3726
Sök

Kopla in högtalare med delningsfilter + slutsteg!

20 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
#1
Haajsan jag är nybörjare inom billjud och behöver hjälp med att koppla in 6,5:or och diskantor i ett slutsteg och  med delningsfilter.

ett slags kopplingschema hade varit bra!


Gladen Beetle
237 Inlägg
19 juli 2012
#2
En av Sveriges mindre bra kopplings scheman kanske har uppenbarat sig. Varje "+" och "-" representerar ett hål där "____" högtalarkablarnas respektive ände ska in och ut. Kan ha blivit ett jävla fel i denna men så jag minns det i praktiken. E fan svårare att omsätta till teorin i kopplings schema wink

Kanaler            Delningsfilter          Midbas/diskant  _________
- ___________ - _______-________-              -    |                 |
+___________ +___\___+________+                  |                 |
- Likadant                   \___-________-                   |                 |
+Likadant                    \__+________+                  |-|+|-|+|-|+|
                                                                                 In   Ut   Ut
                                                                             Delnings filter i detalj...
Senast redigerat av NickeEriksson (19 juli 2012)


926 Inlägg
19 juli 2012
#3
6.5" och diskanterna ska in i delningsfiltret och sen går det två kablar från delningsfiltret till steget. sen behöver du självklart dra + från batteriet till steget och jord från steget till chassit och lågnivå kablar från din stereo till steget

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING

20 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
#4
okej, då kommer nästa problem :S det är det att jag har 1st delningsfilter till varje högtalare/diskant  vill säga såhär

                        delningsfilter       6,5a         
slutstg ->+------                    ---+           ------(-) slutsteg ungefär så ser det ut smile
                          delingsfilter       6,5a
slutstg ->+------                    ---+           ------(-) slutsteg
                         delingsfilter         diskant
slutstg ->+------                    ---+           ------(-) slutsteg
                          delingsfilter        diskant
slutstg ->+------                    ---+           ------(-) slutsteg

kan fota det om det behövs smile
Senast redigerat av antonpersson93 (19 juli 2012)


926 Inlägg
19 juli 2012
#5
asså från 6.5 ska det gå 2 st kablar + och - in i woffer ingången på delningsfiltret och sen ska det gå två st kablar från diskanten ska in i tweeter ingången och sen från steget in i delningsfiltret

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING

Gladen Beetle
237 Inlägg
19 juli 2012
#6
Det kan var lämpligt att skriva vad det är för grejer.

En generell uppfattning bygger på att allt ser likadant ut och fungerar på samma sätt. Enklast är ju alltid bäst. smile

Men...

Ett delnings filter måste inte se ut på ett visst sätt med en box på med 6 hål. Det kan lika gärna vara 8 stycken för lite variation med olika val som jag har på mitt eget kit system.

Det kan vara så enkelt att det ska kopplas in på följd och sen paraell kopplas med en split.

Foto vore bra. Lägg det på bordet och foto med en översikt sen får vi se.


20 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
#7
Saab9-3SE skrev:
asså från 6.5 ska det gå 2 st kablar + och - in i woffer ingången på delningsfiltret och sen ska det gå två st kablar från diskanten ska in i tweeter ingången och sen från steget in i delningsfiltret

ursäkta bara men vad är woffer och tweeter? smile


Gladen Beetle
237 Inlägg
19 juli 2012
#8
antonpersson93 skrev:
Saab9-3SE skrev:
asså från 6.5 ska det gå 2 st kablar + och - in i woffer ingången på delningsfiltret och sen ska det gå två st kablar från diskanten ska in i tweeter ingången och sen från steget in i delningsfiltret

ursäkta bara men vad är woffer och tweeter? smile

En Bas och en Diskant.


926 Inlägg
19 juli 2012
#9
antonpersson93 skrev:
Saab9-3SE skrev:
asså från 6.5 ska det gå 2 st kablar + och - in i woffer ingången på delningsfiltret och sen ska det gå två st kablar från diskanten ska in i tweeter ingången och sen från steget in i delningsfiltret

ursäkta bara men vad är woffer och tweeter? smile

Woffer e 6.5 o tweeter e diskanten

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING

20 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
#10
NickeEriksson skrev:
Det kan var lämpligt att skriva vad det är för grejer.

En generell uppfattning bygger på att allt ser likadant ut och fungerar på samma sätt. Enklast är ju alltid bäst. smile

Men...

Ett delnings filter måste inte se ut på ett visst sätt med en box på med 6 hål. Det kan lika gärna vara 8 stycken för lite variation med olika val som jag har på mitt eget kit system.

Det kan vara så enkelt att det ska kopplas in på följd och sen paraell kopplas med en split.

Foto vore bra. Lägg det på bordet och foto med en översikt sen får vi se.

det är ett hertz DSK 165 paket smile


20 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
#11
Saab9-3SE skrev:
antonpersson93 skrev:
Saab9-3SE skrev:
asså från 6.5 ska det gå 2 st kablar + och - in i woffer ingången på delningsfiltret och sen ska det gå två st kablar från diskanten ska in i tweeter ingången och sen från steget in i delningsfiltret

ursäkta bara men vad är woffer och tweeter? smile

Woffer e 6.5 o tweeter e diskanten

haha okej tack tongue

det är det vi gör och när vi gör det så händer inget 1gång kom där lite lite brus ifrån båda men mer hände inte :S
Senast redigerat av antonpersson93 (19 juli 2012)


926 Inlägg
19 juli 2012
#12

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING

20 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
#13
Saab9-3SE skrev:
är det det här du har? http://www.google.se/imgres?imgurl=http … p;dur=1418

ja exakt det! smile


926 Inlägg
19 juli 2012
#14
antonpersson93 skrev:
Saab9-3SE skrev:
är det det här du har? http://www.google.se/imgres?imgurl=http … p;dur=1418

ja exakt det! smile

jag har ingen aning hur man kopplar in det sad det liknar ingen vanligt kitt system

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING

20 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
#15
Saab9-3SE skrev:
antonpersson93 skrev:
Saab9-3SE skrev:
är det det här du har? http://www.google.se/imgres?imgurl=http … p;dur=1418

ja exakt det! smile

jag har ingen aning hur man kopplar in det sad det liknar ingen vanligt kitt system

damn ;(


295 Inlägg
19 juli 2012
#16
Måste la bara vara att koppla in + från diskant till delningsfiltret vidare till steget, samma sätt på 6,52orna.

Sen börja ställa in och koppla in steget med lågnivå,remote, och plus,minus. borde fungera så.

Vad kör du med för slutsteg? Koppla in diskanterna i samma ingång på steget och 6,5"orna i en annan. borde fungera direkt om allt är rättinställt big_smile

Streetracer - A Life Without Racing Is No Life At All!

20 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
#17
Pettzon88 skrev:
Måste la bara vara att koppla in + från diskant till delningsfiltret vidare till steget, samma sätt på 6,52orna.

Sen börja ställa in och koppla in steget med lågnivå,remote, och plus,minus. borde fungera så.

Vad kör du med för slutsteg? Koppla in diskanterna i samma ingång på steget och 6,5"orna i en annan. borde fungera direkt om allt är rättinställt big_smile

Okej tack smile vi börjar med det imr så vi återkommer då! smile


295 Inlägg
19 juli 2012
#18
antonpersson93 skrev:
Pettzon88 skrev:
Måste la bara vara att koppla in + från diskant till delningsfiltret vidare till steget, samma sätt på 6,52orna.

Sen börja ställa in och koppla in steget med lågnivå,remote, och plus,minus. borde fungera så.

Vad kör du med för slutsteg? Koppla in diskanterna i samma ingång på steget och 6,5"orna i en annan. borde fungera direkt om allt är rättinställt big_smile

Okej tack smile vi börjar med det imr så vi återkommer då! smile

Sen måste du ju givetvis koppla in minus från diskanterna till delningsfiltret och vidare till steget som huvudet glömde skriva med wink

Streetracer - A Life Without Racing Is No Life At All!

Gladen Beetle
237 Inlägg
19 juli 2012
#19
Om steget klarar 4 Ohm på varje kanal. Rent logisk ska du koppla så här om jag tolkar deras finurliga information rätt http://www.blekingebilradio.se/dokument/pdf_dsk165.pdf.

2 kanaligt. Du ska inte behöva skaffa ett 4 kanaligt till det här kit systemet för att driva en diskant på respektive kanal. Verkar onödigt då inget annat kit system bygger på den principen. Dessutom är vardera 6.5a på 3.2 ohm!

Då är nog den andra på 0,8 för att det ska bli 4 ohm i ett kit system. En diskant är inte svårdriven.

+-----Delning------diskant------ minus
  \----Delning------6.5---------/
+-----Delning------diskant-------minus
  \----Delning------diskant-----/

Det här är en riktig spekulation. Tycker du ska rådfråga med företaget hur du kopplar grejerna eller hänvisa till en manual som du måste fått med när du köpte grejerna. Det är ruskigt svårt att säga med det här kit systemet eftersom informationen över nätet är knapphändig hur mkt man än söker. Nån på det forumet lär ha ett sånt här system.


20 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
#20
NickeEriksson skrev:
Om steget klarar 4 Ohm på varje kanal. Rent logisk ska du koppla så här om jag tolkar deras finurliga information rätt http://www.blekingebilradio.se/dokument/pdf_dsk165.pdf.

2 kanaligt. Du ska inte behöva skaffa ett 4 kanaligt till det här kit systemet för att driva en diskant på respektive kanal. Verkar onödigt då inget annat kit system bygger på den principen. Dessutom är vardera 6.5a på 3.2 ohm!

Då är nog den andra på 0,8 för att det ska bli 4 ohm i ett kit system. En diskant är inte svårdriven.

+-----Delning------diskant------ minus
  \----Delning------6.5---------/
+-----Delning------diskant-------minus
  \----Delning------diskant-----/

Det här är en riktig spekulation. Tycker du ska rådfråga med företaget hur du kopplar grejerna eller hänvisa till en manual som du måste fått med när du köpte grejerna. Det är ruskigt svårt att säga med det här kit systemet eftersom informationen över nätet är knapphändig hur mkt man än söker. Nån på det forumet lär ha ett sånt här system.

Okej men tack endå vi åker nog in till stan imr



Sök