3487
Sök

Får inte i växlarna passat 1.9tdi

37 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
Tjena, jag har en passat 1.9 tdi -98 som växellådan har börjat krångla på... Var ute och åkte här om dagen så kommer jag fram till en rondell och när jag ska växla ner märker jag att det inte går att få i någon växel. Rullar hem bilen och ska kolla vad felet är men kommer inte fram till något... Det konstiga är att det kom så plötsligt och att alla växlar går i fint och lätt när man har bilen avstängd men man får ta i ordentligt när bilen är igång och 1an går inte att få i alls.

Någon som har en aning vad det kan vara? Syncringarna?

Med vänlig hälsning, joel

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
19 juli 2012
låter som kopplingen är kass. hur känns pedalen?

37 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
De slår lite i den men annars känns den bra, märkte nyss att om man växlar utan att koppla så går växlarna i som dom ska så kan ju inte vara så mycket annat än kopplingen... Men förstår inte hur det kan bli så pass dåligt på bara någon sekund...?

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
19 juli 2012
Joelpettersson skrev:
De slår lite i den men annars känns den bra, märkte nyss att om man växlar utan att koppla så går växlarna i som dom ska så kan ju inte vara så mycket annat än kopplingen... Men förstår inte hur det kan bli så pass dåligt på bara någon sekund...?

du har nog inte märkt att kopplingen blivit sliten, tillslut tar den längst ner på pedalen och vips, så får man inte i växlarna. det kommer ganska smygande.

men kopplingen är bara en teori, som jag känner mig rätt säker på att ditt fel är.

Administratör
2 979 Inlägg
19 juli 2012
Säkert en fjäder som gått av eller tryckplattan som spruckit som gör att kopplingen inte kan frikoppla lådan helt, faktiskt inte helt ovanligt... Om du står på en plan väg o försöker tvinga i 1an rör sig inte bilen liite framåt då?

En kopp av den svarta såsen...

37 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
Jag märkte att om man stänger av bilen och lägger i ettan och strtar igen så rullar bilen sakta framåt även med kopplingen nere

Administratör
2 979 Inlägg
19 juli 2012
Precis... bara att lyfta ner lådan och koppling och kolla på haveriet smile

En kopp av den svarta såsen...

37 Inlägg
20 juli 2012
Trådstartare
men de jag funderar över är att om kopplingen vorre slut så bör den väll slira? och om du har ettan i o startar så fungerar kopplingen helt som vanligt... för det ända problemet är att växlarna inte går i, utäver det är den precis som vanligt...

Sök