5212
Sök

Köpråd: Volvo 164 -69

318 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
#1
Tjenare, har varit och kollat på en 164 men jag är tveksam till en del och har ingen erfarenhet av gamla volvo vagnar så lite råd av folk som vet något hade varit värt mycket!

Bilen i fråga är alltså en 164 från 69 med nya tänddelar och bakbromar, den är nybesad i vår.
När jag kom dit hade han nyss kört för den va varm ( !!!) där började jag bli lite misstänksam.
Motorn såg även ut att vara skapligt nytvättad men hunnit läcka olja på blocket utan att ha hunnit blivit smutsig än, kanske inget att oroa sig över? ägaren påstår att den inte drar olja.

han sa att knutkorset va dålig och behövdes bytas och därigenom klunkade kardanen, men när jag åkte i baksätet hördes ett ljud från växellådan som lät ungefär som när man backar ( fast lägre) eller som om lådan hade rakskurna drev, den va lätt att växla med och synkningarna kändes fräscha.. förutom ljudet kändes lådan väldigt fräsch.

Är det vanligt att lådan viner lite? försökt googla men inte hittat så mycket vettigt.

tyckte även den kändes rätt slö, tyckte inte direkt det hände så mycket när jag gasade på i 50 på varken 3:an eller 4:an.

den har gått 20 000mil och är rollad svart ( dock ser lacken bra ut för att vara rollad)

hur mycket kan den vara värd? eller ska man bara låta den vara?

Är sugen på den men om lådan är dålig känns det som om det kan vara ett dåligt köp då m400 verkar vara svåra att få tag i!

Tacksam för svar!smile
Senast redigerat av PartilleMalm (19 juli 2012)


Forummoderator
18 149 Inlägg
19 juli 2012
#2
PartilleMalm skrev:
Tjenare, har varit och kollat på en 164 men jag är tveksam till en del och har ingen erfarenhet av gamla volvo vagnar så lite råd av folk som vet något hade varit värt mycket!

Bilen i fråga är alltså en 164 från 69 med nya tänddelar och bakbromar, den är nybesad i vår.
När jag kom dit hade han nyss kört för den va varm ( !!!) där började jag bli lite misstänksam.
Motorn såg även ut att vara skapligt nytvättad men hunnit läcka olja på blocket utan att ha hunnit blivit smutsig än, kanske inget att oroa sig över? ägaren påstår att den inte drar olja.

han sa att knutkorset va dålig och behövdes bytas och därigenom klunkade kardanen, men när jag åkte i baksätet hördes ett ljud från växellådan som lät ungefär som när man backar ( fast lägre) eller som om lådan hade rakskurna drev, den va lätt att växla med och synkningarna kändes fräscha.. förutom ljudet kändes lådan väldigt fräsch.

Är det vanligt att lådan viner lite? försökt googla men inte hittat så mycket vettigt.

tyckte även den kändes rätt slö, tyckte inte direkt det hände så mycket när jag gasade på i 50 på varken 3:an eller 4:an.

den har gått 20 000mil och är rollad svart ( dock ser lacken bra ut för att vara rollad)

hur mycket kan den vara värd? eller ska man bara låta den vara?

Är sugen på den men om lådan är dålig känns det som om det kan vara ett dåligt köp då m400 verkar vara svåra att få tag i!

Tacksam för svar!smile

Det lät väl lite tveksamt ja... men 4000-5000 är den väl värd.  De börjar ju bli ovanliga så då kan man väl betala det?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

318 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
#3
4000-5000? inte för att vara pessimistisk men är inte det lite i underkant?

Den va utannonserad för 15k ( vilket jag tyckte va för mycket)
Senast redigerat av PartilleMalm (19 juli 2012)


Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
19 juli 2012
#4
Inte helt ovanligt att lådan kan vina lite, har det gjort i några jag haft.
Ang lackeringen så drar det ju ner priset ganska rejält, kanske till din fördel, men blir ju ett jäkla jobb om man ska dra en riktig lack senare..
Har du kollat rost? Kan ju bli en del tråkiga överraskningar annars.

"My drinkingteam has a racingproblem"

318 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
#5
Chassit såg fräscht ut!smile karossmässigt va det enda jag kunde hitta att  i fronten där plåten är rundat bakåt nedanför kofångarna är det avrostat  på båda sidor, förövrigt hittade jag inget!


Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
19 juli 2012
#6
Kolla noga vid främre rambenen där framvagnsbalken sitter skruvad. Vill gärna kunna rosta där, tråkig reparation annars..

"My drinkingteam has a racingproblem"

318 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
#7
REG-SKYLTEN skrev:
Kolla noga vid främre rambenen där framvagnsbalken sitter skruvad. Vill gärna kunna rosta där, tråkig reparation annars..

Tack för vettiga tips:) ska tillägga att lådan stör inte direkt , men man hör ju det....


Forummoderator
18 149 Inlägg
19 juli 2012
#8
PartilleMalm skrev:
4000-5000? inte för att vara pessimistisk men är inte det lite i underkant?

Den va utannonserad för 15k ( vilket jag tyckte va för mycket)

Var även jag inne lite på lacken. SÅ 15K var väl och ta i rätt ordentligt? Be att få komma när bilen är kall och dyk upp en timma innan du "ska" dyka upp. Kan vara väl värt. Såg den på blocket nu.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
19 juli 2012
#9
Kollade in den jag också, skulle aldrig ge 15k för den.
Gör som Dieselsmurfen skriver och bjud max 8-9k.
Tyckte även bakre skärmkanten såg lite jäsig ut.

"My drinkingteam has a racingproblem"

318 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
#10
Ja, va ungefär det priset jag hade tyckt den skulle kunna vara värd:P lite ovanligare än en 140:)


Forummoderator
9 299 Inlägg
20 juli 2012
#11
Jag hade väntat och skaffat en bil med insprutning. Så ovanlig är inte 164an.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

613 Inlägg
20 juli 2012
#12
på sista bilden är det rost i under skärmkant också
jag hade inte pröjsat över 6 lök för den.
jag köpte våran nybesade skattebefriade 244 för 4000 också sprutlackad svart dock med en dyr sänksats och en del annat godis och det tyckte jag va dyrt eftersom den ser förjävlig ut i lacken

leta vidare skulle jag säga det finns många finare till bättre priser kanske får du vänta men vafan^^


104 Inlägg
20 juli 2012
#13
jag skulle inte köpa den, finns andra finare för ungefär samma pengar.
ovanligt att både grillen och dimljusen finns kvar, dom var väldigt svåra att få tag på tidigare.
20000 mil på en bil från -69, nja... har svårt att tro på det, men milen spelar ju inte någon stor roll på en sådan bil, skicket är mkt viktigare, många delar är svåra att få tag på.
har haft en 164 -73

v70 awd 2,5t -07
855R -97


Sök