en lampa på instrumentpanelen.
4. Kanske. Kanske inte. Kan också vara felaktiv givare, smutsiga kransar och så vidare.
5. Nej.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Glad amatör fotograf
729 Inlägg
18 juli 2012
Trådstartare
#3
Mack skrev:
Felix93 skrev:
som sagt min ABS lampa har börjat lysa precis

1.hur ska jag börja min felsökning?
2.hur fixar jag sedan det?
3. kan det vara någon felkod? smile
4. kan det vara att jag har slitna bromsskivor?
5. kan det vara att handbromsen inte är tillräckligt hårt spänd?

kanske kommer fler frågar under tiden men dessa är vad jag kommer på atm? smile

hjälp uppskattas ;D

1. Du undersöker om ABS:en fungerar till exempel. Tvärnita på blött underlag och se om hjulen låser sig eller inte.
2. Beror på problemet.
3. Det lagras i stort sett alltid en felkod om där börjar lysa en lampa på instrumentpanelen.
4. Kanske. Kanske inte. Kan också vara felaktiv givare, smutsiga kransar och så vidare.
5. Nej.

Okej tack då har jag lite å gå på! smile

gå Gärna in och gilla för fler bilder https://www.facebook.com/FelixNevhageFoto

Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
19 juli 2012
#4
varken bromskivor eller handbroms ska påverka funktionen på abs

lyser lampan så är det ett fel går det ej att felsöka så kan det vara en säkring eller att boxen gått sönder

vanligaste felet på tidigare 850 fram till just 95 är givare och kransar

har man otur så går styrboxen tillslut sönder pga man fortsätter att köra
om det är en krans som gått sönder.

ganska billiga delar och inte jätte svårt att laga

felsökningen är oxå enkel och det klarar alla av sök bara på felsökning 850 på google så hittar du nog någon guide som fungerar

Kör fort så hinner inget hända...

Glad amatör fotograf
729 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
#5
Growe skrev:
varken bromskivor eller handbroms ska påverka funktionen på abs

lyser lampan så är det ett fel går det ej att felsöka så kan det vara en säkring eller att boxen gått sönder

vanligaste felet på tidigare 850 fram till just 95 är givare och kransar

har man otur så går styrboxen tillslut sönder pga man fortsätter att köra
om det är en krans som gått sönder.

ganska billiga delar och inte jätte svårt att laga

felsökningen är oxå enkel och det klarar alla av sök bara på felsökning 850 på google så hittar du nog någon guide som fungerar

okej har sökt lite nu och hittat att man ska mäta alla 4 givarna  och dom ska visa ungefär 1050 ohm men vart kan dessa givarna sitta? smile

gå Gärna in och gilla för fler bilder https://www.facebook.com/FelixNevhageFoto

Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
19 juli 2012
#6
börja med att göra en felsökning... sitter utag i motorutrymmet på högersidan..alltså passagerar sidan
där sitter det ett utag där man felsöker abs,motor.växelåda m.m
innan dess är det meningslöst att börja mäta runt på givare osv

Kör fort så hinner inget hända...

Glad amatör fotograf
729 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
#7
Growe skrev:
börja med att göra en felsökning... sitter utag i motorutrymmet på högersidan..alltså passagerar sidan
där sitter det ett utag där man felsöker abs,motor.växelåda m.m
innan dess är det meningslöst att börja mäta runt på givare osv

okej jag har en sån 850 handbok där fattar jag inte riktigt hur dom menar?

ska man slå på täningen? trycka på knappen på modul A sen kolla vad man får för felkoder?

gå Gärna in och gilla för fler bilder https://www.facebook.com/FelixNevhageFoto

Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
19 juli 2012
#8
japp du kollar vilket utag som är till abs sätter i sladden går in vrider på tändningen så lamporna tänds i bilen men ej startar

sen trycker du på knappen i ungefär en sec och väntar då börjar den blinka tex  Blink uppehåll blink blink uppehåll blink

det betyder att det är felkod 1-2-1 sen jämför man den med felkoderna över abs enheten
lite osäker vilket utag det är men borde var  5:An eller nått sånt 2 och 3 är till motorn

men har du en haynes bok så står felkoderna där
tänk på att efter varje felkod får du trycka igen i en sec för att få fram nästa kod
om det är flera annars dyker den första koden upp igen när den gjort det
håller du in knappen i 10sec och släpper den så tänds den och lyser med fast sken tryck då in knappen i 10sec till
när den sedan släcks så har du nollat allt ta en tur med bilen slocknar inte lampan
så är felet kvar kolla då vad det är för kod som är kvar om nu någon ens förvunnit

Kör fort så hinner inget hända...

Glad amatör fotograf
729 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
#9
Growe skrev:
japp du kollar vilket utag som är till abs sätter i sladden går in vrider på tändningen så lamporna tänds i bilen men ej startar

sen trycker du på knappen i ungefär en sec och väntar då börjar den blinka tex  Blink uppehåll blink blink uppehåll blink

det betyder att det är felkod 1-2-1 sen jämför man den med felkoderna över abs enheten
lite osäker vilket utag det är men borde var  5:An eller nått sånt 2 och 3 är till motorn

men har du en haynes bok så står felkoderna där
tänk på att efter varje felkod får du trycka igen i en sec för att få fram nästa kod
om det är flera annars dyker den första koden upp igen när den gjort det
håller du in knappen i 10sec och släpper den så tänds den och lyser med fast sken tryck då in knappen i 10sec till
när den sedan släcks så har du nollat allt ta en tur med bilen slocknar inte lampan
så är felet kvar kolla då vad det är för kod som är kvar om nu någon ens förvunnit

Okej du gjorde mycke klara tackar! big_smile

gå Gärna in och gilla för fler bilder https://www.facebook.com/FelixNevhageFoto

Glad amatör fotograf
729 Inlägg
21 juli 2012
Trådstartare
#10
Felix93 skrev:
Growe skrev:
japp du kollar vilket utag som är till abs sätter i sladden går in vrider på tändningen så lamporna tänds i bilen men ej startar

sen trycker du på knappen i ungefär en sec och väntar då börjar den blinka tex  Blink uppehåll blink blink uppehåll blink

det betyder att det är felkod 1-2-1 sen jämför man den med felkoderna över abs enheten
lite osäker vilket utag det är men borde var  5:An eller nått sånt 2 och 3 är till motorn

men har du en haynes bok så står felkoderna där
tänk på att efter varje felkod får du trycka igen i en sec för att få fram nästa kod
om det är flera annars dyker den första koden upp igen när den gjort det
håller du in knappen i 10sec och släpper den så tänds den och lyser med fast sken tryck då in knappen i 10sec till
när den sedan släcks så har du nollat allt ta en tur med bilen slocknar inte lampan
så är felet kvar kolla då vad det är för kod som är kvar om nu någon ens förvunnit

Okej du gjorde mycke klara tackar! big_smile

Okej fick felkod 3.1.3 vilket tyder på en bruten krets eller en kortslutning i V bakrehjulgivaren smile

men efter jag hade gjorde den första felkoden så sluta det att lysa? vad innebär de? smile
Senast redigerat av Felix93 (21 juli 2012)

gå Gärna in och gilla för fler bilder https://www.facebook.com/FelixNevhageFoto

Forummoderator
26 373 Inlägg
21 juli 2012
#11
Felix93 skrev:
Felix93 skrev:
Growe skrev:
japp du kollar vilket utag som är till abs sätter i sladden går in vrider på tändningen så lamporna tänds i bilen men ej startar

sen trycker du på knappen i ungefär en sec och väntar då börjar den blinka tex  Blink uppehåll blink blink uppehåll blink

det betyder att det är felkod 1-2-1 sen jämför man den med felkoderna över abs enheten
lite osäker vilket utag det är men borde var  5:An eller nått sånt 2 och 3 är till motorn

men har du en haynes bok så står felkoderna där
tänk på att efter varje felkod får du trycka igen i en sec för att få fram nästa kod
om det är flera annars dyker den första koden upp igen när den gjort det
håller du in knappen i 10sec och släpper den så tänds den och lyser med fast sken tryck då in knappen i 10sec till
när den sedan släcks så har du nollat allt ta en tur med bilen slocknar inte lampan
så är felet kvar kolla då vad det är för kod som är kvar om nu någon ens förvunnit

Okej du gjorde mycke klara tackar! big_smile

Okej fick felkod 3.1.3 vilket tyder på en bruten krets eller en kortslutning i V bakrehjulgivaren smile

men efter jag hade gjorde den första felkoden så sluta det att lysa? vad innebär de? smile

Du kanske har haft lös kontakten till ABS:en bak nån gång?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Glad amatör fotograf
729 Inlägg
21 juli 2012
Trådstartare
#12
Mack skrev:
Felix93 skrev:
Felix93 skrev:

Okej du gjorde mycke klara tackar! big_smile

Okej fick felkod 3.1.3 vilket tyder på en bruten krets eller en kortslutning i V bakrehjulgivaren smile

men efter jag hade gjorde den första felkoden så sluta det att lysa? vad innebär de? smile

Du kanske har haft lös kontakten till ABS:en bak nån gång?

tror jag inte :S har aldrigt hållit på där bak vet inte ens vart den sitter? kan du berätta ungefär där den sitter så kan jag kolla upp det ? smile

gå Gärna in och gilla för fler bilder https://www.facebook.com/FelixNevhageFoto

Forummoderator
26 373 Inlägg
21 juli 2012
#13
Felix93 skrev:
Mack skrev:
Felix93 skrev:

Okej fick felkod 3.1.3 vilket tyder på en bruten krets eller en kortslutning i V bakrehjulgivaren smile

men efter jag hade gjorde den första felkoden så sluta det att lysa? vad innebär de? smile

Du kanske har haft lös kontakten till ABS:en bak nån gång?

tror jag inte :S har aldrigt hållit på där bak vet inte ens vart den sitter? kan du berätta ungefär där den sitter så kan jag kolla upp det ? smile

Om det är som på V70:in, så är det ett kontaktstycke upptill sett, med ett par kablar utgående, om man tittar på bromsskivan rakt på.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Glad amatör fotograf
729 Inlägg
21 juli 2012
Trådstartare
#14
Mack skrev:
Felix93 skrev:
Mack skrev:

Du kanske har haft lös kontakten till ABS:en bak nån gång?

tror jag inte :S har aldrigt hållit på där bak vet inte ens vart den sitter? kan du berätta ungefär där den sitter så kan jag kolla upp det ? smile

Om det är som på V70:in, så är det ett kontaktstycke upptill sett, med ett par kablar utgående, om man tittar på bromsskivan rakt på.

Okej tack ska kolla upp det återkommer! smile

gå Gärna in och gilla för fler bilder https://www.facebook.com/FelixNevhageFoto

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
21 juli 2012
#15
ABS kransar kan strula.
ABS kransarna fram är bara dittryckta på drivknutarna. En gång när jag fick hjulspinn på min T5 så hörde jag ett klonk, då hade ABS-kransen gått i 3 delar och då släppt från drivknuten och då tändes ABS-lampan. När lampan tänds så blir det en felkod som sedan måste raderas efter åtgärd.

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

Glad amatör fotograf
729 Inlägg
21 juli 2012
Trådstartare
#16
Tobbetdi skrev:
ABS kransar kan strula.
ABS kransarna fram är bara dittryckta på drivknutarna. En gång när jag fick hjulspinn på min T5 så hörde jag ett klonk, då hade ABS-kransen gått i 3 delar och då släppt från drivknuten och då tändes ABS-lampan. När lampan tänds så blir det en felkod som sedan måste raderas efter åtgärd.

Okej :S men jag kan jo testa att redera felkoden o se om det har löst sig?

PS hur gör man då? håller in knappen i 10 sek o kollar?

gå Gärna in och gilla för fler bilder https://www.facebook.com/FelixNevhageFoto

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
21 juli 2012
#17
årsmodell 95 har väl OBD2 och då är det dator som gäller.
OBD1 Där ska mantrycka in en kabel vid ett speciellt stift och hålla in en knapp i ett visst antal sekunder. Det borde stå hur man gör på detta forum, ananrs får du kolla TPC eller svenska85x70klubben

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

Glad amatör fotograf
729 Inlägg
21 juli 2012
Trådstartare
#18
Tobbetdi skrev:
årsmodell 95 har väl OBD2 och då är det dator som gäller.
OBD1 Där ska mantrycka in en kabel vid ett speciellt stift och hålla in en knapp i ett visst antal sekunder. Det borde stå hur man gör på detta forum, ananrs får du kolla TPC eller svenska85x70klubben

jag har OBD1 smile jag har en kabel jag ska trycka i stift smile

gå Gärna in och gilla för fler bilder https://www.facebook.com/FelixNevhageFoto

13 Inlägg
21 juli 2012
#19
Av min egna erfarenhet är det rätt vanligt att abs boxen går i 850 modellerna, därav lampan lyser.. dock är boxarna rätt dyra även på skrot vill jag minnas.


1 319 Inlägg
21 juli 2012
#20
Kajtak skrev:
Av min egna erfarenhet är det rätt vanligt att abs boxen går i 850 modellerna, därav lampan lyser.. dock är boxarna rätt dyra även på skrot vill jag minnas.

Och lätta att laga om man vet hur man gör.. har lagat ca 5-6 st senaste året..

brukar vara så att den ger felkod på vä bakhjulsgivare vid fel på boxen..men det får man mäta upp genom kontaktstycket vid ABS boxen, och kolla så rätt motstånd till alla givarna finns

1000-1300 ohm har jag för mig att det ska vara, om inte så är det kabelbrott eller kass sensor

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.


Sök